Jump to content
Annons

Gitarrlåtar


supercharge

Recommended Posts

Hej, jag är lite ny på musikskrivandet och tänkte bara ställa ett par frågor jag funderat på.

1. Dum fråga kanske, men går det att skriva musik med de enkla gitarrackorden. Alltså exempelvis "knocking of heavens door" är ju oförskämt enkel att spela i de versioner jag sett på nätet, men den kanske är grovt förenklad mot hur Dylan skrev den, vad vet jag. Detsamma verkar gälla exempelvis Blowin in the wind som av det jag sett verkar bestå av vanliga enkla gitarrackord.

Frågan är väl således om exemplen är skrivna så från början (eller grovt förenklade), och om man kan skriva seriös musik bara med enkla ackordföljder? Eller om de enklare ackordföljder som låter bra i stort sett är tagna eller vad man ska säga. Alltså att det kommer låta för likt någon befintlig låt nästan oavsett hur man gör om man bara håller sig till de vanliga standardackorden + lite minors på gitarren?

2. Har ni upplevt problem med att ni känt er oroliga för att någon av era låtar kan vara lite för lik en befintlig låt. Alltså man hämtar ju gärna inspiration av att lyssna på bra musik om man försöker skriva en låt, men har det blivit för mycket någon gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag är lite ny på musikskrivandet och tänkte bara ställa ett par frågor jag funderat på.

1. Dum fråga kanske, men går det att skriva musik med de enkla gitarrackorden. Alltså exempelvis "knocking of heavens door" är ju oförskämt enkel att spela i de versioner jag sett på nätet, men den kanske är grovt förenklad mot hur Dylan skrev den, vad vet jag. Detsamma verkar gälla exempelvis Blowin in the wind som av det jag sett verkar bestå av vanliga enkla gitarrackord.

Frågan är väl således om exemplen är skrivna så från början (eller grovt förenklade), och om man kan skriva seriös musik bara med enkla ackordföljder? Eller om de enklare ackordföljder som låter bra i stort sett är tagna eller vad man ska säga. Alltså att det kommer låta för likt någon befintlig låt nästan oavsett hur man gör om man bara håller sig till de vanliga standardackorden + lite minors på gitarren?

2. Har ni upplevt problem med att ni känt er oroliga för att någon av era låtar kan vara lite för lik en befintlig låt. Alltså man hämtar ju gärna inspiration av att lyssna på bra musik om man försöker skriva en låt, men har det blivit för mycket någon gång?

1. Det är inte byggstenarna som är det viktiga utan hur man använder dem, skulle jag vilja påstå.

2. Ja... och det är ju lite av en avvägningsfråga. Ibland kan man låta det passera men ibland får man kassera. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mitt råd är... skriv... det ger sig... jag föenklar bara mer och mer ju äldre och visare jag blir... eller... slutar väl snart med att jag gör en cover på 4,33 av John Cage.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

1. Det är inte byggstenarna som är det viktiga utan hur man använder dem, skulle jag vilja påstå.

2. Ja... och det är ju lite av en avvägningsfråga. Ibland kan man låta det passera men ibland får man kassera. 🥰

1. okej det låter ju bra 🙂

2.

Lite off topic kanske men finns det förrsten någon musikalisk term för när man gör en lookalike på någon låt. Alltså du ändrar lite i musiken och skriver ny text och sedan kallar den för någon ny slags version av orginalet. Covers är väl bara musikändringar generellt eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

1. okej det låter ju bra 🥰

2.

Lite off topic kanske men finns det förrsten någon musikalisk term för när man gör en lookalike på någon låt. Alltså du ändrar lite i musiken och skriver ny text och sedan kallar den för någon ny slags version av orginalet. Covers är väl bara musikändringar generellt eller?

Remix =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Remix =)

Ja, det är eller stöld... är väl kanske alternativen om man härddrar det lite. :rolleyes: Annars finns nog inte ngt begrepp mer än att man varit inspirerad av en annan låt, rätt mycket hänger på hur det är utfört, tycker jag då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

När det kommer till ackord så finns det vissa kombinationer som låter jäkligt bra. T.ex: Am F C G. Dom ackorden (transponerade i vissa låtar såklart) finns med i hur många kända låtar som helst och används fortfarande flitigt av låtskrivare.

Men det roliga är ju att det går att variera allt annat så fruktansvärt mycket. Häng inte upp dig på ackorden, men jag vet att man känner sig lite billig när man använder en ackordkombination i sin egen låt som redan finns i en annan. Därför får man se till att göra resten till sitt eget 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Dylan kanske skrev texten till Knockin on heavens door först, eller bara första versen. Sen tog han gitarren och testade lite ackord som kändes liksom rätt. Till sist plockade han fram melodin i de enkla grundackorden.

Man kan göra tvärtom också, hitta på melodin först och sen lista ut vilka ackord som passar. Men det är nog ovanligare.

Gör på det vis som känns bra för dig. Det finns nog ingen bok som kan lära ut låtskrivande, det är olika för alla. På en keyborad kanske det är lättare att börja med melodin först? Kör man fast och inte kommer på nån ny låt på gitarr kan man pröva på ett piano, även om man inte är nån pianist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...