Jump to content
Annons

Apogee Duet Mic Pre PAJ


darlione

Recommended Posts

Hej hallå!

Har en rad olika frågor som jag har funderingar kring om min APOGEE DUET. Har googlat och försökt att hitta själv men tror nog att konkreta svar på mina konkreta frågor hjälper mest.

En mic pre amp på min apogee duet pajade nyligen, det hände när jag försökte line:a min nya ac-gura Taylor GS7 tele(trs) balancerad till (xlr) in till min Apogee duet.

Om jag har förstått det rätt så har taylors ES(Expression system) inbyggd preamp i gitarren, vilket gör att den är "pro-ready" eller vad det hette. Den ska inte behöva förstärkas när man t ex kopplar rakt in i en mixer utan låter bra ändå, med hög-gain output.

Vad är det man inte borde ha gjort i min situation?

1. Använda balanserad kabel (trs-xlr) från ac-gura in till min Apogee Duet?

2. Kan de ha och göra med att phantom-matningen råkade vara på?

-Nu kommer lite nybörjar frågor kan tyckas men jag behöver verkligen en någorlunda simpel överblick på hur det här fungerar:

3. Blir det dubbla preamps om gitarren har en egen och man kopplar in till en mic pre? Om svaret är ja, vad får det för effekt?

4. Stänger man av apogees egna mic preamp genom att välja XRL-line -10 eller +4db istället för Mic input(eller vad det heter). Är det nödvändigt i mitt fall när gitarren har en inbyggd?

5. Är signalen från min gitarr redan line-level? och hur ska signalen kallas när den kommer in i ljudkortet? Kopplar man alltid balanserad ut till balanserad in, respektive obalanserad ut till obalanserad in?

6. Vad vill dom två HI-Z(impedance) ha för signal, balanserad eller obalanserad?

7. I vilka studiosammanhang används balanserade kablar respektive obalanserade? Jag har t ex hört att det är bättre att ha balanserade från monitorerna till ljudkortet.

Självklart behöver jag läsa på om detta, men har försökt att titta igenom på nätet och har inte hittat någon sida som gett svar på mina frågor.

Tack! /Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ja svaren finns ju redan om du googlar...

1.en ackustisk gitarr mickar man upp själv och då ska den in i xlr men om gitarren har egen mik med teleutgång då ska detta in i en högohmig instrumentingång

2. nej. fantommatningen skadar isåfall micken på gitarren

3. ja. den andra preampen får för stark signal med dist som följd men det finns preamp med lineoch instrumentingång som kan färga ljudet

men flera preamps ger ändå extra brus

4 troligtvis påverkar detta inte xlringången utan teleingången om det är balanserat eller obalanserat

5. signal från en gitarr måste in i en högohmigingång hiz annars påverkas mickarna på gitarren negativt och det kan låta lite dåligt

6 obalanserat

7. balanserade kablar är inte så känsliga för störningar men annars är det iprincip ingen kvalitetsskillnad

edit: om din gitarr har inbyggd preamp med line-nivåutgång så ska den ju in i en line-ingång och den behöver alltså inte vara högohmig

i vilket fall ska den inte in i xlr

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir lite förvirrad när Taylorgubbarna rekommenderar i ES user guide- att använda en TRS-XRL sladd? :/

Är det alltså det faktum att jag kört in gitarren i XRL ingång (dock inte att phantommatningen var på?) som förstört en Mic preamp i mitt ljudkort?

Jag frågar igen, stänger man av(hoppar förbi?) ljudkortets preamp genom att välja XLR line, förvirrad?!

Jag har läst att man använder det alternativet om man t ex vill använda en extern preamp istället för inbyggda, och då kopplar man väl in det via XRL In-1 och 2.. Du skrev att den funktionen(XRL-line) påverkar tele-ingången(instrument 1 och 2)?

Alltså, jag har linelevel output från min ac-gura, och taylor rekommenderar TRS-XLR, alltså balanserad signal. Det ska väl vara möjligt att koppla in som i en vanlig mixer fast i mitt ljudkort. Funkar XRL-line alternativet eller kommer jag pajja andra mic preampen också?

Vet inte om mina försök till förklaringar duger men vore grymt om någon kan hjälpa mig!

tack /Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade handboken till dueten och xlr ingången är både en mic/balanserad-/obalanserad-line

välj XLR Line +4dBu i menyn för input och då går alltså inte signalen genom preampen

jag trodde xlr på dueten endast var en mikingång men jag hade fel...

i vilket fall tror jag inte du kan ta sönder preampen genom att köra in en linesignal så det borde vara ett konstruktionsfel

så fråga affären och låt dem laga/byta

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

kollade handboken till dueten och xlr ingången är både en mic/balanserad-/obalanserad-line

välj XLR Line +4dBu i menyn för input och då går alltså inte signalen genom preampen

jag trodde xlr på dueten endast var en mikingång men jag hade fel...

i vilket fall tror jag inte du kan ta sönder preampen genom att köra in en linesignal så det borde vara ett konstruktionsfel

så fråga affären och låt dem laga/byta

Ska få den lagad, men i fortsättningen- kan jag line:a med en balanserad trs-xlr på det sättet då?

alltså

Gitarr--> tele-trs till xlr kabel --> XLR Line +4dBu

in i XLR Line +4? Eller är jag tvungen att skaffa en obalanserad för att line:a så? (Tele TS till XLR)

tänkte testa på min andra fungerande XRL-ingång nämligen, men vill inte pajja den också innan ja skickar in ljudkortet på lagning.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan jag line:a med en balanserad trs-xlr på det sättet då?

alltså

Gitarr--> tele-trs till xlr kabel --> XLR Line +4dBu

in i XLR Line +4? Eller är jag tvungen att skaffa en obalanserad för att line:a så? (Tele TS till XLR)

tänkte testa på min andra fungerande XRL-ingång nämligen, men vill inte pajja den också innan ja skickar in ljudkortet på lagning.

hade varit bra om någon med dueten svarat men det borde inte vara något problem att koppla så

för att förtydliga så är xlr, TS och TRS bara typ av kontakter och kan sitta på olika ingångar så man måste alltså ha reda på vilken typ av ingång

det roliga med dueten är att man kan välja obalanserat på xlr-ingångarna;

vet någon hur det fungerar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...