Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Jag kör hemma en helt virtuell "studio" där jag kör med ett usb keyboard, 2 st studio monitorer och ett externt usb ljudkort. Programvaran jag använder är FL Studio.

post-24310-1264243209_thumb.jpg

Nu är det så att jag vill gärna slänga in ett mixerbord som gör det avsevärt enklare att mixa än att använda det som är integrerat i FL. Jobbigt att ratta med musen.

Jag är rätt grön när det gäller detta. Men det kommer väl bli så att jag kommer kunna "assigna" olika instrument till mixern då va? så jag kan skruva lite hit och dit med eq och volym mm på mixerbordet?

Vilken mixer skulle passa mig bäst då? Jag har en prisnivå på 3000-4000:-

Hittade denna http://musikborsen.se/itempg.aspx?id=771747&artno=190136

Kan den vara något att ha?

Hur ska jag sen koppla ihop allt?

Många frågor.... men är oerhört tacksam för hjälp då jag e helt grön i denna musikdjungel.

Annons
Postat
Jag är rätt grön när det gäller detta. Men det kommer väl bli så att jag kommer kunna "assigna" olika instrument till mixern då va? så jag kan skruva lite hit och dit med eq och volym mm på mixerbordet?

Ska du mixa dina låtar i ett riktigt mixerbord så behöver du ett ljudkort som kan skicka ut instrumenten på enskilda utgångar. Det beror alltså helt på hur många kanaler du behöver justera i mixerbordet. Räcker det med 8 kanaler och så gör du submixar i datorn på allt du inte behöver eq:a/mixa i bordet? Eller behöver du 12? Eller 80?

ett mixerbord som gör det avsevärt enklare att mixa än att använda det som är integrerat i FL. Jobbigt att ratta med musen.
Jag känner på mig att du inte ska ha ett riktigt mixerbord överhuvudtaget.

Du ska ha en MIDI-kontroller. Även om kontrollytan ser ut som ett mixerbord är det inget fysiskt mixerbord.

Kontrollern har rattar och reglar som kan styra FL Studios EQ osv. Så i princip fortsätter du mixa med FL fast du har fysiska rattar för att justera ljudet.

Kika på Behringer BCF2000 eller BCR2000. För din budget kan du få en av varje.

Postat
Ska du mixa dina låtar i ett riktigt mixerbord så behöver du ett ljudkort som kan skicka ut instrumenten på enskilda utgångar. Det beror alltså helt på hur många kanaler du behöver justera i mixerbordet. Räcker det med 8 kanaler och så gör du submixar i datorn på allt du inte behöver eq:a/mixa i bordet? Eller behöver du 12? Eller 80?

Jag känner på mig att du inte ska ha ett riktigt mixerbord överhuvudtaget.

Du ska ha en MIDI-kontroller. Även om kontrollytan ser ut som ett mixerbord är det inget fysiskt mixerbord.

Kontrollern har rattar och reglar som kan styra FL Studios EQ osv. Så i princip fortsätter du mixa med FL fast du har fysiska rattar för att justera ljudet.

Kika på Behringer BCF2000 eller BCR2000. För din budget kan du få en av varje.

Tack för hjälpen. Och det är nog en kontroller jag är ute efter. En kontroller som styr mixern på i FL. Har ju lite rattar på klaviaturet men känner att jag vill ha mer och en stand alone för eq mm. Kollade en Bcr och den verkar helt ok ju. Blir nog en sådan. Tack igen!!

• 2 veckor senare...
Postat

Har haft en BCF2000 och var nöjd med den, den låter en del när de motoriserade reglarna rör på sig men inget man egentligen stör sig på eftersom den är så billig. Jag sålde min då jag inte behöver har fler än en regel till min DAW eftersom jag kör med ett 32ch-bord och vill bara kunna justera lite eq och pan m.m. i min DAW

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.