Jump to content
Annons

MAChjälp!


JJMusik

Recommended Posts

Håller på att hjälpa en vän installera en liten hemstudio. Han har precis köpt en ny Imac och vi har installerat ett Lexicon omega tillsammans med Cubase le 4 och det verkar lira finfint!

Dock försökte jag installera lite trevliga ljud till Halionone-synthen men den är helt tom, den lyckas liksom inte browsa fram några ljud.

Eftersom jag själv har stora versionen av Cubase 5 har jag ju fått den där skivan som heter "vst sound collection" som innehåller ett yamaha-piano plus massa andra trevliga ljud till Halionone.

Jag har installerat paketet men Halion kan inte hitta det OCH - det största problemet är att jag inte heller vet vart jag ska hitta det och vart det ska ligga...

Jag har varit inne under Macintoch HD\bibliotek\audio och snurrat rundor men jag lyckas ändå inte hitta vart alla ljuden blivit installerade. Där under bibliotek\audio\vst fanns en mapp som hette presets och där fanns alla VST-presets för det nämnda pianot och de andra ljuden men inte själva ljudfilerna...

Kan någon vänlig mac-kunnig hjälpa mig... jag är ganska grön på mac.

OBS eftersom det är Cubase LE 4 finns ingen Mediabay där man kan browsa saker

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja jo alltså jag körde ju det från en installer på skivan men jag bara gasade på och trodde att den lade allting på rätt ställe. Alltså grejen är ju att installationen gick fint men jag vet fan inte vart allting hamnat.

Det ligger alltså 2gb .HSB-filer (halion sound bank) någonstans på datorn men jag vet inte var och kan därför inte tala om för halion vart den ska titta. Och jag vill ju gärna inte installera det igen så att där ligger en dubbel uppsättning på datorn och jag bara känner till var den ena finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jo alltså jag körde ju det från en installer på skivan men jag bara gasade på och trodde att den lade allting på rätt ställe. Alltså grejen är ju att installationen gick fint men jag vet fan inte vart allting hamnat.

Det ligger alltså 2gb .HSB-filer (halion sound bank) någonstans på datorn men jag vet inte var och kan därför inte tala om för halion vart den ska titta. Och jag vill ju gärna inte installera det igen så att där ligger en dubbel uppsättning på datorn och jag bara känner till var den ena finns...

Sök på .HSB på din HD då? Då ser du ju vart dom ligger?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har varit inne under Macintoch HD\bibliotek\audio

Du är nog farlig nära! Det är lite halvskumt det där, men det finns två bibliotek. Ett allmänt och ett kopplat till aktiv användare. Hittar du dem inte på HD/bibliotek/audio/plug-ins/Vst hittar du dem sannolikt på USER/bibliotek/audio/plug-ins/vst. kolla även /komponents, om det rör sig om audiounits, men nu var det väl Cubase.

Själva ljudfilerna lär du inte hitta om det är en VST, däremot borde du ju hitta VSTn. Sen kan inte jag Cubase eller det där andra du nämnde, men den borde ju hitta VSTn om den ligger i rätt mapp. Söker du manuellt, prova andra biblioteket!

EDIT: kortade citatet...

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så där är ett andra bibliotek

Ja jag var lite skeptisk mot den där sökfunktionen på macen för den hittade ju för bövelen inte filer som jag vissta fanns och var de fanns. Jag testade den liksom genom att söka på vst-filen till ez drummer som låg i biblioteket men den hittades ändå inte?

Så jag har sökt på halion, yamaha, .hsb men ingenting hittas. Dock är jag lite skeptisk mot den där sökmotorn samtidigt som jag vet att jag har intstallerat filerna. Installationen tog liksom 5-10 min och den blev lyckad enligt installationsprogrammet.

Jag tänker icke göra en ominstallation innan jag hittat dessa filer. Det är ju helt löjligt att det ligger 2gb med .HSB-filer någonstans på hans mac som jag inte är människa att hitta

Superlätt på min pc. Där ligger det bara under C:\ProgramData\Steinberg\Content\HALionOne SoundBanks

Och i den mappen hittar man "Studio Content.hsb" osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag var lite skeptisk mot den där sökfunktionen på macen för den hittade ju för bövelen inte filer som jag vissta fanns och var de fanns. J

Det där är ju sjukt skumt. Är det Spotlight du använder? (det uppe i vänstra hörnet) Själv tycker jag att det funkar extremt bra... har aldrig varit med om att det inte har hittat. Vilket operativ system kör ni? Kanske är det något i Spotlights katalog som är avmarkerat? Kolla systeminställningar/spotlight och se till så allt du vill leta i är ikryssat. Annars tycker jag att det verkar som att filerna inte finns...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla /Library/Application Support/Steinberg/Content, alltså Macintosh HD eller interna hårddisken, sen Bibliotek, Application Support, Steinberg och sen Content så ligger det där...

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, så där är ett andra bibliotek

Ja jag var lite skeptisk mot den där sökfunktionen på macen för den hittade ju för bövelen inte filer som jag vissta fanns och var de fanns. Jag testade den liksom genom att söka på vst-filen till ez drummer som låg i biblioteket men den hittades ändå inte?

Så jag har sökt på halion, yamaha, .hsb men ingenting hittas. Dock är jag lite skeptisk mot den där sökmotorn samtidigt som jag vet att jag har intstallerat filerna. Installationen tog liksom 5-10 min och den blev lyckad enligt installationsprogrammet.

Jag tänker icke göra en ominstallation innan jag hittat dessa filer. Det är ju helt löjligt att det ligger 2gb med .HSB-filer någonstans på hans mac som jag inte är människa att hitta

sökfunktionen i finder är bra och snabb så hittar du inte vad du söker så finns det inte eller så söker du på fel diskar

cubase borde typ ligga här:

/Library/Application Support/Steinberg/

gissar att ljudfilerna inte kopierades när du installerade utan att du får göra det manuellt men jag vet inte

läs instruktionerna i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men kan du då förklara hur jag INTE kunde hitta ezdrummer.vst när jag markerade"Macintosh HD" (den enda disken och partitionen) och sökte på ezdrummer, bara drummer och ez ???

Den gick finemang att klicka sig fram till under Macintosh hd\bibliotek\audio\plugins\vst

?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, men kan du då förklara hur jag INTE kunde hitta ezdrummer.vst när jag markerade"Macintosh HD" (den enda disken och partitionen) och sökte på ezdrummer, bara drummer och ez ???

Den gick finemang att klicka sig fram till under Macintosh hd\bibliotek\audio\plugins\vst

förlåt det kan jag inte förklara

men google kan allt

http://osxdaily.com/2007/02/15/spotlight-w...eshooting-tips/

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya problem

Jag har nu hittat .hsb-filerna under applicationsupport/steinberg/haliononesoundbanks

Så, so far so good.

MEN. Halion säger fortfarande cannot find or load preset trots att jag valt locate content och pekat till nämnd mapp. Mapparna dyker liksom upp i halion och man kan se alla ljud men laddar man in dem kommer bara "cannot find or load preset"

??? vafan är detta et skämt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

please någon, I'm dying here... 🙂

Alltså, alla presets ligger i en mapp under library/audio/presets/steinberg media.../halionone

Och alla ljudfilerna, alltså .hsb-filerna ligger under /library/application support/steinberg/haliononesoundbanks

Allt är liksom installerat och jag vet vart allt ligger på hårddisken och vart jag ska peka mot det

Men fan

Halion vill inte ladda in ljuden

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Jag har hittat vart alla vst-presets-filer finns. Om man högerklickar på Cubase-ikonen under program och väljer "visa paketets innehåll" så klickar man sig genom till contents\vst3presets\halionone - och där under finns mapparna "Essential set", "Yamaha s90es" samt "SROne sounds Silver"

I dessa mappar ligger det fullt med vst-preset filer - och det är väl dessa som gör att man kan se preseten i halion-synthen...

Under Macintosh HD:\Bibliotek\application support\steinberg\content\haliononesoundbanks finns alla ljudfilerna - alltså .hsb-filerna som är ganska stora vilket vittnar om att de faktiskt innehåller något (mappen är på 1,43 GB).

Jag startar Cubase och öppnar halionone, högerklickar och väljer "locate content" och pekar mot denna mapp och kan klart och tydligt se att den även via cubase-browsern hittar .hsb-filerna.

Jag bockar i och bockar ur och kladdar fram och tillbaka.

Men nä, Det blir bara "cannot find or load preset" ???????????#!"#!"¤!"#!"#!"

Det är alltså OSX 10.6 och Cubase LE 4

Jag har tankat ner senaste uppgraderingen från Steinberg som behövs för att kunna installera LE 4 på Snow leopard. Cubase rullar finfint annars men halion vill bara inte!

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

klauskalas (oregistrerad)
Håller på att hjälpa en vän installera en liten hemstudio. Han har precis köpt en ny Imac och vi har installerat ett Lexicon omega tillsammans med Cubase le 4 och det verkar lira finfint!

Dock försökte jag installera lite trevliga ljud till Halionone-synthen men den är helt tom, den lyckas liksom inte browsa fram några ljud.

Eftersom jag själv har stora versionen av Cubase 5 har jag ju fått den där skivan som heter "vst sound collection" som innehåller ett yamaha-piano plus massa andra trevliga ljud till Halionone.

Jag har installerat paketet men Halion kan inte hitta det OCH - det största problemet är att jag inte heller vet vart jag ska hitta det och vart det ska ligga...

Jag har varit inne under Macintoch HD\bibliotek\audio och snurrat rundor men jag lyckas ändå inte hitta vart alla ljuden blivit installerade. Där under bibliotek\audio\vst fanns en mapp som hette presets och där fanns alla VST-presets för det nämnda pianot och de andra ljuden men inte själva ljudfilerna...

Kan någon vänlig mac-kunnig hjälpa mig... jag är ganska grön på mac.

OBS eftersom det är Cubase LE 4 finns ingen Mediabay där man kan browsa saker

vad har du fått för filer? det brukar ju vara en .component fil och en .vst fil, och då är det ju så pass enkelt att .vst-filen ska in i användare/bibliotek/audio/plug-ins och .component-filen skall in i användare/bibliotek/audio/plug-ins/components. Jag har iof varit med om att man bara fått .vst-filen (utan .component-filen), men då har de räckt med att bara placera .vst-filen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...