Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena !

TÀnkte bara stÀlla tvÄ snabba frÄgor.

Är det nĂ„gon hĂ€r som vet ifall CDJ 800 har nĂ„gon funktion för BPM SYNC eller dylikt ?

Eller Àr det endast pitchen man lÀr anvÀnda sig av för att fÄ in rÀtt takt ?

Sedan finns det ju tvÄ typer av CDJ 800.

BÄde (CDJ 800), och (CDJ 800 MK2), Àr det verkligen nÄgon stor mÀrkbar skillnad mellan dessa?

Tacksam för svar ! 😠

Annons
JamesH (oregistrerad)
Postat
Tjena !

TÀnkte bara stÀlla tvÄ snabba frÄgor.

Är det nĂ„gon hĂ€r som vet ifall CDJ 800 har nĂ„gon funktion för BPM SYNC eller dylikt ?

Eller Àr det endast pitchen man lÀr anvÀnda sig av för att fÄ in rÀtt takt ?

Sedan finns det ju tvÄ typer av CDJ 800.

BÄde (CDJ 800), och (CDJ 800 MK2), Àr det verkligen nÄgon stor mÀrkbar skillnad mellan dessa?

Tacksam för svar ! 🙂

Finns ingen Bpm sync. (Tack och lov!) 🙂

DÀremot sÄ visar den Bpmen pÄ lÄten du spelar, och pÄ sÄ vis andvÀnda pitchen för att takta in.

Stor skillnad vet jag vÀl inte om det Àr, men MK2an Àr 100 gÄnger behagligare att ha att göra med.

Vet inte vad du ska anvÀnda dem till, men om du ska satsa pÄ ditt Djande sÄ rekommenderar jag att du gÄr upp en prisklass och skaffar dig CDJ 1000 Mk3 istÀllet!

Postat
Finns ingen Bpm sync. (Tack och lov!) 😄

DÀremot sÄ visar den Bpmen pÄ lÄten du spelar, och pÄ sÄ vis andvÀnda pitchen för att takta in.

Stor skillnad vet jag vÀl inte om det Àr, men MK2an Àr 100 gÄnger behagligare att ha att göra med.

Vet inte vad du ska anvÀnda dem till, men om du ska satsa pÄ ditt Djande sÄ rekommenderar jag att du gÄr upp en prisklass och skaffar dig CDJ 1000 Mk3 istÀllet!

okej 😆 sĂ„ du föredrar alltsĂ„ att det inte finns nĂ„gon Bpm sync ?

JamesH (oregistrerad)
Postat
okej 😎 sĂ„ du föredrar alltsĂ„ att det inte finns nĂ„gon Bpm sync ?

Ja, vill du ha Bpm sync kan du lika gÀrna köra via nÄgot program pÄ datorn. LÀr dig att mixa ordentligt istÀllet. En del övning, men nÀr du vÀl börjar lÀra dig sÄ kommer du Àlska det!

Postat
Ja, vill du ha Bpm sync kan du lika gÀrna köra via nÄgot program pÄ datorn. LÀr dig att mixa ordentligt istÀllet. En del övning, men nÀr du vÀl börjar lÀra dig sÄ kommer du Àlska det!

Absolut, det tror jag ocksÄ pÄ.

Jag har bara upplevt att nÀr man sitter vid datorn, t,ex. virtual DJ, och rör vid pitchen, sÄ kommer den aldrig riktigt dit man vill.

Den hoppar t,ex. lÀtt mellan +3.5 till +5.3, och det Àr omöjligt att fÄ in pitch mellan dessa, t,ex. om jag skulle vilja ha +4.0.

Det Àr vÀl frÀmst dÀrför jag anvÀnt mig av Bpm sync dÀr.

Men antar att det Ă€r enklare att fĂ„ in den pitch man vill ha pĂ„ hĂ„rdvara ? AlltsĂ„ t,ex. CDJ 800. 😆

Postat

Jag har bara upplevt att nÀr man sitter vid datorn, t,ex. virtual DJ, och rör vid pitchen, sÄ kommer den aldrig riktigt dit man vill.

Den hoppar t,ex. lÀtt mellan +3.5 till +5.3, och det Àr omöjligt att fÄ in pitch mellan dessa, t,ex. om jag skulle vilja ha +4.0.

Men antar att det Ă€r enklare att fĂ„ in den pitch man vill ha pĂ„ hĂ„rdvara ? AlltsĂ„ t,ex. CDJ 800. 🙂

Ja, du har stenkoll pÄ pitchen i en CDJ 800. Och det Àr en stor skillnad pÄ MK1 och MK2. MK1 har inte MP3-stöd.

JamesH (oregistrerad)
Postat

Men antar att det Ă€r enklare att fĂ„ in den pitch man vill ha pĂ„ hĂ„rdvara ? AlltsĂ„ t,ex. CDJ 800. đŸ˜Č

Det gÄr inte ens att jÀmföra att mixa med Virtual Dj pÄ dator och att mixa pÄ en CDJ. Och ja, det Àr lÀttare. Plus att du hela tiden kan korrigera med det stora jog-hjulet ifall du skulle hamna lite off-beat. PÄ lÄtar under 100 BPM sÄ kan du se 1% som 1 BPM, och lÄtar över 100 BPM runt 0,80%. (Bra att ha som utgÄngpunkt i alla fall)

Är man inte helt borta nĂ€r det gĂ€ller taktkĂ€nsla och har ett brinnande intresse sĂ„ brukar det ofta bli bra! 🙂

Lycka till!

Postat

Skapar en ny frÄga i samma topic istÀllet för att öppna en helt ny.

Är det nĂ„gon som vet ifall CDJ 800 MK1'an har nĂ„got problem med att lĂ€sa nĂ„gra speciella skivor ?

BrÀnda skivor t,ex ?

Kom gÀrna med tips pÄ bra brÀnnskivor med bra kvalitét.

Tack pÄ förhand!

Postat

Jag spelar mestadels pÄ 1000 - spelarna dÄ jag har tvÄ i min Àgo, samt att det Àr standard nÀr man Àr ute och lirar pÄ klubbar. Men jag har Àven lirat en hel del pÄ 800, dÄ oftast mk2 or.

Skillnad mk2 mot mk1 (som jag vet):

- har stöd för mp3

- jog-hjulet kÀnns mer som pÄ cdj 1000, tightare och mjukare.

. jog-hjulet Àr lika stor som pÄ cdj 1000.

- Annan ytbehandling som fÄr den att kÀnnas rejÀl och snyggare.

- Displayen Àr ljusare, tydligare och visar mer information.

- Även displayen till jog-hjulet Ă€r tydligare.

Jag föredrar helt klart cdj 1000 framför cdj 800, men det Àr fortfarande otroligt bra spelare. KÀnner du dig bekvÀm med dom sÄ kommer du Àven kÀnna dig bekvÀm om du kommer ut och lirar pÄ cdj 1000. Jag skulle dock satsa pÄ mk2 istÀllet för mk1 om du inte har fÄtt ett fantastiskt pris pÄ dom. Mk1 Àr ju Àven Àldre vilket kan innebÀra större slitage om du köper begagnat.

Postat

Nu för tiden köper jag all min musik digitalt och brÀnner ut pÄ cd. Har aldrig haft problem med att mk2orna inte lÀser. VÄgar dock inte svara pÄ hur det Àr med mk1.

• 6 mĂ„nader senare...
Huxlay (oregistrerad)
Postat

Tack för intressanta diskussioner. Diskussioner Àr alltid den viktigaste kÀllan till korrekt information och för att sÀkerstÀlla en bekvÀm resultat, kan du fÄ omedelbar och tillförlitlig information, som definitivt kommer att hjÀlpa dig i varje del av din oro.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.