Jump to content
Annons

Hur ska jag koppla hörlursförstärkaren?


Shady

Recommended Posts

Har ett ljudkort som heter Line6 Toneport UX2

Det har dessa uttag: http://uk.line6.com/podstudioux2/images/ux2_specs.jpg

Har köpt en hörlursförstärkare som heter Pro-Ject Head Box II

Det har dessa uttag: http://www.noteworthyaudio.co.uk/project_h...x_mkii_rear.jpg

Hur kopplar jag det till mitt ljudkort för att få det att fungera? Har läst manualen men förstår verkligen inget...

Vilka sladdar behöver jag?

Kan förövrigt tillägga att jag har kopplat in 2 högtalare till mitt ljudkort via "Analog Outs" på ljudkortet!

Ska min förstärkare kopplas via Phones-uttaget möjligtvis?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har ett ljudkort som heter Line6 Toneport UX2

Det har dessa uttag: http://uk.line6.com/podstudioux2/images/ux2_specs.jpg

Har köpt en hörlursförstärkare som heter Pro-Ject Head Box II

Det har dessa uttag: http://www.noteworthyaudio.co.uk/project_h...x_mkii_rear.jpg

Hur kopplar jag det till mitt ljudkort för att få det att fungera? Har läst manualen men förstår verkligen inget...

Vilka sladdar behöver jag?

Kan förövrigt tillägga att jag har kopplat in 2 högtalare till mitt ljudkort via "Analog Outs" på ljudkortet!

Ska min förstärkare kopplas via Phones-uttaget möjligtvis?

Ditt ljudkort har redan hörlursförstärkare inbyggd... i "phones" ansluter du ju dina hörlurar!

om du nu vill använda din externa hörlursförstärkare för fler kanaler osv så måste du hitta ett sätt att koppla in den i ljudkortets utgångar, som bara finns två av, och som du nu har kopplat till högtalare, antar att du menar aktiva högtalare då du inte nämner något om någon förstärkare.

Förslagsvis kan du skaffa en switch där du kan växla mellan hörlursförstärkaren/högtalarna.

EDIT: ser att din hörlursförstärkare har utgångar också, kan vara så att utgångarna är en tappning från ingångarna, dvs du kan ansluta dina högtalare i hörlursförstärkarens utgång, och koppla hörlursförstärkarens ingång till ljudkortets utgång. Exakt så kan jag göra med en av mina hörlursförstärkare.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det blir ju svårt. För du har bara en riktig analog utgång och den är ju redan upptagen. Och du måste ju få ut ljudet ur kortet för att kunna få in det i hörlurs-förstärkaren.

Det finns RCA Switchar att köpa tror jag, så att man kan koppla in tex en hörlurs förstärkare med hörlurar och tex högtalare och sedan växla mellan dem. Tror inte det går att köra båda samtidigt dock, fast vad vet jag det kanske är möjligt.

Vad skall du använda hörlurs förstärkaren till ? Är det som medhör för musiker vid inspelning ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså det blir ju svårt. För du har bara en riktig analog utgång och den är ju redan upptagen. Och du måste ju få ut ljudet ur kortet för att kunna få in det i hörlurs-förstärkaren.

Det finns RCA Switchar att köpa tror jag, så att man kan koppla in tex en hörlurs förstärkare med hörlurar och tex högtalare och sedan växla mellan dem. Tror inte det går att köra båda samtidigt dock, fast vad vet jag det kanske är möjligt.

Vad skall du använda hörlurs förstärkaren till ? Är det som medhör för musiker vid inspelning ?

Det går inte att koppla den ifrån "Phones" uttaget på mitt ljudkort med en kabel? T ex denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2162

Jag har köpt en hörlursförstärkare för att få ut mer prestanda ur mina hörlurar. Vet ej om det var ett onödigt köp?

Jag upplever att ludet är tämligen lågt ibland, och Toneportens inbyggda förstärkare ger jag inte mycket för. Har ett par Beyerdynamics DT 770 Pro hörlurar på 250 OHM om det är relevant. Har provat att köra in ett par Koss Porta Pro och får upp ett högre ljud i dom än i mina DT 770 Pro, så därför köpte jag hörlursförstärkaren. Det kanske var ett ogenomtänkt köp, eftersom det nu verkar vara problem med att koppla in skiten 🙁

Tack för era svar förresten! Keep them coming 😄 vi måste kunna lösa det här!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ditt ljudkort har redan hörlursförstärkare inbyggd... i "phones" ansluter du ju dina hörlurar!

om du nu vill använda din externa hörlursförstärkare för fler kanaler osv så måste du hitta ett sätt att koppla in den i ljudkortets utgångar, som bara finns två av, och som du nu har kopplat till högtalare, antar att du menar aktiva högtalare då du inte nämner något om någon förstärkare.

Förslagsvis kan du skaffa en switch där du kan växla mellan hörlursförstärkaren/högtalarna.

EDIT: ser att din hörlursförstärkare har utgångar också, kan vara så att utgångarna är en tappning från ingångarna, dvs du kan ansluta dina högtalare i hörlursförstärkarens utgång, och koppla hörlursförstärkarens ingång till ljudkortets utgång. Exakt så kan jag göra med en av mina hörlursförstärkare.

Om jag kopplar som du tipsat om sist, kommer jag att reglera högtalarnas ljudvolym med ratten på min hörlursförstärkare då isf?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag kopplar som du tipsat om sist, kommer jag att reglera högtalarnas ljudvolym med ratten på min hörlursförstärkare då isf?

Antagligen är det som på min, en ren bypass-split så du reglerar inte högtalarnas volym på hörlursförstärkaren, utan du gör som vanligt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att koppla den ifrån "Phones" uttaget på mitt ljudkort med en kabel? T ex denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2162

Jag har köpt en hörlursförstärkare för att få ut mer prestanda ur mina hörlurar. Vet ej om det var ett onödigt köp?

Jag upplever att ludet är tämligen lågt ibland, och Toneportens inbyggda förstärkare ger jag inte mycket för. Har ett par Beyerdynamics DT 770 Pro hörlurar på 250 OHM om det är relevant. Har provat att köra in ett par Koss Porta Pro och får upp ett högre ljud i dom än i mina DT 770 Pro, så därför köpte jag hörlursförstärkaren. Det kanske var ett ogenomtänkt köp, eftersom det nu verkar vara problem med att koppla in skiten 😄

Tack för era svar förresten! Keep them coming 😑 vi måste kunna lösa det här!

Bra fråga, nja jag vet inte. Vågar inte svara på det. :S

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att koppla den ifrån "Phones" uttaget på mitt ljudkort med en kabel? T ex denna: http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=2162

Jag har köpt en hörlursförstärkare för att få ut mer prestanda ur mina hörlurar. Vet ej om det var ett onödigt köp?

Skulle väl kunna funka, men då får du två volymer att hålla reda på: volymen på kortets utgång och sedan

volymen på hörlursförstärkaren (om det finns). Det verkar inte finnas någon volymknapp på den?

Hur ser framsidan ut?

Edit: hittade en bild på nätet, en hörlursutgång och volym. Det går bra och köra en kabel från kortet till den,

men man adderar ju lite brus och så, men får lite mer "kräm".

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle väl kunna funka, men då får du två volymer att hålla reda på: volymen på kortets utgång och sedan

volymen på hörlursförstärkaren (om det finns). Det verkar inte finnas någon volymknapp på den?

Hur ser framsidan ut?

Jag har en volymkontroll på framsidan. Har testat att köra via Phones och det fungerar bra. Har dock fått råd om att detta möjligtvis kan skada ljudkortet så jag kommer att göra som Limpan tipsade om och koppla via analog outs på ljudkortet till förstärkaren, och sedan från förstärkaren vidare ut till mina högtalare!

Ska bara få tag på en liten sladd så är jag good to go 🙂 tack för alla era svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En alternativ lösning: Själv har jag två splitdosor från mina två analoga outputs på ljudkortet, så att detta stereopar blir två, det ena till hörlursförstärkare och de andra till monitorer via en M-Patch. Funkar fint! Snackade med folk i en musikaffär först, och det ska tydligen fungera bra med impedans och allt vad det heter. Har kört så här i flera månader utan att något har blivit knas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...