Jump to content
Annons

Renoise 2.5 slÀppt!


Renoise

Recommended Posts

Annons

Om det Àr som jag misstÀnker att det Àr du sjÀlv som ligger bakom programmet tror jag att det Àr enligt forumets regler sÄ att det mÄste framgÄ pÄ nÄgot vis.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

(Att skriva pÄ detta forum kÀnns iofs lite som att prata med smÄungarna pÄ sonens dagis, men jag vet att det hÀnger en del vettigt folk hÀr ocksÄ, som uppskattar det rena ingenjörskonstvÀrdet en tracker som Renoise erbjuder.)

Ehhhh .... Fuck you too ...?

đŸ„°

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 mĂ„nad senare...

Jag har provkört Renoise lite, men tycker det Àr lite för klumpigt... Föredrar egentligen Madtracker, men det Àr tyvÀrr hopplöst ouppdaterat... :/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har anvÀnt Madtracker ocksÄ. Nu var det iofs ett tag sedan, runt 2001-2002 eller sÄ. Renoise slÄr Madtracker pÄ fingrarna i allt, i mina ögon. Det Àr dessutom fruktansvÀrt lÀttarbetat. Men jag Àr ju gammal tracker-rÀv. Min filosofi Àr den att man skall anvÀnda det man Àr trygg med att anvÀnda, om det inte absolut finns skÀl till att gÄ vidare.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag har anvÀnt Madtracker ocksÄ. Nu var det iofs ett tag sedan, runt 2001-2002 eller sÄ. Renoise slÄr Madtracker pÄ fingrarna i allt, i mina ögon. Det Àr dessutom fruktansvÀrt lÀttarbetat. Men jag Àr ju gammal tracker-rÀv. Min filosofi Àr den att man skall anvÀnda det man Àr trygg med att anvÀnda, om det inte absolut finns skÀl till att gÄ vidare.

Jag Àr ocksÄ en gammal tracker-rÀv (Soundtracker pÄ Amiga sen runt 1988), och finner Madtracker mer lÀttarbetat. Dock sÄ finns det finesser i Renoise som Àr rÀtt fiffiga..

Edit: Ska ocksÄ tillÀgga att det hÀnt mycket med MT2 sen 2001-2002...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag Àr ocksÄ en gammal tracker-rÀv (Soundtracker pÄ Amiga sen runt 1988), och finner Madtracker mer lÀttarbetat. Dock sÄ finns det finesser i Renoise som Àr rÀtt fiffiga..

Edit: Ska ocksÄ tillÀgga att det hÀnt mycket med MT2 sen 2001-2002...

Började med Soundtracker pÄ Amigan - 1989.

NÀr jag testade Madtracker sÄ var det bra (bÀttre Àn allt annat dÄ), men buggigt. Har faktiskt ett antal lÄtar liggandes pÄ hÄrddisken som jag skrev i Madtracker. Det pÄminner mig att jag borde lyssna genom det materialet; HÄller pÄ att lÀgga upp gammalt material pÄ hemsidan, bl.a. lÄtar frÄn Amigan.

Iaf, det Àr ju inte en helt rÀttvis jÀmförelse att jÀmföra Renoise 2.5 med hur jag kommer ihÄg Madtracker fungerade, men dÄ jag Àr frÀlst i Renoise sÄ fÄr jag vÀl framstÄ som en ignorant fanatiker och framhÀrda att jag tycker det sparkar rumpa.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nya features för 2.5...

FruktansvĂ€rt snyggt grĂ€nssnitt, mĂ„ste jag sĂ€ga! Önskar fler grafiska designers tĂ€nkte i dessa banor.

Men, det var typ evigheter sedan jag sjĂ€lv anvĂ€nde en tracker — och dĂ„ körde jag Kinnunens OctaMED. Parallellt med OctaMED arbetade jag med MusicX (hittar ingen bra bild) eftersom MIDI-hanteringen var överlĂ€gsen i den senare. NĂ€r vĂ€l MIDI/AUDIO och hĂ„rddiskinspelning kunde köras i ett och samma program hade jag redan lĂ€mnat Amiga-plattformen för PC.

Jag fattar dÀremot inte hur dessa tracker kan ha överlevt den DAW-utveckling som har varit. Det dÀr vertikal-tÀnket Àr oförskÀmt ologiskt.

Slutligen vill jag hÀlsa sign. renoise att ta sin wannabeattityd och snÀllt hoppa och skita!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

/.. Jag fattar dÀremot inte hur dessa tracker kan ha överlevt den DAW-utveckling som har varit. Det dÀr vertikal-tÀnket Àr oförskÀmt ologiskt. ../

Ologiskt skulle jag inte kalla det. Det handlar mer om vana Àn nÄtt annat. SjÀlv finner jag det vÀldigt lÀttarbetat och intuitivt, pÄ ett sÀtt som jag inte finner Reason osv Àr. DÀrmed inget illa sagt om Reason m.fl., det gÄr fint att anvÀnda det ocksÄ, för mig tar det dock lÀngre tid att jobba genom material.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Började med Soundtracker pÄ Amigan - 1989.

NÀr jag testade Madtracker sÄ var det bra (bÀttre Àn allt annat dÄ), men buggigt. Har faktiskt ett antal lÄtar liggandes pÄ hÄrddisken som jag skrev i Madtracker. Det pÄminner mig att jag borde lyssna genom det materialet; HÄller pÄ att lÀgga upp gammalt material pÄ hemsidan, bl.a. lÄtar frÄn Amigan.

Iaf, det Àr ju inte en helt rÀttvis jÀmförelse att jÀmföra Renoise 2.5 med hur jag kommer ihÄg Madtracker fungerade, men dÄ jag Àr frÀlst i Renoise sÄ fÄr jag vÀl framstÄ som en ignorant fanatiker och framhÀrda att jag tycker det sparkar rumpa.

Nej, du Àr inte ignorant. Renoise Àr mer utvecklat Àn Madtracker; Àven om det hÀnt mkt med MT2 sedan 2001-2002. Men jag tycker personligen att det Àr lÀttare att arbeta med MT2. Kan vara en vanesak ocksÄ :rolleyes: ..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FruktansvĂ€rt snyggt grĂ€nssnitt, mĂ„ste jag sĂ€ga! Önskar fler grafiska designers tĂ€nkte i dessa banor.

Men, det var typ evigheter sedan jag sjĂ€lv anvĂ€nde en tracker — och dĂ„ körde jag Kinnunens OctaMED. Parallellt med OctaMED arbetade jag med MusicX (hittar ingen bra bild) eftersom MIDI-hanteringen var överlĂ€gsen i den senare. NĂ€r vĂ€l MIDI/AUDIO och hĂ„rddiskinspelning kunde köras i ett och samma program hade jag redan lĂ€mnat Amiga-plattformen för PC.

Jag fattar dÀremot inte hur dessa tracker kan ha överlevt den DAW-utveckling som har varit. Det dÀr vertikal-tÀnket Àr oförskÀmt ologiskt.

Slutligen vill jag hÀlsa sign. renoise att ta sin wannabeattityd och snÀllt hoppa och skita!

Trackers Àr ett annat sÀtt att arbeta pÄ; en typ av sequencer snarare Àn en DAW .. Kan vara ett mycket trevligt komplement till den vanliga DAW:en. :rolleyes:

Jag skulle gÀrna se en tracker i VSTi-format!

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle gÀrna se en tracker i VSTi-format!

1. Finns det verkligen inga trackers i VSTi-format?

2. Å andra sidan, vilka fördelar kan man ha av att en tracker finns som VSTi? Jag kan bara se en (1) — t.ex: Man har ett (Ă€ldre) projekt som Ă€r alldeles för komplext att "exportera" till den mer konventionella DAW:en och sĂ„ synkar man helt enkelt tracker-projektet med DAW-projektet. LĂ„ter VÄLDIGT bĂ€grĂ€nsat i nyttjandes mening.

Att dĂ€remot starta ett nytt projekt i (mitt fall) t.ex. Reaper, och sedan ladda en tracker och börja programmera den... Är inte det lite som att — eh, "man har inte alla paddlarna i vattnet"...?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1. Finns det verkligen inga trackers i VSTi-format?

2. Å andra sidan, vilka fördelar kan man ha av att en tracker finns som VSTi? Jag kan bara se en (1) — t.ex: Man har ett (Ă€ldre) projekt som Ă€r alldeles för komplext att "exportera" till den mer konventionella DAW:en och sĂ„ synkar man helt enkelt tracker-projektet med DAW-projektet. LĂ„ter VÄLDIGT bĂ€grĂ€nsat i nyttjandes mening.

Att dĂ€remot starta ett nytt projekt i (mitt fall) t.ex. Reaper, och sedan ladda en tracker och börja programmera den... Är inte det lite som att — eh, "man har inte alla paddlarna i vattnet"...?

1. Ingen jag kÀnner till. Renoise och Madtracker gÄr att synca Cubase m.fl. med Rewire dock.

2. Återigen, det handlar om olika arbetssĂ€tt. Jag tycker det Ă€r vĂ€ldigt inspirerande att göra t.ex. rytm- och trumprogrammering i det, och att skruva samplingar till galenhet..

Reaper har jag inte testat, men i Cubase finns inget sÀtt att arbeta med samplingar pÄ det viset som man kan med ett trackerprogram. Dessutom, i de stora samplingspluggar jag kollat pÄ, sÄ finns det heller ingen motsvarighet..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 1 mĂ„nad senare...

Jag Àr (till skillnad frÄn flera som verkar gilla Renoise) ingen gammal tracker-rÀv. Jag testade Renoise och köpte sedan version 2.5. Dess frÀmsta styrka tycker jag Àr att komponera lÄtar, det gÄr fort att arbeta med och det Àr korta steg mellan idé till verksamhet. Jag anvÀnder det mycket som ett anteckningsblock för musikidéer.

Programmet Àr vÀl frÀmst till för de som vill göra samplingsbaserad elektronisk musik dock (vilket jag inte hÄller pÄ med sÄ mycket, men som sagt, snabbt att arbeta med och det Àr skönt).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...