Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😄Hej,

har gjort en del låtar hemma helt oförstörd och opåverkad. Nu har jag börjat läsa Studio och får ont i huvudet. Vad blir resultatet av komprimering? Varför gör man det? Ge mig alla tips ni har tack.

Annons
Postat

Kompressorer minskar dynamik omfånget. Det kan vara bra ifall ett instrument plötsligt hoppar fram i ljudbilden eller ifall du vill få ljudnivån ganska jämn på.

Det finns så många exempel på hur en kompressor kan användas. Jag rekommenderar dig att bara sitta och f*tta med den och lyssna hur det låter med olika inställningar etc.

Postat

Utan kompressorn skulle livet inte va värt att leva!!!

Jag använder kompressorn till nästan alla instrument och till all sång!

Rätt använd så blir det mycket lättare att mixa ihop alltsammans så att det låter bra och så att inget sticker ut ur mixen.

Postat

Med en kompressor så säger du åt programmet att "det här är högsta tillåtna värdet för det här instrumentet (Threshold), allt som överstiger ska komprimeras såhär mycket (ratio)". Sedan kan du även hotta upp instrumentet med make-up gain (som trycker upp lägre volym) ... var dock försiktig med detta då du kan få med onödigt med brus. Kolla runt på internet, gör en sökning på google.se eller ngt. Det finns många som har åsikter om vilka inställningar som är bäst för sång/bas/gitarr etc. o även om du säkerligen kommer ha egna inställningar i slutändan så kan det vara bra att utgå från ngt när man är nybörjare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.