Jump to content
Annons

Recommended Posts

Tjena!

Nu låter jag kanske för vissa som en idiot kanske 🙂 men har aldrig jobbat med samples förr så behöver ställa en fråga.

Är det möjligt att kontrollera en sample via ett midi-keyboard? Det jag menar är, att om jag använder mig av

en sample som jag tagit hem, låt oss säga t,ex. ett synth ljud. Så drar jag den från browsern i Fl, till t,ex. pattern 1.

Då om jag spelar synthens ljud via min midi-keyboard, så upplever jag att vid ljusare toner så blir ljudklippet allt kortare

och kortare, och vid mörkare längre och utdraget. Så det är i princip omöjligt att spela en "pianoslinga" utan att det låter skit.

Jag är inte dum och tycker inte det är konstigt, utan det är såklart det blir så, för man pitchar ju ljudklippet och på så vis blir det kortare

om jag spelar en ljusare ton och viceversa.

Men jag undrar, är det möjligt att få en sample att funka som en VST ? Alltså att det går att spela sample'n via midi-keyboardet

och att det låter bra ?

Vet inte hur jag ska förklara på ett bättre sätt.

Har tidigare bara jobbat med VST och Plugins och aldrig med samples, så säg vad ni vill, men jag fattar inte 😏

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag jobbar mycket med samples ibland, men spelar inte ofta "piano" med dem eller vad man ska säga.

jag tror Fl studios plugg Directwave ska funka. Annars är nog granulizer lättare...

Granulizer har jag använt, med olika resultat. Krävs en del skruvande innan man blir nöjd...om man blir nöjd vill säga.

Men testa Granulizer. Finns original i Fl. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...