Zmolker Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Tjena! Jag köpte precis ett firestudio project-kort frĂ„n presonus för att uppgradera frĂ„n mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det hĂ€r hela dagen och mĂ„ste verkligen sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt besviken! Jag fĂ„r det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sĂ„nt dĂ€r. Ăven ingĂ„ngarna fungerar, och jag kan spela gitarr pĂ„ nĂ„gon ingĂ„ng utan att det lĂ„ter konstigt nĂ€r jag kör monitor pĂ„ det. Problemet kommer nĂ€r jag ska spela upp nĂ„got frĂ„n datorn, oavsett om det Ă€r frĂ„n en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men dĂ„ och dĂ„ sĂ„ blir det bara knaster. det Ă€r ungefĂ€r 1/10 av gĂ„ngerna det fungerar klanderfritt. NĂ€r det vĂ€l fungerar bra sĂ„ slutar glĂ€djen tvĂ€rt efter en stund. Det Ă€r inte lite det knastrar heller, det Ă€r som om man hade kopplat pĂ„ en distpedal och stĂ€llt pĂ„ max ifrĂ„n datorn. Jag har provat att installera om flera gĂ„nger. Provat att stĂ€lla latencyn pĂ„ 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet Ă€r? Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip pĂ„ kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 Ă€r pĂ„ vĂ€g. KĂ€ra forumister, hur kan jag lösa problemet?!
Metalrobban Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Tjena! Jag köpte precis ett firestudio project-kort frĂ„n presonus för att uppgradera frĂ„n mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det hĂ€r hela dagen och mĂ„ste verkligen sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt besviken! Jag fĂ„r det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sĂ„nt dĂ€r. Ăven ingĂ„ngarna fungerar, och jag kan spela gitarr pĂ„ nĂ„gon ingĂ„ng utan att det lĂ„ter konstigt nĂ€r jag kör monitor pĂ„ det. Problemet kommer nĂ€r jag ska spela upp nĂ„got frĂ„n datorn, oavsett om det Ă€r frĂ„n en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men dĂ„ och dĂ„ sĂ„ blir det bara knaster. det Ă€r ungefĂ€r 1/10 av gĂ„ngerna det fungerar klanderfritt. NĂ€r det vĂ€l fungerar bra sĂ„ slutar glĂ€djen tvĂ€rt efter en stund. Det Ă€r inte lite det knastrar heller, det Ă€r som om man hade kopplat pĂ„ en distpedal och stĂ€llt pĂ„ max ifrĂ„n datorn. Jag har provat att installera om flera gĂ„nger. Provat att stĂ€lla latencyn pĂ„ 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet Ă€r? Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip pĂ„ kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 Ă€r pĂ„ vĂ€g. KĂ€ra forumister, hur kan jag lösa problemet?! Jag fick nĂ„got liknade problem nĂ€r jag installerade W7 64 bit och körde genom mitt firestudio-kort. Funkade felfritt i XP. Det som löste det för mig var att jag fick ladda hem nyaste drivrutinerna som fanns för XP. Uppdatera firmware nĂ€r jag körde XP, sedan starta datorn med W7 dĂ€r installarede jag ytterligare nyare drivrutiner för W7 och gorde en ny Firmware uppgradering.
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 http://www.google.se/search?hl=sv&q=kn...mp;aq=f&oq=
Zmolker Postat 26 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 januari 2010 (redigerat) Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW Ă€ndĂ„, sĂ„ det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blĂ„), men det hjĂ€lpte inte för sjĂ€lva disten, tyvĂ€rr. Jag har tyvĂ€rr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och vĂ€ntar pĂ„ att 7an ska anlĂ€nda. Det kanske löser problemet. Tack! Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka đ jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem đ Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nĂ„t? Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset Redigerat 26 januari 2010 av Zmolker
Metalrobban Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW Ă€ndĂ„, sĂ„ det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blĂ„), men det hjĂ€lpte inte för sjĂ€lva disten, tyvĂ€rr. Jag har tyvĂ€rr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och vĂ€ntar pĂ„ att 7an ska anlĂ€nda. Det kanske löser problemet. Tack! Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka đ jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem đ Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nĂ„t? Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset Fick ocksĂ„ synk med dator och kort, (trodde jag) nĂ€r lampan blev blĂ„. Men som sagt. Det löste sig nĂ€r jag gjorde Firmware uppgraderingarna i tur och ordning.
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka đ jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem đ Om detta Ă€r allt du provat sĂ„ finns det tusentals inlĂ€gg i forumet du borde söka upp... đ Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nĂ„t? Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset Om du sökt lite djupare i forumet sĂ„ kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v.
Zmolker Postat 26 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 26 januari 2010 (redigerat) Om detta Ă€r allt du provat sĂ„ finns det tusentals inlĂ€gg i forumet du borde söka upp... đ Om du sökt lite djupare i forumet sĂ„ kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v. Jag har gjort dom enklaste sakerna, skrev jag đ. Jag brukar kontinueligt uppdatera datorn för att allting ska hĂ€nga med! Jag Ă€r inte heeelt borta, trots allt. Det Ă€r vĂ€l mer sĂ„ att man inte gör alla uppdateringar sĂ„ ofta. FW-chipet har jag ju inte anvĂ€nt (eller brytt mej om) i och med att jag tidigare kört frĂ„n PCI-platsen. DCP ser ganska sĂ„ fin ut, allt grönt sĂ„ det Ă€r inget nytt och konstigt dĂ€r. Vad jag vet sĂ„ har jag inga direkta problemdelar i datorn förutom nĂ€tverkskortet, men det Ă€r ju bara att rycka loss.. Har nu sparkat igĂ„ng min förra musikdator (som hade XP) sĂ„ ska vi se om det gĂ„r att lösa! Btw. uppdaterad firewirekrets hjĂ€lpte inte. Redigerat 26 januari 2010 av Zmolker
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Btw. uppdaterad firewirekrets hjÀlpte inte. Och det var ett TI-kort?
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 (redigerat) https://www.studio.se/index.php?showtopic=61998 (780G) Redigerat 26 januari 2010 av Gilbert
Zmolker Postat 26 januari 2010 TrÄdstartare Postat 26 januari 2010 Nej, förlÄt. det var det första som kom upp nÀr jag sökte pÄ moderkortets chipset. mitt moderkort Àr gjort av fujitsusiemens, modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den Àr tydligen bÄde FWkrets och minneskortslÀsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort pÄ pci sÄ fÄr vi se om det gör nÄn skillnad? Jadu , lite trassel med det dÀr kortet verkar det vara ÀndÄ . Tyckte jag inte kunde hitta sÄ mycket strul med det kortet nÀr jag köpte datorn..
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den Àr tydligen bÄde FWkrets och minneskortslÀsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort pÄ pci sÄ fÄr vi se om det gör nÄn skillnad? Mycket troligt detta som Àr problemet men lÀste du trÄden om 780G? Har du otur sÄ Àr det kanske chipsetet som inte Àr "bra".
Zmolker Postat 26 januari 2010 TrÄdstartare Postat 26 januari 2010 (redigerat) Men ett pcikort Àr ju lÀtt ordnat, det Àr ju bara en svÀng in pÄ kjell & company efter skolan.. Moderkort blir lite vÀrre (det jag har idag Àr matx). Ska jag satsa pÄ att skaffa en TI-krets till att börja med? ja, jag lÀste trÄden . Det pÄminner lite om mitt problem . Men mitt problem förekommer bara nÀr man spelar upp ljud. men pÄ det stora hela sÄ lÄter det som samma sak! Det gÄr vÀl inte att ha IRQ-problem med firewire? Redigerat 26 januari 2010 av Zmolker
Gilbert Postat 26 januari 2010 Postat 26 januari 2010 Det gÄr vÀl inte att ha IRQ-problem med firewire? Jo. Alla enheter som har kontakt med omvÀrlden behöver en IRQ.
Zmolker Postat 28 januari 2010 TrĂ„dstartare Postat 28 januari 2010 Tjena! Köpte och bytte FW-kort nu. Installerade ett med TI-krets. köptes pĂ„ kjell och company art nr. 38729. Det var precis att kortet fick plats i datorlĂ„dan! Det var Ă€ven fler pinnar pĂ„ kortet Ă€n jag hade i PCI-bussen, men vad spelar det för roll? NU FUNKAR DET đ mĂ„ste bara sĂ€ga att det Ă€r galet gött ! TACK till alla ni som har hjĂ€lp mej med detta đ En extra eloge till Gilbert som har tagit sig tid att skriva mĂ„nga givande inlĂ€gg! Tack igen, studio forum för att ni rĂ€ddat min musikproduktion đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.