Jump to content
Annons

Vad behöver jag för att mixa analogt?

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Postat

cirka 36000 hos dv247....sen ska det ju alltid prutas också..

Annons
  • Svar 107
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat

okej! nice nice!

fan du har fått mig sjukt intresserad..tack för alla svar osv...ska kika vidare på bordet!

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
cirka 36000 hos dv247....sen ska det ju alltid prutas också..

Hur har du då räknat? Vilka grejer tog du?

Postat

Jag tog

01V96 VCM Digital Mixer / Mixing Console (code 50014)

HDSPe RayDAT 24 Bit/96 kHz 66-Channel ADAT PCI Express Card (code 52465)

MY16AT (code 9952)

2746 pund

gångra det med 13 så får du ju cirka 35.500 riksdaler

Postat

tack för länkarna men jag är där inne nu...ska kolla lite på yputube tänkte jag också, där brukar va några tutorials på sånna här prylar ju...

Postat
Jag tog

01V96 VCM Digital Mixer / Mixing Console (code 50014)

HDSPe RayDAT 24 Bit/96 kHz 66-Channel ADAT PCI Express Card (code 52465)

MY16AT (code 9952)

2746 pund

gångra det med 13 så får du ju cirka 35.500 riksdaler

Dags att ändra titel på tråden kanske... 😳

Postat

33000:- etfersom pundet kostar 11,78

Postat

heheh ja det är nog dags att ändra titel på tråden..hehe...som det kan bli...

maart (oregistrerad)
Postat
Nej jag driver inget företag eftersom det skulle vara svårt att få det att gå runt.

Dm1000 har 48 kanaler medan 01v96 har 32. Dm1000 har full automation vilket inte 01v96 har.

Dm1000 har 2 slotar för Mini-YGDAI kort medan 01v96 har 1 slot.

Men bägge borden har motoriserade faders och kan syncas via studiomanager med ditt DAW. Du behöver inte spara inställningar i bordet utan alla inställningar

i bordet sparas tillsammans med DAW-projektet. Varje gång du öppnar ett projekt så kommer det en dialogruta ifall du vill syncronisera bordet mot projektet.

Det är samma preamps i båda borden va? (spelar ju iofs inte så stor roll om han bara ska mixa i det...)

Postat

nej fan kablar också...det kan bli en dyr historia...

Postat
Det är samma preamps i båda borden va? (spelar ju iofs inte så stor roll om han bara ska mixa i det...)

Jag tror det är samma typ av preampar i borden. Dom är väldigt cleana och lågbrusiga.

Postat
nej fan kablar också...det kan bli en dyr historia...

Om du inte ska spela in mer än 8 kanaler samtidigt så klarar du dig med 4st ADAT-kablar... 1 kabel för tracking och 3st för de 24 returerna från datorn till bordet.

Postat

ja jag tror inte ajg kommer psela in mer än 8 kanaler samtidigt...iaf inte just nu...om jag köper det vi kikat på nu, då har jag alltså inget behov av mitt ljudkort längre?? utan jag har 24 kanaler på adat interfacet?

Postat
ja jag tror inte ajg kommer psela in mer än 8 kanaler samtidigt...iaf inte just nu...om jag köper det vi kikat på nu, då har jag alltså inget behov av mitt ljudkort längre?? utan jag har 24 kanaler på adat interfacet?

Exakt... 😛

Har du PCI eller PCIe i din dator?

Postat

jag har pci e .. samma som uad2 korten och det är väl pcie? va fan då säljer jag mitt jävla lortljudkort snart och även min cc121 controller..för det här yamaha bordet har ju transportkontroller för steinbergs daw också...

Postat

Det finns inga särskilda transportknappar... men däremot finns det programmerbara knappar där du kan välja precis vad varje knapp ska göra. Jag har programmerat mina för DAW-styrning i en bank och Automations-kommandon i en annan. 😛

Postat

HDSPe Raydat är PCIe 😛

Postat (redigerat)

jag såg det 😮 kanon...ska kolla lite på denna...kan jag även köra tex ett soundcraft ghost 32 kanalers mixer på det där adat kortet vi snackar om?

under förutsättningar att där är adat in ut eller?

Redigerat av BJORNANDERSSON
Postat

Jag instämmer helt med det Claes skriver. Jag har 2st RME-kort, 1 HDSP 9652 och 1 HDSP 9632 och jag har aldrig någonsin haft problem. Det går att köra extremt låg latency också.

Claes är en kille du kan lita på när det gäller frågor om mikrofoner, preampar, AD/DA, ljudkort, akustikbehandling mm...

Synd att han inte säljer Yamaha bara 😮

Postat
jag såg det 😮 kanon...ska kolla lite på denna...kan jag även köra tex ett soundcraft ghost 32 kanalers mixer på det där adat kortet vi snackar om?

under förutsättningar att där är adat in ut eller?

Nej för det bordet har inga digitala I/O.

Postat

om jag kör på någon av mina externa preamps då? kopplar jag dom till line in då bara i mixern??

Postat
om jag kör på någon av mina externa preamps då? kopplar jag dom till line in då bara i mixern??

Ja eller mic in. Enligt Yamaha så blir det ingen signalförsämring att skicka en linje signal genom micksteget med gain ställd på minimum.

Postat

okej...denna pryl är ju klockren....vad tycker du förresten om dom preamps som sitter i den?? kan man uppgradera de där "pluggarna" i själva mixern? om jag exemeplvis vill ha en helt annan EQ?

Postat (redigerat)
okej...denna pryl är ju klockren....vad tycker du förresten om dom preamps som sitter i den?? kan man uppgradera de där "pluggarna" i själva mixern? om jag exemeplvis vill ha en helt annan EQ?

Jag tycker preamparna är rena och väldigt transientsnabba. Det kan låta lite elakt att micka upp en stålsträngad gitarr med en konding eftersom det är så snabb transientrespons.

Där bör man välja en dynamisk mick eller en annan preamp om man inte uppskattar det soundet. Men det är ju en smaksak. 😉

Effekterna som finns är dom som finns. Till 01v96 så finns det ytterligare några effekter att köpa till ifall man vill. Det är masterstripen (AE021) där du får olika typer av rullbandsemuleringar. Den effekten är grym. 😮

Sen finns Vintage Stomp (AE051) också som innehåller lite olika gitarreffekter... 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat

nice....😮 har du inspelningar gjorda via mixern jag kan lyssna på`?

Postat

Jo fast allt finns i den andra datorn som ännu inte är i drift. Håller på med uppsättning och akustikbehandling i nuläget.

Du kan få senare 😮

Postat

jaja fan de e lugnt....lär ju inte köpa den denna månad iallafall, och antagligen inte nästa heller..måste jobba 2 månader till så jag kan få ihop kulorna..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.