Jump to content
Annons

sången äts upp av andra instrument!


rockstone

Recommended Posts

sitter och mixar en låt men får inte till något bra sångljud, när jag solo lyssnar på sången så låter den bra, men ihop med det andra så försvinner liksom klarheten. detta måste antagligen bero på att jag är dålig på att eq,a dom andra instrumenten väll? speciellt trumorna sabbar sången har jag komit fram till, Vi har spelat in dom med två överhängsmicar och en baskagge mick på lite avstånd, hmm vilka frekvenser skulle man kunna plocka bort så det låter bättre? finns det några frekvenser i bas och gittar som man kan sänka för att få fram sången bättre utan att det förstör gittar och bas ljud?

ska se om jag kan ladda upp trumspåren här så ni kan lyssna

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Prova skär lite i oh runt 1000-3000Hz.

Hjälper inte det kan du gasa sången lite vid 4000-5000Hz för att förstärka konsonanterna, men då finns det risk för problem med ssssss-ljuden.

Allt det här beror ju naturligtvis på genre och sångare och sådant, men nu har du iallafall fått någonting att prova 😄

Meddela gärna resultatet.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det olagligt att sidechaina i den typen av musik?

Lägga sången på ett spår med en send till en grupp där trummor eller kanske mer ligger i och kompressor på det med svaga värden...? För att låta sången tränga igenom...?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Sololyssna aldrig. Vem bryr sig om en enskild stämma låter bra?

Vad som försiggår i bakgrunden är ointresant. Det som är intresant är om det låter bra ihop.

Låter sången bra själv men inte i låten så låter sången dåligt.

Ge plats för sången och om inte det fungerar så får sången hitta nya vägar som inte alltid låter bra i sololäge.

Link to comment
Dela på andra sajter

"sången äts upp av andra instrument!" Stackars :rolleyes:

Har du spridit ut instrumenten så att inte allt slåss om utrymmet i mitten? Kompressor? Annars höj volymen så att den hörs. Bra tips från de andra också.

Precis, registrering is the Keyword! För att vara övertydlig, instrument som ligger i samma register, frekvensområde, har en benägenhet att störa ut/bluddra till sången... En liten "regel" som jag fick höra, var (dock något grovkornig), att, dra på volymen tills det gör ont i öronen, det första som ska göra ont, är sången, då ligger den på rätt nivå... 😑 Lite drastiskt kanske, men sant. Sången ska ligga längst fram, åtminstånne den dela va sång som man har text till...

Link to comment
Dela på andra sajter

För att komplettera/förtydliga de övriga inläggen kan det ju också vara problem i arrangemanget som gör att sången dränks. Är det fullt ställ på allt samtidigt eller för mycket överlapp mellan olika instrument kan det ju bli problem... Call and response är ett beprövat trick, men det kanske inte alls är applicerbart här, vad vet jag.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

det ligger ju en gittar i varje högtalare, och så har jag panorerat ut övehängsmickarna till trumorna i varsin högtalare, i mitten ligger sång, bas och bastrummicken, man kan väll inte lägga basen lite mer i ena högtalaren och sången i andra?? basen ska väll altid ligga i mitten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Rockstone, du har fått mycket bra tips här. Läs, begrunda, och framförallt TESTA.

Tänk på att om alla instument (och sången förstås) låter BRA i sololyssning, så fungerar det sannolikt inte till en rockproduktion. Gitarrerna och trummorna tar upp enormt med utrymme i frekvensspectrat, det gäller att välja bort dom frekvenser som låter dåligt eller inte tillför LÅTEN någonting.

Tipset framförallt: SITT INTE FÖR LÄNGE OCH MIXA, dina öron domnar bort.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...