Jump to content
Annons

Ljudkort för amatörstudio


ZeroX

Recommended Posts

Hej,

Sitter idag med två stycken emu 0404 i 2st datorer. Kör system link med Cubase och skall nu uppgradera dator och ljudkort. Har ruttnat totalt på EMU korten. Svåra att konfigurera å helt obegripliga eller så är det jag som har taskigt tålamod 😊

I vilket fall så har vi en del syntmoduler (ej virtuella) som kan kopplas digitalt el. analogt. Funderingen på ljudkort snurrar då runt att man skall ha flera ingångar på det så att dessa moduler sitter direkt på ljudkortet för vi når ju endast dessa via Cubase.

Eller skall vi fortsätta att bara ha 2 ingångar till ljudkortet och lägga modulerna på mixern?

Uppgradering av Cubase till 5:an är redan inhandlad!

Vår fundering är vilket ljudkort man skall titta på och vilka priser man skall röra sig i. Billigt å bra skall det vara 😄

/RIP OFF

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tycker att applikationsdelen med strippar mm är jäkligt strulig när man skall sätta vad man skall ha där liksom att få till den med att prata s/pdif. Så ett USB lär ju inte bli bättre eller?

Ang googlesökning i Studioforumet och andra sökningar så har jag gjort det och inte fått de svar jag vill ha därav att jag ställer frågan här.

Hittade även detta

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=173327

Är skillnande till detta att den är rackad?

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=106006

Redigerat av ZeroX
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, ja då kan det kanske underlätta. i övrigt så har kortet fungerat bra utom inställningarna som är rätt knöliga att förstå. kortet går att brygga till alla håll tror jag, men vi har haft en del strul med det. Så det är dax för ett annat nu som är vänligare. Delta verkar ju bra kanske??

Usb har ju inte aplikationsdelen i datorn vad jag vet. Där sitter ju allt på kortet.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast kan man köra PCI så bör man ju göra det.

En annan sak som skulle kunna vara ett bra avgörande är ju att det finns vissa kort med hjälpprocessorer på ljudkortet som skall avlasta processorn i datorn som liknande grafikkorten gör.

Vad skall man titta på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som skulle kunna vara ett bra avgörande är ju att det finns vissa kort med hjälpprocessorer på ljudkortet som skall avlasta processorn i datorn som liknande grafikkorten gör.

Vad skall man titta på då?

I ditt första inlägg lät det som det var just detta du ville slippa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ett delta 1010lt. Får ni slut på ingångar köper ni bara ett till.

+1

Jag har använt detta kort i 5 år tror jag (orkar inte leta på kvittot för att ta reda på exakt hur länge). Styrkan med kortet är att jag inte tänker på det. Det har fungerat perfekt i alla år. Jag har då kört win XP och Cubase Studio 4 och nu sen ett par månader win 7 (64 bit), Cubase 5 och Reason.

Låg latency och problemfri användning gör att jag rekommenderar det. Enda nackdelen jag ser är att den inte har hörlursuttag. Jag kör därför master out från kortet till en mixer som sedan sköter vidare transport till högtalare och hörlurar.

Nuförtiden kör jag bara softsynthar, men innan var jag "hårdvarukille". Då körde jag ett par olika synthar direkt till de olika ingångarna på kortet. Kortets main out gick till mixern på samma sätt som nu. Om jag hade skaffat fler synthar än det fanns ingångar på kortet så vore lösningen ett kort till.

Om du kör syntharna till mixern för transport in i kortet så blir det en fråga om hur lyssningen ska ske. Kanske via ljudkortets main out direkt till aktiva högtalare. Nackdelen blir uppenbar här, inga hörlurar...

Svammel, svammel. Vill bara ge dig en rekommendation jag kan stå för och olika scenarier beroende på hur mycket

Till sist: Jag hade ett EMU 0404 USB2 ett tag. Min plan var att byta till ett kort som kunde ta mig till en laptop lösning. Kanske det var ett måndagsexemplar jag fick, men det fungerade inte alls bra. Knaster, dålig prestanda och ibland slutade det bara att fungera. Då fick jag starta om alla musikprogram för att det skulle fungera igen. Inte kul. 0404 kortet returnerades och 1010'an återinträdde i tjänst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså?

Tycker nog att det börjar kännas över ca 10-12ms (OBS: den totala latencyn är oftast över ca. 10ms på USB-kort).

Det finns ju de som säger att de hör skillnad på mp3 i 280kbs och 320kbs. Men vi släpper det nu tycker jag.

Till sist: Jag hade ett EMU 0404 USB2 ett tag. Min plan var att byta till ett kort som kunde ta mig till en laptop lösning. Kanske det var ett måndagsexemplar jag fick, men det fungerade inte alls bra. Knaster, dålig prestanda och ibland slutade det bara att fungera. Då fick jag starta om alla musikprogram för att det skulle fungera igen. Inte kul. 0404 kortet returnerades och 1010'an återinträdde i tjänst.

Jag upplever också knaster när jag vrider på Main Output och det känns ju lite trist men det är inget som påverkar inspelningen och det är också det enda minuset jag upplevt med kortet. De andra felen du nämner har jag aldrig varit med om med mitt exemplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ursäkta, men jag vill inte ha en diskussion här hurvida latecyn i usb och pci är. Jag vill veta vilka ljudkort som kan passa oss, tack 🙂

En viktig aspekt och det vag menar är att det är dumt att välja USB eller FW om man kan köra PCI/PCIe p g a just latency och prestanda aspekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gilbert: Har aldrig skrivit att jag vill slippa extra processorer på kortet utan att jag har ruttnat på 0404.

Vallin: Tackar för en bra redogörelse om Delta 1010.

Finns det fler kort som är vettiga. Praktisk erfarenhet är ju alltid bäst 🙂

Tänk på att det är stor skillnad på Delta 1010 och Delta 1010LT...

Jag skulle inte rekommendera 1010LT då deras omvandlare har sämre kvalitet än på 1010. LT-versionen är dock det billigaste PCI-kortet som har så mycket som 8 analoga in-/utgångar, och man får mycket för pengarna, dessutom billigaste lösningen om du vill kunna köra protools med 8 ingångar samtidigt.

Delta 1010 innehåller generellt bättre komponenter än 1010LT och all AD/DA-omvandling görs i en 19" rack-enhet, utanför datorn för att eliminera ev störningar.

Dessutom har den balanserade in/ut (osäker om LT-versionen har det) samt Wordclock för att kunna synka mot annan klocka eller skicka synk.

De två mic-preampsen som finns i LT-versionen är dessutom ganska dåliga och har inte ens 48v matning. Om du funderar på att köpa ett stabilt M-audio PCI-kort, titta då på Delta 1010! 🙂 Det är min rekommendation. Den har überstabila drivrutiner också.

Komplettera sedan med bra preamps, som du kan byta ut mot bättre när du känner att du har råd.

Fråga? Kommer du köra ProTools eller Cubase eller annat program? Om du inte är bunden till M-audio för M-powered så finns det ju en uppsjö av andra vettiga ljudkort 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har rätt svårt att bestämma mig. Ett Delta 1010 har ju sämre preamps än Presonus och FastTrack, men frågan är ju hur mkt sämre det är. Någon som har erfarenhet av dessa?

Vi ska ju inte göra proffsinspelningar , men vill ju ändå att det skall vara okej kvalitet på det. Idag har vi 2st emu 0404 som inte heller är proffskort. Dock så är ju ljudkortet en del av cykeln som är viktiga. Utan ett bra kort så blir ju allt skit och det spelar ingen roll vad man har för dator eller program.

/Mvh Micke

Vi kör Cubase 5. Minns inte vilken det är, men den kostade omkring 5000kr. Den kommer vi fortsätta att köra med 😱

Låter sunt att 1010 är en vassare variant. Skiljer ju 5000kr i mellan dem ...

Har även titta på dessa två kort

Presonus

Fast Track

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det ingen som kunde ge mig en jämförelse med dessa kort??

/Mvh Micke

Har rätt svårt att bestämma mig. Ett Delta 1010 har ju sämre preamps än Presonus och FastTrack, men frågan är ju hur mkt sämre det är. Någon som har erfarenhet av dessa?

Vi ska ju inte göra proffsinspelningar , men vill ju ändå att det skall vara okej kvalitet på det. Idag har vi 2st emu 0404 som inte heller är proffskort. Dock så är ju ljudkortet en del av cykeln som är viktiga. Utan ett bra kort så blir ju allt skit och det spelar ingen roll vad man har för dator eller program.

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...