Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar vilken konfiguration av Uppspelning av ljud och Inspelning av ljud i Windows Kontrollpanelen -> Ljud och ljudenheter som är att föredra med den kombination av hårdvara som jag har.

Min hårdvara är:

Ljudkort: Presonus AudoBoxUSB

Monitorer: Alesis M1Active 320USB (aktiva)

Vad gäller Inspelning av ljud (INPUT) så råder det väl ingen tvekan om att ljudkortet ska ta hand om detta och då är konfigurationen för detta i Kontrollpanelen given. Det jag är lite osäker på är om ljudkortet eller dom aktiva monitorerna ska ta hand om Uppspelning av ljud (OUTPUT)? Känslan jag har är att ljudkortet är bättre ämnat för detta också. Ljudkortet har OUTPUT R/L som jag kopplat till monitorernas INPUT R/L mha kabel.

Ytterliggare en anna fråga:

Hårdvaran använder jag tillsammans med Cubase 4 LE. Har dessutom kopplat in mina digitaltrummor Yamaha DTXplorer i ljudkortets instrumentingång (INPUT Stereo). Utgångarna på DTXplorer är (OUTPUT R/L). Kabeln jag använt för detta mellan trummorna och ljudkortet är 2 mono från trummorna -> 1 stereo till ljudkortet.

Testade att göra en Audioinspelning i Cubase men vid uppspelning av ljudfilen hördes bara ljud i höger högtalare. Alla kablar är korrekt inkopplade och jag konfigurerade Windows och Cubase till att använda ljudkortet både som INPUT och OUTPUT. Hör i stereo både i hörlurar och högtalare när jag slår på trummorna vid medhörning. I ljudfilen som spelas in i Cubase ser man bara ett ljudspår och när man spelar upp detta så hörs det som sagt bara i höger högtalare.

Tacksam om någon kan bistå med lite hjälp på mina två frågor.

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.