Jump to content
Annons

Alto s-6 eller yamaha mg 10/2


moberg2236

Recommended Posts

Ska jag köpa någon av dessa två och i såna fall vilken (har bara nehov av två kanaler in) men vill ha så bra ljud som möjligt så jag undrar om yamahan är bättre ljudmässigt? det skiljer ju ca: 700 kr i pris och budgeten är inte alltför stor. Har fått låna hem alton och tyckte att den dög men inte mer. Är yamahan bättre ljudmässigt eller ska jag vänta och spara och köpa nåt riktigt med en gång. och köra utan mixer/preamp tills jag fått pengar och lärt mig cubase ordentligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ix (oregistrerad)

Har inte testat Yamahan, men har S-6:an själv. Tycker den är helt okej för lite avslappnad inspelning i hemmamiljö. Helt klart prisvärd i alla fall.

Om det var brusnivån som störde dig så är tipset att leka lite med inställningarna. Grundidén är att höja pre-gainen först (men inte för mycket...man hör hur bruset faller "stegvis" om man rattar upp volymen i lurarna) och sedan inte höja alltför mycket med kanalens volymkontroll. Då tycker i alla fall jag att man når acceptabla brusnivåer.

Inte riktigt svar på din fråga, men jag tänkte att det kanske kunde hjälpa lite. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du ska köpa Yamaha...tycker Yamaha har kvalité på sina bord.

Alto kan duga ett tag men efter ett år när det börjar spraka och glappa

så är det inte så roligt längre då kan det vara värt de extra pengarna för

MG 10/2

Link to comment
Dela på andra sajter

jjag är rel. duktig på elektronik.. inte utbildad men löda och felsökning klarar jag av ifall nåt skulle gå sönder... fick som tvåå bud vet itne vad jag ska ta :S... rent ekonomiskt vad är smartast? Eftersom det enda jag behöver är en liten pre-amp som är balanserad hela vägen så jag slipper bruset... en tredje åsikt vore bra

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa pengarna på en Mic-preamp som du kopplar direkt in i kortet istället ifall du bara ska spela in en signal. Då får du bättre och starkare signal in i datorn 😄

sen köper du den billigaste mixern och har för lyssning 😄

nu fick du ett till alternativ! 😄😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bjömpa (oregistrerad)

Alton kostar 500:- så den kan du ju använda ett år å sen kan du ju kasta den om du vill!!!

Bättre å göra så om man är osäker.......

Värdeminskiningen på ett dyrare bord är iallafall mer än 500:- efter att du packat upp den ur kartongen............

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm tar nog alton eftersom om dryga halvåret har jag ett jobb.. och då kanske man kan köpa ett bättre om intresset är kvar. och sen kanske modifiiera alto bordet (tändsticksasken) en fråga bara vad är det som pajjar egentligen på mixer borde och dyl.?

Redigerat av moberg2236
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...