ragolin Postat 19 januari 2010 Postat 19 januari 2010 Idag kopplade jag en digitech 2120 preamp till en vanlig marshall stärkare via fx-return. Det lät ju betydligt bättre än att köra den som en distpedal till input på framsidan. Däremot blev volymkontrollen på framsidan av stärkaren verkningslös. Ska det vara så?? Sen hände nåt konstigare... Jag provade höja volymen utan resultat, så jag drog ned den igen och spelade lite till. Plötsligt skenade volymen upp och föll sedan tillbaka?? Vad är det här? Jag har aldrig hållit på med effekter via fx-loop och dylikt så jag fattar ingenting av det här... Tacksam för svar!
Bierball Postat 22 januari 2010 Postat 22 januari 2010 Idag kopplade jag en digitech 2120 preamp till en vanlig marshall stärkare via fx-return. Det lät ju betydligt bättre än att köra den som en distpedal till input på framsidan. Däremot blev volymkontrollen på framsidan av stärkaren verkningslös. Ska det vara så?? Sen hände nåt konstigare... Jag provade höja volymen utan resultat, så jag drog ned den igen och spelade lite till. Plötsligt skenade volymen upp och föll sedan tillbaka?? Vad är det här? Jag har aldrig hållit på med effekter via fx-loop och dylikt så jag fattar ingenting av det här... Tacksam för svar! Jag antar att du kopplat enligt 4CM (Four Cable Method) för att få exempelvis reverb och chorus i loopen och wah och dist före försteget. Då blir stärkarens volymratt oanvändbar i många fall, så det är inget ovanligt. Du kan väl sköta utvolymen på 2120:n? Vad gäller din andra fråga har jag ingen aning.
ragolin Postat 22 januari 2010 Trådstartare Postat 22 januari 2010 Nu är den kopplad enligt följande: gitarr till input (stärkare) 2120 out till FX-return (stärkare) 2120 input till FX-send (stärkare) Alltså 3 kablar. blir detta rätt? Bör den låta bättre enl. 4CM?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.