Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

Tänkte bara ställa två snabba frågor.

Är det någon här som vet ifall CDJ 800 har någon funktion för BPM SYNC eller dylikt ?

Eller är det endast pitchen man lär använda sig av för att få in rätt takt ?

Sedan finns det ju två typer av CDJ 800.

Både (CDJ 800), och (CDJ 800 MK2), är det verkligen någon stor märkbar skillnad mellan dessa?

Tacksam för svar ! 😠

Annons
JamesH (oregistrerad)
Postat
Tjena !

Tänkte bara ställa två snabba frågor.

Är det någon här som vet ifall CDJ 800 har någon funktion för BPM SYNC eller dylikt ?

Eller är det endast pitchen man lär använda sig av för att få in rätt takt ?

Sedan finns det ju två typer av CDJ 800.

Både (CDJ 800), och (CDJ 800 MK2), är det verkligen någon stor märkbar skillnad mellan dessa?

Tacksam för svar ! 🙂

Finns ingen Bpm sync. (Tack och lov!) 🙂

Däremot så visar den Bpmen på låten du spelar, och på så vis andvända pitchen för att takta in.

Stor skillnad vet jag väl inte om det är, men MK2an är 100 gånger behagligare att ha att göra med.

Vet inte vad du ska använda dem till, men om du ska satsa på ditt Djande så rekommenderar jag att du går upp en prisklass och skaffar dig CDJ 1000 Mk3 istället!

Postat
Finns ingen Bpm sync. (Tack och lov!) 😄

Däremot så visar den Bpmen på låten du spelar, och på så vis andvända pitchen för att takta in.

Stor skillnad vet jag väl inte om det är, men MK2an är 100 gånger behagligare att ha att göra med.

Vet inte vad du ska använda dem till, men om du ska satsa på ditt Djande så rekommenderar jag att du går upp en prisklass och skaffar dig CDJ 1000 Mk3 istället!

okej 😆 så du föredrar alltså att det inte finns någon Bpm sync ?

JamesH (oregistrerad)
Postat
okej 😎 så du föredrar alltså att det inte finns någon Bpm sync ?

Ja, vill du ha Bpm sync kan du lika gärna köra via något program på datorn. Lär dig att mixa ordentligt istället. En del övning, men när du väl börjar lära dig så kommer du älska det!

Postat
Ja, vill du ha Bpm sync kan du lika gärna köra via något program på datorn. Lär dig att mixa ordentligt istället. En del övning, men när du väl börjar lära dig så kommer du älska det!

Absolut, det tror jag också på.

Jag har bara upplevt att när man sitter vid datorn, t,ex. virtual DJ, och rör vid pitchen, så kommer den aldrig riktigt dit man vill.

Den hoppar t,ex. lätt mellan +3.5 till +5.3, och det är omöjligt att få in pitch mellan dessa, t,ex. om jag skulle vilja ha +4.0.

Det är väl främst därför jag använt mig av Bpm sync där.

Men antar att det är enklare att få in den pitch man vill ha på hårdvara ? Alltså t,ex. CDJ 800. 😆

Postat

Jag har bara upplevt att när man sitter vid datorn, t,ex. virtual DJ, och rör vid pitchen, så kommer den aldrig riktigt dit man vill.

Den hoppar t,ex. lätt mellan +3.5 till +5.3, och det är omöjligt att få in pitch mellan dessa, t,ex. om jag skulle vilja ha +4.0.

Men antar att det är enklare att få in den pitch man vill ha på hårdvara ? Alltså t,ex. CDJ 800. 🙂

Ja, du har stenkoll på pitchen i en CDJ 800. Och det är en stor skillnad på MK1 och MK2. MK1 har inte MP3-stöd.

JamesH (oregistrerad)
Postat

Men antar att det är enklare att få in den pitch man vill ha på hårdvara ? Alltså t,ex. CDJ 800. 😲

Det går inte ens att jämföra att mixa med Virtual Dj på dator och att mixa på en CDJ. Och ja, det är lättare. Plus att du hela tiden kan korrigera med det stora jog-hjulet ifall du skulle hamna lite off-beat. På låtar under 100 BPM så kan du se 1% som 1 BPM, och låtar över 100 BPM runt 0,80%. (Bra att ha som utgångpunkt i alla fall)

Är man inte helt borta när det gäller taktkänsla och har ett brinnande intresse så brukar det ofta bli bra! 🙂

Lycka till!

Postat

Skapar en ny fråga i samma topic istället för att öppna en helt ny.

Är det någon som vet ifall CDJ 800 MK1'an har något problem med att läsa några speciella skivor ?

Brända skivor t,ex ?

Kom gärna med tips på bra brännskivor med bra kvalitét.

Tack på förhand!

Postat

Jag spelar mestadels på 1000 - spelarna då jag har två i min ägo, samt att det är standard när man är ute och lirar på klubbar. Men jag har även lirat en hel del på 800, då oftast mk2 or.

Skillnad mk2 mot mk1 (som jag vet):

- har stöd för mp3

- jog-hjulet känns mer som på cdj 1000, tightare och mjukare.

. jog-hjulet är lika stor som på cdj 1000.

- Annan ytbehandling som får den att kännas rejäl och snyggare.

- Displayen är ljusare, tydligare och visar mer information.

- Även displayen till jog-hjulet är tydligare.

Jag föredrar helt klart cdj 1000 framför cdj 800, men det är fortfarande otroligt bra spelare. Känner du dig bekväm med dom så kommer du även känna dig bekväm om du kommer ut och lirar på cdj 1000. Jag skulle dock satsa på mk2 istället för mk1 om du inte har fått ett fantastiskt pris på dom. Mk1 är ju även äldre vilket kan innebära större slitage om du köper begagnat.

• 6 månader senare...
Huxlay (oregistrerad)
Postat

Tack för intressanta diskussioner. Diskussioner är alltid den viktigaste källan till korrekt information och för att säkerställa en bekväm resultat, kan du få omedelbar och tillförlitlig information, som definitivt kommer att hjälpa dig i varje del av din oro.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.