Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag köpte precis ett firestudio project-kort frĂ„n presonus för att uppgradera frĂ„n mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det hĂ€r hela dagen och mĂ„ste verkligen sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt besviken! Jag fĂ„r det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sĂ„nt dĂ€r. Även ingĂ„ngarna fungerar, och jag kan spela gitarr pĂ„ nĂ„gon ingĂ„ng utan att det lĂ„ter konstigt nĂ€r jag kör monitor pĂ„ det.

Problemet kommer nÀr jag ska spela upp nÄgot frÄn datorn, oavsett om det Àr frÄn en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men dÄ och dÄ sÄ blir det bara knaster. det Àr ungefÀr 1/10 av gÄngerna det fungerar klanderfritt. NÀr det vÀl fungerar bra sÄ slutar glÀdjen tvÀrt efter en stund. Det Àr inte lite det knastrar heller, det Àr som om man hade kopplat pÄ en distpedal och stÀllt pÄ max ifrÄn datorn. Jag har provat att installera om flera gÄnger. Provat att stÀlla latencyn pÄ 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet Àr?

Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip pÄ kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 Àr pÄ vÀg.

KÀra forumister, hur kan jag lösa problemet?!

Annons
Postat
Tjena!

Jag köpte precis ett firestudio project-kort frĂ„n presonus för att uppgradera frĂ„n mitt gamla ESI-juli@. Nu har jag grejjat med det hĂ€r hela dagen och mĂ„ste verkligen sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt besviken! Jag fĂ„r det inte att fungera!. Jag lyckas para ihop kortet med datorn installera drivrutiner och allt sĂ„nt dĂ€r. Även ingĂ„ngarna fungerar, och jag kan spela gitarr pĂ„ nĂ„gon ingĂ„ng utan att det lĂ„ter konstigt nĂ€r jag kör monitor pĂ„ det.

Problemet kommer nÀr jag ska spela upp nÄgot frÄn datorn, oavsett om det Àr frÄn en hemsida, spotify eller cubase! Ibland fungerar det hur bra som helst, men dÄ och dÄ sÄ blir det bara knaster. det Àr ungefÀr 1/10 av gÄngerna det fungerar klanderfritt. NÀr det vÀl fungerar bra sÄ slutar glÀdjen tvÀrt efter en stund. Det Àr inte lite det knastrar heller, det Àr som om man hade kopplat pÄ en distpedal och stÀllt pÄ max ifrÄn datorn. Jag har provat att installera om flera gÄnger. Provat att stÀlla latencyn pÄ 4096 samples, utan resultat. Jag vet inte vad felet Àr?

Jag har en hyfsat modern dator (amd x4 och 4gb internminne) med ett fwchip pÄ kallat "OHCI Compliant 1394 host controller", verkar vara gjord av TI. Kör vista 64bit, win7 Àr pÄ vÀg.

KÀra forumister, hur kan jag lösa problemet?!

Jag fick nÄgot liknade problem nÀr jag installerade W7 64 bit och körde genom mitt firestudio-kort.

Funkade felfritt i XP. Det som löste det för mig var att jag fick ladda hem nyaste drivrutinerna som fanns för XP. Uppdatera firmware nÀr jag körde XP, sedan starta datorn med W7 dÀr installarede jag ytterligare nyare drivrutiner för W7 och gorde en ny Firmware uppgradering.

Postat (redigerat)

Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW ÀndÄ, sÄ det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blÄ), men det hjÀlpte inte för sjÀlva disten, tyvÀrr. Jag har tyvÀrr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och vÀntar pÄ att 7an ska anlÀnda. Det kanske löser problemet. Tack!

Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😆 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem 😉

Uppdatera drivrutin till FW-krets? kan det vara nÄt?

Edit: Mitt moderkort har AMD 780G-chipset

Redigerat av Zmolker
Postat
Intressant Robban! Jag lyckades dock uppdatera enhetens FW ÀndÄ, sÄ det var inga problem alls. Detta gjorde att kortet fortare fick kontakt med datorn (lampan blev blÄ), men det hjÀlpte inte för sjÀlva disten, tyvÀrr. Jag har tyvÀrr inget annat OS över just nu , utan sitter som sagt och vÀntar pÄ att 7an ska anlÀnda. Det kanske löser problemet. Tack!

Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😆 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem 😉

Fick ocksÄ synk med dator och kort, (trodde jag) nÀr lampan blev blÄ. Men som sagt. Det löste sig nÀr jag gjorde Firmware uppgraderingarna i tur och ordning.

Postat
Gilbert, jag vet inte om jag ska tacka 😉 jag har gjort allt det enklaste att prova att dra upp buffersizen och dra ur nĂ€tverkskortet, inaktiverat mitt gamla ljudkort! jag frĂ„gar ju för att jag inte hittar nĂ„got svar som löser mitt problem 😛

Om detta Ă€r allt du provat sĂ„ finns det tusentals inlĂ€gg i forumet du borde söka upp... 😆

Om du sökt lite djupare i forumet sÄ kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v.

Postat (redigerat)
Om detta Ă€r allt du provat sĂ„ finns det tusentals inlĂ€gg i forumet du borde söka upp... 😆

Om du sökt lite djupare i forumet sÄ kommer du snart att finna att det rekommenderas att uppdatera alla (alla!) drivrutiner till allt i datorn (inkl. chipset och BIOS). Har du kört DCP? o s v, o s v.

Jag har gjort dom enklaste sakerna, skrev jag 😉. Jag brukar kontinueligt uppdatera datorn för att allting ska hĂ€nga med! Jag Ă€r inte heeelt borta, trots allt. Det Ă€r vĂ€l mer sĂ„ att man inte gör alla uppdateringar sĂ„ ofta. FW-chipet har jag ju inte anvĂ€nt (eller brytt mej om) i och med att jag tidigare kört frĂ„n PCI-platsen. DCP ser ganska sĂ„ fin ut, allt grönt sĂ„ det Ă€r inget nytt och konstigt dĂ€r. Vad jag vet sĂ„ har jag inga direkta problemdelar i datorn förutom nĂ€tverkskortet, men det Ă€r ju bara att rycka loss..

Har nu sparkat igÄng min förra musikdator (som hade XP) sÄ ska vi se om det gÄr att lösa!

Btw. uppdaterad firewirekrets hjÀlpte inte.

Redigerat av Zmolker
Postat

Nej, förlÄt. det var det första som kom upp nÀr jag sökte pÄ moderkortets chipset. mitt moderkort Àr gjort av fujitsusiemens, modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den Àr tydligen bÄde FWkrets och minneskortslÀsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort pÄ pci sÄ fÄr vi se om det gör nÄn skillnad?

Jadu , lite trassel med det dÀr kortet verkar det vara ÀndÄ . Tyckte jag inte kunde hitta sÄ mycket strul med det kortet nÀr jag köpte datorn..

Postat
modell MS-7304VP-A13 med en firewirekrets vid namn JMicron JMB380. Den Àr tydligen bÄde FWkrets och minneskortslÀsare i ett (idiotisk kombination?). Kanske skulle skaffa fram ett fwkort pÄ pci sÄ fÄr vi se om det gör nÄn skillnad?

Mycket troligt detta som Àr problemet men lÀste du trÄden om 780G? Har du otur sÄ Àr det kanske chipsetet som inte Àr "bra".

Postat (redigerat)

Men ett pcikort Àr ju lÀtt ordnat, det Àr ju bara en svÀng in pÄ kjell & company efter skolan.. Moderkort blir lite vÀrre (det jag har idag Àr matx). Ska jag satsa pÄ att skaffa en TI-krets till att börja med?

ja, jag lÀste trÄden . Det pÄminner lite om mitt problem . Men mitt problem förekommer bara nÀr man spelar upp ljud. men pÄ det stora hela sÄ lÄter det som samma sak! Det gÄr vÀl inte att ha IRQ-problem med firewire?

Redigerat av Zmolker
Postat

Tjena! Köpte och bytte FW-kort nu. Installerade ett med TI-krets. köptes pÄ kjell och company art nr. 38729. Det var precis att kortet fick plats i datorlÄdan! Det var Àven fler pinnar pÄ kortet Àn jag hade i PCI-bussen, men vad spelar det för roll?

NU FUNKAR DET 🙂

mĂ„ste bara sĂ€ga att det Ă€r galet gött ! TACK till alla ni som har hjĂ€lp mej med detta 😄 En extra eloge till Gilbert som har tagit sig tid att skriva mĂ„nga givande inlĂ€gg! Tack igen, studio forum för att ni rĂ€ddat min musikproduktion 😛

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.