Jump to content
Annons

jag har byggt ny studiodator


maart (oregistrerad)

Recommended Posts

maart (oregistrerad)

ja, som sagt jag satte ihop en ny studiomaskin under julledigheten. Tyckte det var dags att byta ut min P4 från 2002 eftersom den inte riktigt orkar med mina studioprojekt längre...

Den nya datorn blev ett riktigt budget-bygge av lite överblivna och begagnade grejor. Den har "alla fel" man kan tänka sig (utom FW-controllern som är TI).

chassi: Ace Battle 4 ATX (inkl. 500w nätagg)

moderkort: MSI K9VGM-V (m-axt)

chipset: K8M890CE Host Bridge

processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ (2600 MHz)

minne: 2x1gb Corsair DDR2 667mhz

hårddiskar: 250gb + 500gb

grafikkort: NVIDIA GeForce 210

Chassit köpte jag nytt på Netonnet för 519:- inkl. nätagg(!)

Processorn och minnena köpte jag för 500:- tillsammans begagnad av en kollega till pappa

Grafikkortet var det billigaste passivkylda jag hittade. kommer inte ihåg riktigt vad det kostade.

Moderkortet hade blivit över när pappa satte upp en server hemma (han fick med det i ett paket men eftersom det inte hade stöd för raid1 i gento fixade han ett annat)

Hårddiskarna hade blivit över hemma. Dom har inte gått så mycket.

Köpte även till en bättre (tystare) cpu-fläkt för 170:-

Hade en XP-licens över (ja, laglig).

Totalt gick hela bygget på mellan 1500-1600 kr, det tog ungefär en halvtimme att bygga ihop den och sen lite tid att installera Windows och program. Jag la alltså varken jättemycket pengar eller tid på den men oj vilket lyft det blev från P4:an. Ett audioprojekt där P4:an precis kroknade tar den här på 22-23% processorbelastning. Det klart att en i7-maskin skulle krossa den här, men då kostar ju bara processorn nästan dubbelt så mycket som hela det här bygget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ja, som sagt jag satte ihop en ny studiomaskin under julledigheten. Tyckte det var dags att byta ut min P4 från 2002 eftersom den inte riktigt orkar med mina studioprojekt längre...

Den nya datorn blev ett riktigt budget-bygge av lite överblivna och begagnade grejor. Den har "alla fel" man kan tänka sig (utom FW-controllern som är TI).

chassi: Ace Battle 4 ATX (inkl. 500w nätagg)

moderkort: MSI K9VGM-V (m-axt)

chipset: K8M890CE Host Bridge

processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ (2600 MHz)

minne: 2x1gb Corsair DDR2 667mhz

hårddiskar: 250gb + 500gb

grafikkort: NVIDIA GeForce 210

Chassit köpte jag nytt på Netonnet för 519:- inkl. nätagg(!)

Processorn och minnena köpte jag för 500:- tillsammans begagnad av en kollega till pappa

Grafikkortet var det billigaste passivkylda jag hittade. kommer inte ihåg riktigt vad det kostade.

Moderkortet hade blivit över när pappa satte upp en server hemma (han fick med det i ett paket men eftersom det inte hade stöd för raid1 i gento fixade han ett annat)

Hårddiskarna hade blivit över hemma. Dom har inte gått så mycket.

Köpte även till en bättre (tystare) cpu-fläkt för 170:-

Hade en XP-licens över (ja, laglig).

Totalt gick hela bygget på mellan 1500-1600 kr, det tog ungefär en halvtimme att bygga ihop den och sen lite tid att installera Windows och program. Jag la alltså varken jättemycket pengar eller tid på den men oj vilket lyft det blev från P4:an. Ett audioprojekt där P4:an precis kroknade tar den här på 22-23% processorbelastning. Det klart att en i7-maskin skulle krossa den här, men då kostar ju bara processorn nästan dubbelt så mycket som hela det här bygget...

Eftersom du inte verkar vilja något speciellt med ditt inlägg så kan jag bara gratulera till en billig men effektiv "ny" studiodator =)

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Eftersom du inte verkar vilja något speciellt med ditt inlägg så kan jag bara gratulera till en billig men effektiv "ny" studiodator =)

ne precis, är mest glad att den verkar funka så bra, speciellt eftersom via-chipset verkar krångla för en del. Var ju en liten chansning...

jag har nog gnällt lite i andra trådar om att min gamla dator inte orkar men nu får det vara slut med det 😛

edit: glömde säga Tack till er båda!

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...