Jump to content
Annons

Ändra tempo på audio-fil utan att veta original tempo.


SmartHans

Recommended Posts

Har laddat in en audio-fil i logic som är en trumloop. Den går i konstant takt, men jag har ingen aning vilken.. Vet hur jag ändrar tempot om jag kan ursprungliga takten, men nu undrar jag hur jag får den att gå i 128 utan att veta grundtempot? Använde mig utav FL förut och då kunde man bara klicka på audio-filen och välja "fit to tempo" fungerade 9/10 ggr. Aja, skulle vara grymt om någon orkade hjälpa mig!

Mvh SmartHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får ofta låtar som ska spelas in där dom inte angett tempo och det jag gör är :

Klippa ut två takter ur låten , markera den så att den loopar , justera tempot till den loopar som den ska.

På så vis har jag på under en minut tagit reda på tempot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat in en audio-fil i logic som är en trumloop. Den går i konstant takt, men jag har ingen aning vilken.. Vet hur jag ändrar tempot om jag kan ursprungliga takten, men nu undrar jag hur jag får den att gå i 128 utan att veta grundtempot? Använde mig utav FL förut och då kunde man bara klicka på audio-filen och välja "fit to tempo" fungerade 9/10 ggr. Aja, skulle vara grymt om någon orkade hjälpa mig!

Mvh SmartHans

Jag tror att Mixmeister löser det mesta för dig.

http://mixmeister.com/bpmanalyzer/bpmanalyzer.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ofta låtar som ska spelas in där dom inte angett tempo och det jag gör är :

Klippa ut två takter ur låten , markera den så att den loopar , justera tempot till den loopar som den ska.

På så vis har jag på under en minut tagit reda på tempot.

Det går att göra det ännu lite snabbare 😛

När du har hittat två takter som loopar som de ska, gör en loopmarkering som sträcker sig över två takter i Logic-arrangemanget. Sen markerar du looparna och kör "Adjust tempo using region length and locators", har för mig att snabbtangenten är T för det. Då kommer Logic att justera tempot så att de två trumloopstakterna utgör två takter i arrangemanget.

Och som nån sa finns det ju en BPM-räknare som effektplugg i Logic om man vill ha hjälp med den biten.

Link to comment
Dela på andra sajter

När du har hittat två takter som loopar som de ska, gör en loopmarkering som sträcker sig över två takter i Logic-arrangemanget. Sen markerar du looparna och kör "Adjust tempo using region length and locators", har för mig att snabbtangenten är T för det. Då kommer Logic att justera tempot så att de två trumloopstakterna utgör två takter i arrangemanget.

Tack för tipset... 🙂

Nu gäller det bara att programmera in det i muskelminnet..Ungefär som att lära en gammal hund sitta.. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset... 😎

Nu gäller det bara att programmera in det i muskelminnet..Ungefär som att lära en gammal hund sitta.. 😉

Haha, ja om det bara tar en minut att komma fram till rätt tempo på ditt sätt så känns det kanske inte jätteviktigt att byta. Smart funktion hur som helst 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...