Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Kör en JJLabs BMC2 Kondensator mic in i mickanalen med fantonmatningen på i ett Tascam U-122L. Ställer in signalen så att när sångaren sjunger som starkast så lampan lyser rött, skruvar jag ner några mm. Så signalen är så hög som den kan vara utan att det ska dista.

När jag sedan spelar in sång i en låt så blir ljudet väldigt svagt. Jämfört med guror och trummor hörs den knappt även fast det ser ut att ge hög signal på tracket.

För att få upp volymen måste jag lägga på en kompressor och dra upp den så långt att sången nästan distar för att få den och låta.

Så lite frågor:

1. Ska det vara så att man måste ha en kompressor högt inställd för att få upp volymen på sången. Ska inte den vara hyfsat stark redan utan pluggar?

2. Hur gör jag för att få högre volym på den obehandlade sången?

Skulle det kunna vara micksladden som spökar, den är nämligen av riktigt lidl kvalite. Skulle de kunna påverka volymen?

Annons
Postat

Du har nog fått rätt svar redan. Det verkar som att du satt volymer och sånt rätt på mick-kanalens inspelning. Inspelningen vill man göra med en bra nivå som inte kommer i närheten av att klippa. I uppspelningen sedan så får du dra ner nivån på andra saker så att det passar ihop. Blir det för låg totalvolym ut så finns det ju en volymknapp på utgången för det. När du mycket senare är klar med hela mixen och den låter jättebra så sparar du den och startar mastering. Är högsta nivån låg i mixen gör det absolut inget, det är därför du gör mastring separat.

Mitt tips är att du dra på volymen ut från mixen rejält (kanske på monitorer med mera) och sen mixa med en skön ljudstyrka. Då har du kvar massor av plats uppåt till nollan och klippning. Den höjning gör du sedan i mastring, då börjar mastringen med en mix som låter bra och som inte klipper.

Behandlingen av rösten kan du göra på många olika sätt i mixen. Trixen och sätten är lika många som de som mixar. Kompressor är bara ett av en massa olika verktyg du kan vilja jobba med. Men då inte i första hand för att få rösten starkare utan för att få den att låta bättre och smälta in bättre i mixen. För att få det starkare och jämnare jobbar man gärna med automatisering av volymen i stället. Beroende på hur du vill jobba så kanske du har EQ, deesser och en tre fyra kompressorer på samma röst förutom automatisering.

Fast det kanske var så att du menade att det inte hörs i medhörningen?

// Gunnar

burkish (oregistrerad)
Postat

Håller med, tänk på att du bör ha ca 5dB headroom i mixen utan någon limiter på masterkanalen. Kom även ihåg att EQ:a bort frekvenser som du inte behöver i sången.

Postat

haha.. det spelar väl ingen roll hur hög mixen låter om hans insignal blir kass?

Om jag förstår rätt så blir din inspelningsvolym (wavekurva) väldigt låg?

Då är ju frågan, använder du rätt inputsignal ?

Om du kollar i mixern, och sjunger lite i micken, hur högt går inputsignal-stapeln upp då ?

Är den kass kan det hända att det är fel in-signal du får ?

Kolla input på ditt audiotrack så allt där stämmer .

Och handlar det om VOLYMKONTROLL i efterhand, då har du fått rätt svar , dvs att du har en hög mix gentemot din sånginspelning.

/Marcus

• 2 veckor senare...
Postat
Det är ingen filosofi det är bara mera lättarbetat på det viset. Minimum 3dB headroom skulle jag säga men optimalt 5dB. 3dB headroom krävs för att återge full dynamik i en masterinprocess.

Nej.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.