Jump to content
Annons

Musikutrustning och flyg


FreddeHstd

Recommended Posts

Vad vågar man stoppa i resväskan när man flyger?

Ska åka till New York och tänkte passa på att handla lite - men vad vågar man egentligen stoppa i bagageutrymmet?

Själv tänkte jag handla både preamps, kompressorer och någon mick. Micken kan jag ju ha i handbagaget, men hur göra med rackutrustning? Vågar man bolstra resväskan och checka in det?

Tänker att såväl kyla som omild behandling kan riskera grejerna. Nån som vet?

Sökte lite halvhjärtat efter liknande tråd, men fann för gott att posta ny. Ber ödmjukt om ursäkt om det finns någon pågående redan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns det inte regler för hur mkt värde du får ta med dig. Antar att de kommer att ta micen från dig om du har den i handbagaget eller?

Annars så har du en resväska i hård plast. Lägger grejorna i sina originalkartonger mellan kläder och annat gott så är det väl inget problem. Dock blir det problem om något inte funkar som det ska när du kommer hem, inte så enkelt med garantin då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad vågar man stoppa i resväskan när man flyger?

Ska åka till New York och tänkte passa på att handla lite - men vad vågar man egentligen stoppa i bagageutrymmet?

Själv tänkte jag handla både preamps, kompressorer och någon mick. Micken kan jag ju ha i handbagaget, men hur göra med rackutrustning? Vågar man bolstra resväskan och checka in det?

Tänker att såväl kyla som omild behandling kan riskera grejerna. Nån som vet?

Sökte lite halvhjärtat efter liknande tråd, men fann för gott att posta ny. Ber ödmjukt om ursäkt om det finns någon pågående redan...

Jag brukar fråga mig själv samma sak. Jag har haft elektronik (PodXT) som handbagage, men min kompis checkade in rackutrustring (hård resväska, samt massa kläder som stoppning. Kommer inte ihåg ifall han även hade kartong/frigolit.

Kyla borde inte vara problem för elektronikprylar.

Gitarr/bas checkar jag in (lika nervös varje gång). Stäm ner rejält.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock blir det problem om något inte funkar som det ska när du kommer hem, inte så enkelt med garantin då.

Been there, done that.

Testa allt helst innan du lämnar butiken.

Kolla ifall internationell garanti finns. (Kanske inte så vanligt, men finns på en del datorer och kameror och liknande.)

Att skicka prylar t.o.r. USA för garantiåtgärd är dyrt. Det kan gott äta upp hela vinsten du gör då du handlar billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Micken är nog inget problem i sig, som handbagage bör det inte vara något problem. Sen får man ju hoppas att nyfiken säkerhetspersonal inte börjar skruva isär saker...

Skulle något däremot gå sönder under resan så lär det ju inte bli alldeles enkelt att få det på garantin, nej.

Vet inte hur stort värde det får vara på grejer man tar ur USA, däremot vet jag att om jag hade beställt grejerna direkt från USA så hade risken varit stor att jag hade fått betala tull (till Sverige) på grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kylan ska inte vara något problem. Alla passagerarflyg har trycksatta lastrum och, om inte lika, så hyfsat nära kabintemp (man fraktar nämligen frakter/djur och annat också i lastrummen). Däremot kan tullen bli lite trixigt om du handlar en massa prylar, så om du vill försöka undvika originalkartongerna kan du ju alltid hävda att du hade med dig prylarna dit också... (Nu kan mna ju ha kvar originalemballaget för sina prylar, men du kanske fattar...). Så var det då för några polare till mig, som åkte över och spelade, varav gitarristen hade köpt en gitarr där. Han kunde inte bevisa att han haft den till USA, så därför blev det tull på den, så den blev i slutändan inte så mycket billigare...

Kan du inte ta med rackenheterna i handbagaget då? Har flugit med en basist som hade ett softcase ochdet var inga problem med pedalbordet. Mickarna ska inte vara några problem att heller ha i handbagaget, om dom nu inte är fullproppade med knark och TNT... 😉

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det då för några polare till mig, som åkte över och spelade, varav gitarristen hade köpt en gitarr där. Han kunde inte bevisa att han haft den till USA, så därför blev det tull på den, så den blev i slutändan inte så mycket billigare...

Kan du inte ta med rackenheterna i handbagaget då? Har flugit med en basist som hade ett softcase ochdet var inga problem med pedalbordet. Mickarna ska inte vara några problem att heller ha i handbagaget, om dom nu inte är fullproppade med knark och TNT... 😉

Får mig att tänka på det där med arbetstillstånd: de är rätt kinkiga med det. Min svågers vän råkade berätta i tullen på väg hem från USA att hans sällskap hade varit där och spelat. De åkte på ett rätt fett inreseförbud till USA - i 25 år. 😮 Låter som en skröna, men det är sant - jag lovar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på lite på tullverkets hemsida, och som privatperson så får man ha med sig varor köpta utanför ett EU-land för högst 4300:-, därefter får man betala tull/skatt i Sverige.

Fast grejen är ju mest att jag är undrande kring hur bagagehanteringen frestar på en väska packad med elektronik. Hårda väggar och bolstring upphäver ju inte det faktum att det kan bli tal om en del hårda stötar.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Du kan ju posta skiten när du är där själv och skicka som en gåva. Skulle något pajjat då pga transport så tar du det med bolaget...lägg bara inga fakturor eller liknande i paketet för då får du betala moms o tull osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på namm för några veckor sedan, och plundrade musikaffärerna i LA.

Polaren kom hem med:

1 Telefunken mik

1 API preamp

1 1176 klon (Tung så in i h-vete)

2 st gamla hängpukor

2 st gamla virvlar

1 st ny virvel

1 MXL mik (25 dollar!)

Allt packat i vanliga resväskorna. Jag har säkert glömt nåt, dessutom.

Såklart, allt utan kartonger!

Visst, det blev ju för honom att köpa en till väska, och betala lite övervikt, men det blev ändå galet billigt.

Och hur många åker fast i tullen med vanliga resväskor...?

Redigerat av hefu
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi var på namm för några veckor sedan, och plundrade musikaffärerna i LA.

Polaren kom hem med:

1 Telefunken mik

1 API preamp

1 1176 klon (Tung så in i h-vete)

2 st gamla hängpukor

2 st gamla virvlar

1 st ny virvel

1 MXL mik (25 dollar!)

Allt packat i vanliga resväskorna. Jag har säkert glömt nåt, dessutom.

Såklart, allt utan kartonger!

Visst, det blev ju för honom att köpa en till väska, och betala lite övervikt, men det blev ändå galet billigt.

Och hur många åker fast i tullen med vanliga resväskor...?

Ahh! Skön lista!

Men anledningen att inte ta med kartongerna? Var det för utrymmesskäl eller var det för ev. tull?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...