Jump to content
Annons

mickar man upp en talkbox?


stefan4458

Recommended Posts

hej,

vet inte riktigt var denna tråd passar men nu hamnade den här.

är sugen på att köpa en talkbox men är väldigt dåligt insatt i ämnet. har sett att folk har använt en mick när dom stått där med slangen i munnen...gör mig lite förbryllad, mickar man upp resonansen i munnen?? 😏 som jag har fattat det så sjunger man inte utan formar bara munnen som man skulle ha gjort om man sjöng det.

i alla fall, jag har en microkorg som jag tänkte styra talkboxen med och sen vill jag köra in signalen i mitt interface, inte genom stärkare/högtalare. någon som har erfarenhet av en liknande situation?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
hej,

vet inte riktigt var denna tråd passar men nu hamnade den här.

är sugen på att köpa en talkbox men är väldigt dåligt insatt i ämnet. har sett att folk har använt en mick när dom stått där med slangen i munnen...gör mig lite förbryllad, mickar man upp resonansen i munnen?? 😏 som jag har fattat det så sjunger man inte utan formar bara munnen som man skulle ha gjort om man sjöng det.

Precis! Du måste alltså använda en mikrofon för att fånga upp ljudet som du format med munnen.

i alla fall, jag har en microkorg som jag tänkte styra talkboxen med och sen vill jag köra in signalen i mitt interface, inte genom stärkare/högtalare. någon som har erfarenhet av en liknande situation?

Det ingår en förstärkare i talkboxen - den förstärker ljudet från din microkorg och skickar in det i munnen via en slang där du sen formar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok! tack!

lika bra att passa på att fråga, med din info tänker jag så här:

antingen midi ut från reason/protools till microkorg eller spela direkt på korgen > mono ut från korg in i talkboxen > slang in i munnen och forma bäst det går > micka upp brödluckan...känns rätt va?

såg att det fanns en utgång på talkboxen också, då skulle den bara skicka vidare korg-ljudet utan någon talkbox-effekt? och om den har förstärkare i sig får man kanske vara försiktig med vad man kopplar den till?

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

De talkboxar jag provat hade ingen förstärkare. Man kopplade in dem i stället för högtalaren till gitarrstärkaren. Men det kan ju vara 20 år sen förstås. Resten stämmer. Ljudet går via slangen in i munnen och sen till mikrofonen.

Det innebär, tror jag, att du behöver en effektförstärkare efter microkorgen. Du kommer billigast undan med en begagnad hifi-stärkare och lite anpassade kablar, men det blir kanske inte så lämpligt om du turnerar på scen.

// gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Takbox! 😆

Ännywäjj.. Borde inte en talkbox vara ett ganska så lätt diy-projekt? Är sugen på att bygga en själv... En slang, en liten högtalare, och en mikrofon?

Edit: Såg att Rockaren hann före...

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde någon gång att talkboxen kan vara farlig för tänderna vid överanvändning.. p.g.a. vibrationerna.. Undrar om det stämmer? 😆

Det är bara en myt av vad jag har läst. aldrig hört om någon som tappat tänderna på grund av en talkbox heller.

stefan4458

Vad är det för talkbox du har tänkt köpa? är också sugen på en! (har hört att de man bygger själv inte kan mäta sig med en köpt tydligen... någon som vill testa?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bara en myt av vad jag har läst. aldrig hört om någon som tappat tänderna på grund av en talkbox heller.

Jag har haft en som jag sålde (tyvärr) och inte fan var det skönt för tänderna inte....men att det skulle vara farligt tror jag inte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

många trevliga svar men takbox slog det mesta 😄

ja, idag var jag och beställde en, det blev en rocktron banshee talkbox. ska tydligen vara bra. dessutom använde snubben här

en sådan tillsammans med sin microkorg, blir ju samma setup som jag har. jag kollade in hemmabyggaren också, det var ju skitcoolt!! men jag är nog lite för lat för det...

och det var tydligen så att förr hade dom ingen förstärkning men nuförtiden ska dom visst ha det, i alla fall den här. ska bli grymt kul att testa!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag köpte en Dunlop Heil Talkbox först som inte har inbyggd förstärkare, men en starkare driver (100 watts max power or 50 watts RMS). Problemet jag hade var att man behöver en topp-förstärkare då ingen inbyggd förstärkare finns i den så jag bytte ut den mot en Rocktron Banshee 2 där den inbyggda förstärkaren bara är på 5 watt. Jag tycker att 5 watt duger ändå, då man ändå spelar in i rätt låg nivå och får dra upp gain i pre-ampen på micken.

Hemligheten att få till bra ljud ligger mer i ljudet du matar in i talkboxen. Med en microkorg får du lätt till det klassiska roger soundet. Det går även att få till ganska bra med en softsynth, typ FM8. Jag har provat lite med andra softsynthar och har fått till ganska intressant sound med Albino 3 och Predator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...