Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Precis som överskriften antyder så är jag konfunderad på gränsen till irriterad över alla dessa jävla lineboxar som folk kommer släpande med så fort man ska koppla in sin synth, vare sig det är live eller i studio, så ska det kopplas lineboxar. Varför då? Det står ju klart och tydligt LINE OUT på synthen och alla mixerbord i hela världen har väl för bövelen LINE IN, så vad är då de förbannade boxarna till för?

Jag har förstått att de har en funktion om man spelar in gitarr och bas direkt in, även om jag tycker att tilltron till dessa små boxar är betydligt överdriven. Det verkar vara en allmän uppfattning att det inte går att leva utan linebox, än mindre spela in DI, och till er kan jag bara säga att ryktet om min död är betydligt överdriven samt att det går visst.

Jag har jämfört. Det blir lite luddigare utan linebox direkt in i line in men så jävla farligt är det inte. Inget man inte kan fixa med en EQ. Och dethär att basen försvinner upplever jag inte alls, däremot en viss avsaknad av detaljrikedom i diskanten, därav luddigheten.

Ska lägga upp ljudexemplen för alla viktigpettrar här inne så får ni höra själva.

Nåväl, åter till ämnet,

är det möjligtvis någon ljudtekniker/inspelningstekniker här inne på forumet som med bestämda steg sätter efter sina lineboxar så fort en keyboardist ska koppla in sig så får han (eller i väldigt enstaka fall hon) gärna förklara sig.

Det finns ju inga mikar för guds skull, signalen är ju redan i linjenivå. Line ut till Line in, vad är problemet?

Är det inte överhuvudtaget bättre att använda lineingångarna på sitt mixerbord/ljudkort istället för mikpreamparna

om möjlighet finns då de inte färgar ljudet? Beror såklart på vilka mickpreampar man sitter inne med menar säkert några av viktigpettrarna, men då ställer jag frågan en gång till, lite långsammare så att även de fattar: Är det inte överhuvudtaget bättre att använda lineingångarna på sitt mixerbord / ljudkort istället för mikpreamparna om möjlighet finns då de inte färgar ljudet? Det kan man göra sen. Reampa och ha sig. Om så bara genom en preamp om så önskas.

Nuförtiden har ofta stagepianon och synthar i den högre klassen förutom vanliga obalanserade tele line ut även balanserade XLR ut. Det ska tydligen vara en fröjd för ljudteknikerna, iallafall enligt reklamen och vissa av ljudteknikerna själva. Då undrar man ju vad för slags märkliga mixerbord de har när de mixar egentligen. Har de tejpat för alla line in och låtsas som att de inte finns? Hävdar de att signalen blir bättre? Kan de bevisa det?

Jag är j ä ä v l i g t skeptisk som ni märker

Jag säger inte att jag har rätt

jag säger bara att alla andra har fel.

Annons
Postat

det är ingen kvalitetsskillnad mellan obalanserad och balanserad kabel

däremot är den balanserade kabeln mindre känslig för störningar

så det är därför man använder linebox på scen och i studio

som du nämnt så kommer ju micpreampen påverka ljudet och det kan ju både vara positivt eller negativt beroende på olika saker

så om du vill undvika störningar och försöka få en ren signal så kan man använda en balanerad lineingång

Postat

Har man hållt på en tid med PA så känner man igen att det brummar när man kopplar ihop saker. Orsaken är ofta, men inte alltid, en jordslinga. Lösningen på problemet är en DI-box med transformator, den bryter upp jordslingan.

Så här kan jordslingan uppstå. Synten / pianot är jordat till nät. Utgången från synten är obalanserad så skärmen är kopplad till jord. Sladden kopplar till mixern och skärmen jordas där. Mixern är jordad i nät. Det blir en sluten slinga genom nätanslutningen. I en sluten slinga går det en ström som beror på hur mycket störningar det finns runt omkring. Vanligaste störningen är nätbrum. Alltså brummar det.

En DI-box med transformator bryter slingan och brummet försvinner. På ett bra sätt.

Balanserad XLR-kablar är mycket mindre känsliga för brum och jordslingor. Såna kablar kan man dra hundratals meter. Obalanserade kablar vill man ha korta eftersom de alltid tar upp nätbrum.

Ett inte ovanligt men dåligt sätt är att tejpa jordanslutningen på förstärkaren eller synten. Då blir burken inte jordad och då bryts slingan och brummet försvinner. Problemet är att jorden finns där för att skydda dig som person mot farliga elektriska stötar. Ta bort jorden och skyddet försvinner och du riskerar faktiskt livet. En del utrustning behöver inte jordanslutning, sån utrustning är märkt med dubbeljord symbolen, två fyrkanter i varandra.

För att återgå till frågan, på scen hinner man inte leta reda på om det är dubbelisolerat. Då tar man fram DI-boxen. En annan orsak är att man ofta har en snake från scen till mixerbordet. Snaken har XLR-kontakter, enklaste och snabbaste sättet att göra om från obalanserat till XLR är en DI-box.

Mängder av orsaker alltså till att ha en DI-box, väldigt få orsaker till att inte ha det. En bra DI-box ändrar inte ljudet.

// gunnar

Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Dessutom tar DI-boxen ner impedansen till ca 300K Ohm vilket är nödvändigt för att skicka signalen till mic-In.

Redigerat av Hägglund
Hägglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

l3000-back.jpg

Här kan vi se hur ett Midas Legend 3000 ser ut på baksidan. Lägg märke till att ingångarna är grupperade med 8 kanaler i resp grupp. Varje grupp har 1st Harting-don för att ansluta Snakes. Harting-donen är anpassade för Mic-signaler och inte linjesignaler varför man behöver DI-boxar för linjesignaler . Som ni ser så är Line-In telejack och i professionella sammanhang har man aldrig tele i multi-piskorna utan XLR. Därför kommer en linjesignal från scenen alltid att anslutas till Mic-In varför man vill ha en signal med en impedans på 300k ohm.

Redigerat av Hägglund
Postat (redigerat)

Så där är alltså förklaringen. "Harting-donen är anpassade för Mic-signaler och inte linjesignaler". Det har alltså ingenting med klaviaturens beskaffenhet att göra utan med Harting-donen. Det förklarar ett och annat. Vad jag kan utläsa av bilden på mixern så har den såklart line in (finns det mixrar utan det?) men problemet och förklaringen till dessa jävla lineboxar överallt är uppenbarligen att Harting-donen som sagt är anpassade för Mic-signaler. Den ursäkten kan jag köpa för att använda linebox i livesammanhang på stora scener med stora mixrar och långa kablar och ormar till höger och vänster.

I hemmastudiosammanhang är det fortfarande höljt i dunkel varför man ska ha linebox mellan sin synth och ljudkort.

Inga långa kablar. Inga snakes. Inga Harting-don. Inget brum.

Line ut till line in. Jag förstår fortfarande inte vad som är problemet.

Ska vi inte göra om micsignalerna till en linesignaler också

när vi ändå håller på?

Helst då via en micbox.

Redigerat av LejonLeo
Postat
Har man hållt på en tid med PA så känner man igen att det brummar när man kopplar ihop saker. Orsaken är ofta, men inte alltid, en jordslinga. Lösningen på problemet är en DI-box med transformator, den bryter upp jordslingan.

Så här kan jordslingan uppstå. Synten / pianot är jordat till nät. Utgången från synten är obalanserad så skärmen är kopplad till jord. Sladden kopplar till mixern och skärmen jordas där. Mixern är jordad i nät. Det blir en sluten slinga genom nätanslutningen. I en sluten slinga går det en ström som beror på hur mycket störningar det finns runt omkring. Vanligaste störningen är nätbrum. Alltså brummar det.

En DI-box med transformator bryter slingan och brummet försvinner. På ett bra sätt.

Balanserad XLR-kablar är mycket mindre känsliga för brum och jordslingor. Såna kablar kan man dra hundratals meter. Obalanserade kablar vill man ha korta eftersom de alltid tar upp nätbrum.

Ett inte ovanligt men dåligt sätt är att tejpa jordanslutningen på förstärkaren eller synten. Då blir burken inte jordad och då bryts slingan och brummet försvinner. Problemet är att jorden finns där för att skydda dig som person mot farliga elektriska stötar. Ta bort jorden och skyddet försvinner och du riskerar faktiskt livet. En del utrustning behöver inte jordanslutning, sån utrustning är märkt med dubbeljord symbolen, två fyrkanter i varandra.

För att återgå till frågan, på scen hinner man inte leta reda på om det är dubbelisolerat. Då tar man fram DI-boxen. En annan orsak är att man ofta har en snake från scen till mixerbordet. Snaken har XLR-kontakter, enklaste och snabbaste sättet att göra om från obalanserat till XLR är en DI-box.

Mängder av orsaker alltså till att ha en DI-box, väldigt få orsaker till att inte ha det. En bra DI-box ändrar inte ljudet.

// gunnar

Nja, mängder och mängder. Den primära funktionen för linebox på en synth är uppenbarligen att kunna trycka in ground lift. Men det är i ärlighetens namn aldrig synthen som brummar eller för oljud när man spelar live. Det är alltid basen eller gitarren eller deras stärkare.

I inspelningssammanhang är det fullkomligt överflödigt med linebox till synth. Jag tror att många helt glömt bort att det faktiskt inte hörs någon skillnad. Det skulle i så fall vara det här med kontakterna. Att alla piskor och snakes och multikablar av någon anledning enbart består av XLR. Antar att det måste finnas liknande dosor fast med massa line-kontakter istället eller det rimligaste borde ju vara att ha en kombination av både XLR och tele, precis så som det är på ALLA MIXERBORD och ALLA LJUDKORT i HELA VÄRLDEN.

Jag ska spela in synth nu imorgon faktiskt. Det är därför jag grunnar lite extra på det här. Och nej, jag har inga lineboxar, och har aldrig haft, och det ska jävligt mycket till för att övertyga mig att jag behöver ett par. Men det konstiga är att här sitter man med utrustning så det räcker och blir över för att få till en bra inspelning men är likt förbannat tveksam över hur man ska koppla in sin förbannade jävla synth.

Några grundstenar i det här fallet:

Yamaha S80 (synth/stagepiano)- line (stereo/mono) out

M-audio projectmix - Line in, XLR in, instr in

TLAudio VP 5051 - instr in, line in, XLR ut, line ut

Mindprint TRIO - instr in, line in, XLR in

Enklaste tänkbara: S80 line ut (stereo) till Projectmix (elternativt Mindprint) line in (2 st). Inga konstigheter. Allt i stereo så som ljuden i synthen faktiskt låter.

Om vi då ska krångla till det och använda TLaudio som DI eller avancerad linebox så blir det vissa skillnader.

För det första så är TLAudio 5051 helt i mono, och sålades kommer jag inte längre spela in hur synthen faktiskt låter. Det blir en väsentlig skillnad på vissa lud. Såklart.

En fundering är ju också då om jag ska använda instrument ingången eller line in ingången. Alla enheterna, TRIO, TLAudio och Projectmix har särskilda instrument ingångar, men bara EN, så enda sättet att få in en stereo line är såklart att koppla in via två line ingångar. Antingen på TRIO eller Projectmix. Går ej på TLAudio då den som sagt enbart är i mono.

Det är ju helt sjukt, att nånting så enkelt kan bli så svårt.

Eller så får jag väl skaffa en såndär jävla linebox om det ska vara så himla viktigt.

Ska grunna vidare på detta och eventuellt lägga upp ljudklipp på hur saker låter genom olika ingångar.

Det är ju det som faktiskt är själva pudelns kärna.

Om nu någon hade glömt det.

Postat (redigerat)
Dessutom tar DI-boxen ner impedansen till ca 300K Ohm vilket är nödvändigt för att skicka signalen till mic-In.

Du har fel en typisk DI box transformerar ofta ned källimpedansen betydligt lägre än till 300k Ohm, snarare till 3k Ohm för att passa preampen . Hur mycket DI boxen transformerar ned impedansen beror på transformatorns konstruktion & signalkällans och preampens impedans.

Redigerat av James Blansing
Postat (redigerat)
Så där är alltså förklaringen. "Harting-donen är anpassade för Mic-signaler och inte linjesignaler". Det har alltså ingenting med klaviaturens beskaffenhet att göra utan med Harting-donen.

Nej det har inte bara med Harting donen att göra utan mer med att långa och många kablar från högimpedanskällor kan fungera som antenner och filter. Bättre anpassad impedans = desto bättre & effektivare överförning vilket ger färre störningar och minst påverkan på signalen.

Redigerat av James Blansing

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.