Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, hĂ€r kommer Ă€nnu en "ljudkoret-knastrar-vid-uppspelning-trĂ„d" som ni sĂ€kerligen Ă€r trötta pĂ„ vid det hĂ€r laget. Är ovan detta forum och vet inte om ni skulle föredra att jag "lĂ„nar" nĂ„gon annans trĂ„d eller skapar en egen, sĂ„ jag kör pĂ„ detta och ber om ursĂ€kt om det Ă€r fel 😛

Ok, till saken. Har ett extern ljudkort, M-Audio Fast Track II, nya modellen som har phantom power. Ibland blir ljudkvalitén helt Ät satan och det knastrar och har sig nÀr jag lyssnar pÄ nÄgot, jag har en viss mpg-video som 95% av gÄngerna fÄr knastret att dra igÄng pÄ en viss sekund i klippet. NÀr det vÀl börjar knastra mÄste jag starta om ljudprogrammet för att fÄ det att lÄta normalt igen.

Jag körde nÄgot DPC Latency checker medans jag spelade videon, latencyn lÄg stadigt vid 100-500 mikrosek och det stod att datorn klarade sig bra, men vid punkten dÀr det började knastra gick den genast upp till 16000 mikrosek och dÄ stod det att det blivit nÄgon konflikt i datorn, IRQ? Jag mÄste medge att jag inte vet sÄ sÀrskilt mycket om datorer.

Jag gick till device manager och kikade runt. Fann att "Standard OpenHCD USB Host Controller" och en av "PCI standard PCI-to-PCI bridge" hade samma nummer, "(PCI) 0x00000016 (22)". Jag vet ju inte alls vad detta innebÀr dÄ, men jag tog disable pÄ nÀtverskortet, det inbyggda ljudkortet och sÄnt. Knastret kvarstod. DÄ tog jag disable pÄ pci-to-pci-bridge-prylen. SkÀrmen slocknade och jag var tvungen att stÀnga av genom att hÄlla in powerknappen, nÀr den startade upp var screen resolution pÄ lÀgsta, allt var grynigt, inakviterade jag grafik- eller video-kortet eller vad?

Hur som helst. Jag provade videon i detta lÀge, det kom upp en error ruta, klippet började spelas men det var ingen bild. Ljudet fanns dock. Och det knastrade inte trots att jag körde videon frÄn start till slut cirka 20 gÄnger...

SÄ exakt vad ska jag göra Ät det hÀr? Jag menar, jag kan ju inte ha datorn utan grafik/video/whateverkort akativerat... kan man pÄ nÄgot sÀtt Àndra sÄ att de hamnar pÄ separata PCI-nummer eller whatever för att fÄ dem att sluta störa varandra?

UrsÀkta för jÀvligt krÄngligt inlÀgg. Jag Àr rÀtt dÄlig pÄ att fatta mig kort.

EXTREMT tacksam för snabbt hjÀlpande svar, detta gör mig ganska galen...

/mvh Sebastian

Annons
BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

Det lÄter som att du har för lÄg buffersize...pröva gÄ in i kontrollpanelen och ÀÀndra buffersizen till nÄgot högre, latencyn kommer öka men ska du bara lyssna Àr det lugnt, de e vid inspelning du ska ha det lÄga..jag har samma problem och jag har mindre buffersize vid inspelning och en högre vid uppspelning.

Postat

Fyller ut med lite mer detaljerad information...

latency.png

Latency-testet nÀr jag körde videon och ljudet började knastra.

IRQ_enabled.png

Den markerade USB-grejjen mÄste vÀl vara ljudkortet? HÀr Àr allt aktiverat som ni ser.

IRQ_disabled.png

HÀr har jag gÄtt till "view -> devices by type", högerklickat pÄ alla PCI-to-PCI och valde disable pÄ den som sa "(PCI) 0x00000016 (22)". Efter en omstart sÄg det ut sÄ hÀr - den inaktiverade har nu fÄtt ett annat nummer och en av de andra pci-to-pci har fÄtt detta nummera nu istÀllet?? Jag förstÄr inte alls.

MPCHC_error.png

Error-code jag fÄr av att försöka spela ljudklippet i Media Player Classic Homecinema. Som sagt, ingen video, men ljud... och inget knaster.

Har upptĂ€ckt andra saker nu. Spelar jag filmklippet i VLC sĂ„ funkar videon... fast det knastrar inte heller, vilket det gör om jag har alla PCI-to-PCI aktiverade. Youtube-videos funkar, bĂ„de audio och video. Inget knaster. Även nĂ€r jag valde att se klippen i HD.

SĂ„ vad ska jag göra? 🙂

Postat (redigerat)
Det lÄter som att du har för lÄg buffersize...pröva gÄ in i kontrollpanelen och ÀÀndra buffersizen till nÄgot högre, latencyn kommer öka men ska du bara lyssna Àr det lugnt, de e vid inspelning du ska ha det lÄga..jag har samma problem och jag har mindre buffersize vid inspelning och en högre vid uppspelning.

Det dÀr lÀste jag nÄgonstans men jag har inte riktigt förstÄtt det. Jag har hittat en instÀllning för latency, dÀr jag kan vÀlja mellan 128 -> 4096 (har 4gb ram) och den stÄr pÄ 256 nu. Ska jag höjja den? Hur mycket?

Redigerat av Forsberg
Postat

hallÄ ja..

256 lÄter bra för inspelning dÄ du vill köra direkt monitoring, om du skulle kört 4096 och direkt monitoring fÄr du en feete latency. men 256 vid uppspelning hörs vÀldigt lite..pröva att höja till 1000 och se om det hjÀlper,,du fÄr pröva dig fram till dÀr det hörs bÀst...men jag lovar dig att det kommer hjÀlpa dig att fÄ bort knaster iaf..

Postat

Jag har nu provat 256, 512, 1024, 2048 och Àven maximalt 4096. Spelat videon och kört latency test pÄ samma gÄng, fortfarande samma sak - 95% av gÄngerna gÄr latency plötsligt upp till cirka 16-17k och det knastrar, de resterade 5% eller sÄ sÄ gÄr latency upp tills amma men det knastrar bara till lite snabbt och ljudkvalitén Àr sedan som vanligt ÀndÄ. Oberoende av vilken latency/buffersize jag stÀllt in...

Postat

om du har ett audiospÄr som du kör, knastrar det dÄ ocksÄ pÄ alla buffersizes?

Postat

Ja, det hÀnder dock sÀllan dÄ jag bara har winamp uppe och kör en mp3, det hÀnder bara ifall jag tar upp nÄgot chattfönster eller nÄgot och fifflar med det samtidigt. Det Àr liksom som om den krÀver en viss belastning för att börja knastra. Oberoende pÄ buffersize sÄ knastrar den lika ofta och i samma situationer...

Postat

Inaktiverade pci-to-pci-bridgen som grafikkortet gÄr pÄ, nu funkar ljudet perfekt. Det Àr det enda som gör att ljudet funkar perfekt... hur ska jag göra för att kunna ha bÄde grafikkortet och ljudkortet samtidigt? :/

Postat
Ja, det hÀnder dock sÀllan dÄ jag bara har winamp uppe och kör en mp3, det hÀnder bara ifall jag tar upp nÄgot chattfönster eller nÄgot och fifflar med det samtidigt. Det Àr liksom som om den krÀver en viss belastning för att börja knastra. Oberoende pÄ buffersize sÄ knastrar den lika ofta och i samma situationer...

Chat-fönster? 😼

Oavsett vad som sÀgs har jag aldrig pÄ mina datorer kunnat ha igÄng nÄgot annat program inkl Internet, om jag jobbar med musik eller film.

😄

Postat
Chat-fönster? 😐

Oavsett vad som sÀgs har jag aldrig pÄ mina datorer kunnat ha igÄng nÄgot annat program inkl Internet, om jag jobbar med musik eller film.

"Oavsett vad som sÀgs" ?

LĂ„ter som du haft otur med dina datorer hittills... 😉

Postat

LÄter som du har ett olÀmpligt grafikkort eller en olÀmplig kombination av chipset (moderkort) och grafikkort).

Har du uppdaterat allt (drivrutiner inkl. chipset och BIOS)? Har du testat att pilla med PCI-latency timers?

Postat

Well, igÄr kvÀll och natt hade jag den dÀr pci-to-pci-bridgen inaktiverad och kunde dÄ se youtubeklipp, filmklipp pÄ datorn, anvÀnda winamp, spotify, mickonvo i skype och annat sÄnt dÀr hela tiden utan knaster sÄ det Àr garanterat vad som stör.

Jag har kört windows update och datorn sÀger att drivrutinerna Àr de senaste. Dock vet jag inte ang. chipset och BIOS, Àr inte datorkunnig för fem öre tyvÀrr :/ och PCI-latency times? Vart stÀller man in det och hur gör man?

Postat
Well, igÄr kvÀll och natt hade jag den dÀr pci-to-pci-bridgen inaktiverad och kunde dÄ se youtubeklipp, filmklipp pÄ datorn, anvÀnda winamp, spotify, mickonvo i skype och annat sÄnt dÀr hela tiden utan knaster sÄ det Àr garanterat vad som stör.

Jag har kört windows update och datorn sÀger att drivrutinerna Àr de senaste. Dock vet jag inte ang. chipset och BIOS, Àr inte datorkunnig för fem öre tyvÀrr :/ och PCI-latency times? Vart stÀller man in det och hur gör man?

Om du inte har datorvana sÄ ska du inte börja med att fibbla med PCI-Latency timers men du bör försöka uppdatera BIOS samt drivrutiner till allt (ALLT, inkl. chipsetet pÄ moderkortet). Besök varje tillverkares hemsida för info om hur detta gÄr till.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

256 latency Àr en rimlig nivÄ i ett fungernde system. Högre latency Àn sÄ vid lÄg belastning tyder pÄ nÄt fel nÄgonstans.

Följande orsaker kan finnas:

* IRQ krock kan vara en anledning. GÄ in pÄ M-Audios support och titta pÄ just ditt ljudkort och deras tips om hur man kommer till rÀtta med IRQ kockar.

* Strömspar funktioner kan pÄverka prestandan pÄ USB ljudkort... full frÀs pÄ USB porten mao.

* Kör du Intel processor av nya kvalisort sÄ finns ett antal grejer som du kan behöva slÄ av. Gör endast detta om du gjort ovanstÄende tips.

Speedstep av.. fullgas pÄ processorn Àr grejen.

Finns fler parametrar att slÄ av. För mer tips pÄ BISO instÀllningar för ditt ljudkort gÄ in pÄ M-Audios supportsidor.

Har du inte koll pÄ BIOS be en vÀn som har lite vana hjÀlpa dig.

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Och jag kan ha igÄng Spotify, iTunes, Chatt, Video, youtube, till och med spel och Reason/Record utan att ha fÄ problem med med Reason/record nÀr jag spelar in eller spelar upp.

En rÀtt konfigurerad dator klarar massvis, jag har som högst 128 samples pÄ mitt ljudkort.

SÄ debatt, jag vet inte vad du gör med dina grejer men du verkar vara mer Àn lovligt otursförföljd.

• 1 mĂ„nad senare...
FreddySafari (oregistrerad)
Postat

Tjenare.

Knaster och sprakande uppstÄr tydligen ofta i PC med flera processorer. Har du det?

Jag hade nyligen samma problem och har Àntligen lyckats bli av med det.

GÄ in i BIOS, vÀlj menyn dÀr du "redigerar" CPU.

Ändra "Enable Enh. Alt (C1E)" till DISABLE

Spara och logga ut.

Klart!!

Hoppas det hÀr löser ditt problem.

/ Fredrik

http://forums.m-audio.com/showthread.php?4...-CPU-Throttling

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.