JJMusik Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Vad funkar bäst i masteringssammanhang när det gäller en stereokompressor för att limma ihop lite? Brukar ha rätt snäll GR - kanske 2-4 db vid peakarna. Men jag kom att tänka på vad som är vanligast gällande releasetiden Snälla, inget "använd öronen"
Analogfreak (oregistrerad) Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Vad funkar bäst i masteringssammanhang när det gäller en stereokompressor för att limma ihop lite? Brukar ha rätt snäll GR - kanske 2-4 db vid peakarna. Men jag kom att tänka på vad som är vanligast gällande releasetiden Snälla, inget "använd öronen" Sträva efter så snabb release som möjligt utan att det uppstår pumpeffekt. Ju snabbare release desto effektivare kompression.
Gäst Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 (redigerat) 2-4 låter mycket i mina öron, men iofs beror ju det på kompressor typ och vad man är ute efter. Men för transparent kompression som ändå är effektiv så brukar jag köra max 2 db reduction och då gäller tillräckligt snabb attack för att ta bort peakarna med en release ställt så att kompressionen inte hörs, dvs. väldigt beroende på material. Ifall det är mycket groove eller rytm så kan ju lite pump få det att låta bättre. EDIT: För att förtydliga, detta vid mastering Redigerat 18 januari 2010 av eresseraca
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.