Jump to content
Annons

Gitarrköp


HejHallå

Recommended Posts

Hallå! Nu är det så att jag ska köpa elgitarr, jag vet inte vad jag ska köpa, velar mellan en halvakustisk eller en "vanlig" är inte så insatt inom området. Har spelat akustiskt ca 1/2 år. Skulle vara schysst att få några tips om gitarrer som inte kostar allt för mycket, men som är dugliga. Även tips om en bra digital förstärkare för ett rimligt pris.

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hallå! Nu är det så att jag ska köpa elgitarr, jag vet inte vad jag ska köpa, velar mellan en halvakustisk eller en "vanlig" är inte så insatt inom området. Har spelat akustiskt ca 1/2 år. Skulle vara schysst att få några tips om gitarrer som inte kostar allt för mycket, men som är dugliga. Även tips om en bra digital förstärkare för ett rimligt pris.

Tack!

Hej!

Vad kul att du lirar gitarr! Du har en livstid av glädje framför dig =) Vad gäller gitarrer

finns det lika många preferenser som det finns gitarrer och alla kommer förmodligen ge dig olika

förslag på vad just de tycker är bäst. Jag skulle rekommendera en solid elgitarr, alltså en som

inte är halvakustisk. Vad gäller specifik modell så är det bara tt knata ner till musikaffären och

prova sig fram till vilken som känns bäst. Det finns otroligt många nybörjarvarianter att välja på

och många av dem är helt ok. Det viktigaste är hur den känns i dina händer och mot din kropp o s v.

Skulle jag ge dig tips på specifika märken skulle jag nog säga Squier (Fender), Epiphone (Gibson) och Ltd (ESP),

som alla gör hyggliga gitarrer till bra priser. Du kan hitta en klockren begagnad för ett par tusen. Jag skulle dock

rekommendera dig att hålaa dig borta från de riktigt billiga gitarrerna där ute. De är ofta riktigt dåliga. Det är

värt att lägga det där lilla extra.

Vad gäller förstärkare skulle jag tipsa om en mindre stärkare (gärna med lite olika digitala modeller inbyggda) som har

uttag för hörlurar så du kan jamma till långt in på natten. Vox AD30vt är ett hett tips.

Lycka till, och fråga gärna hur mycket som helst om du undrar något!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Finns det några anledningar varför jag inte ska välja en halv akustisk? Jag har tittat runt lite och ser en del strator tex Fender hss, den verkar rätt schysst. Skulle du kunna ge några exempel på epiphone, squire etc? Vad jag förstår så lirar du, vad använder du för saker?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad lirar du för musik? Jag köpte en Gibson 335 för många år sedan och den funkade inte alls särskilt bra när man stod framför en Marshallstack... rundgångsbenägen. Kolla in min tråd om VGS guror under Elektriska instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Finns det några anledningar varför jag inte ska välja en halv akustisk? Jag har tittat runt lite och ser en del strator tex Fender hss, den verkar rätt schysst. Skulle du kunna ge några exempel på epiphone, squire etc? Vad jag förstår så lirar du, vad använder du för saker?

Tack!

Ja, jag tycker att det är roligare att spela på solida grejer =) Dels är det mindre rundgångsbenäget,

själva gitarren är ofta lite mindre och det tycker jag är skönt. Tycker också det är lite mer "snap" och

bett i solida prylar, men sånt är individuellt.

Jag lirar själv, det stämmer. Har lirat i band och grejer förut, nu sitter jag mest och skriver instrumentalmusik

i min hemstudio eftersom jag numera är student och sambo. Jag har haft en hel massa prylar, gitarrer från Fender, Gibson,

PRS och ESP. Har haft stärkare från Mesa/Boogie och Marshall. En Folkesson Mk IV C hann jag med också. Just nu spelar jag

på en ESP M-II, den passar utmärkt till musiken jag gör. Ska dock skaffa en Music Man JP6 när andan faller på och plånboken

tillåter. Min första gitarr var en ruggigt sliten Gibson Les Paul Studio, och första stärkaren var en Marshall VS8080.

Från epiphone skulle jag rekommendera någon SG eller Les Paul-modell. De brukar vara bra. Fender HSS är nog ett klockrent

alternativ. Strator är kanonsköna.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Hellpig: Jag tittade på VGS gitarrerna och dom såg ganska fräcka ut! Men eftersom jag inte har någon erfarenhet så vet jag inte. Det kan gå allt ifrån lite skön blues till metal. Jag gillar inte tex Slipknot stilen.

AnthonyS: Okej. Jag har sätt en schysst deal som erbjuder en Fender Stratocaster HSS tillsammans med en 30w förstärkare från Line6, sladdar och div. tillbehör. Runt 5000:- Är det något att gå efter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...