Jump to content
Annons

Behöver Tips Om Musik Utbildning?

Recommended Posts

Skruven (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Ska snart välja till gymnasiet.

Funderar på att gå musik på gymnasiet eller vänta och gå musik på folkhögskola.

Någon som har gått båda eller en av dem och kan ge tips vilket man ska välja, och hur utbildningen är.

Jag vill testa på och spela i olika sammanhang och med orkester.

Mitt huvud instrument är Piano

Vill lära mig så mycket som möjligt!!

Tacksam för svar

//Skruven

Redigerat av Skruven
Annons
Postat (redigerat)

Hejsan

Jag jobbar som lärare på ett gymnasium estetiska programmet/musik. Om du väljer att gå den linjen så betyder det ju inte att du måste fortsätta med musik efter gymnasiet. Man kan jämföra utbildningen med samhällsprogrammet. Du får alltså en bra bas att söka vidare på till vilken högskola som helst. Mer detaljerat kring detta kan du ta med din yrkesvägledare. Om du efter gymnasiet ändå känner att folkhögskola med inriktning musik skulle vara roligt så har du större möjlighet att ta dig in på den du vill gå på då du fått en bra musikalisk grundutbildning på gymnasiet. Det är inte alltid lätt att ta sig in på folkhögskola. Vissa är även lika svåra om inte svårare än att ta sig in på musikhögskola.

Många elever man pratat med säger att de inte tror att de hade klarat gymnasiet lika bra som de gjorde när de gick det estetiska programmet eftersom de har lektioner som de verkligen älskar, vilket har gett dem mer energi till även de andra lektionerna.

De som tror att estetiska programmet är en slapplinje (finns de som tror det) är helt ute och cyklar. Förutom att du ska läsa mycket kärnämnen för att göra dig som elev sökstark till högskolor så har du ju alltid instrumentalläxor, gehörslära, musiklära, ensemble osv. Så det är ju ingen slapplinje 😮

Om du ändå väljer att gå något annat så kan du ju se om du kan få vara med i en orkester på din kommunala musikskola.

Lycka till med valet!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat

Jag gick estetiska programmet inriktning musik. Det gav mig nog i princip ingenting av det jag värdesätter idag som musiker.

Postat

Hej!

Jag gick Estetiska Programmet med inriktning musik. Det var tre år som jag absolut inte ångrar. Tyvärr är väl utbildningen inte lika bra över hela Sverige, utan varierar mycket från stad till stad. Men gymnasiet bör du iaf gå tycker jag. Det ger dig mycket grundläggande kunskaper som man faktiskt behöver i dagens samhälle. Speciellt då det inte finns några jobb att få.

Och precis som Gizmozis sa så känns skolgången betydligt mycket lättare om man gör något man gillar samtidigt. Så jag skulle rekomendera Estet Musik. =)

Mvh Rasmus

Postat (redigerat)

Skriv allt ni vet.........

Lär dig själv! Vill man något riktigt mycket, så kan man bli minst lika duktig av att lära sig själv och genom andra metoder än att gå till skolan. Ta kanske ett par kurser bara. Säger detta för att jag bokstavligt hatar skolan och hela systemet. Men det beror väl på ens personliga inställning och intresse.

Känns som man får mycket mera tid till det man verkligen behöver lära sig, man vill göra. Vet att när jag läste ljudteknik A/B så var det rätt patetiskt. Även sedan när jag var och kollade för att studera vidare på olika skolor.

Menar inte att jag är emot att gå skola. Absolut inte. Jag kommer förmodligen studera på universitet nästa år, ingenjör. Men sådana "sakliga saker" som att lära sig program osv ser jag bara större möjligheter och fördelar genom att göra det själv om du ska använda det för privat bruk eller företag.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Jag gick estetiska programmet inriktning musik. Det gav mig nog i princip ingenting av det jag värdesätter idag som musiker.

Jag gick också musikinriktning och håller med helt. Det är iof jävligt mycket roligt, massa lek och kaos hela tiden. Men det gav inte så mycket. Lästa dock inte sam ämnen som vanliga skolor gör utan natur. Så fick något i alla fall.

Kanske därför mitt inlägg ovan 🙁.

Skulle jag varit du skulle jag ta en annan linje sedan vänta och läsa. Så har man alltid något att falla tillbaka på. Du kan sedan välja flera musikämnen på den linjen du går ändå, man har mycket eget val på gymnasiet.

Redigerat av Gäst
Postat (redigerat)
Skulle jag varit du skulle jag ta en annan linje sedan vänta och läsa. Så har man alltid något att falla tillbaka på. Du kan sedan välja flera musikämnen på den linjen du går ändå, man har mycket eget val på gymnasiet.

Helt klart.

Skulle inte mina fördomar för bygglinjen varit så stora skulle jag nog ha gått där istället. Kanske man haft kneg idag iallafall. 😮

Redigerat av Lejnoss
Skruven (oregistrerad)
Postat

Tack för alla svar!

//skruven

Postat

Jag gick själv estet. Tre år med mycket nöje och fina minnen. Redan från högstadiet var jag fast besluten om att arbeta med musik, och läraryrket på gymnasienivå tilltalade mig. Sökte sedan till musikhögskolan och kom in i Göteborg där jag läste ett år och sedan hoppade av. Det var helt enkelt inte alls vad jag förväntat mig och någonstans kändes det inte rätt att utbilda sig så pass länge till något man inte alls var säker på. Numera läser jag på psykologprogrammet.

Det jag vill ha sagt är att du ska skita i folk som talar illa om det estetiska programmet, om att det är slappt eller att "man inte kan bli något" efteråt. Du har alla möjligheter i världen och du kan alltid läsa till en del extra kurser under din gymnasietid för att få ett utökat program och på så vis bli behörig (eller åtminstone sånär som på ett par kurser) till t.ex. läkarprogrammet eller ingenjörsutbildningarna. Men märk väl att du ändå har en väldigt bred behörighet om du väljer att inte läsa valbara kurser som matte C eller fysik.

Sen kan jag hålla med "onajj" i det han skriver om att man kan utvecklas väldigt mycket själv. Skaffa ett band - det är den absolut bästa skolning du kan få som musiker, åtminstone ur mitt perspektiv. Ta några privatlektioner då och då och utnyttja nätets oändliga resurser, spela till skivor...att vara skolad inom musik är ingen garanti för att man blir en skickligare musiker. Dock ger en musikalisk skolning en stark grund att utgå ifrån/utvecklas i och att utbilda sig inom musik innebär ju ofta många genreöverskridande möten och stora doser inspiration. För min del blev skolningen till slut hämmande för mig och jag tappade lusten att öva, skriva låtar och lyssna på musik. Ett tag var precis allt musikrelaterat bara teori för mig...tonika, dominant, subdominant, bedräglig kadens osv. men nu när musiken blivit hobby känns det mer passionerat än någonsin att skriva låtar och spela in igen.

Det är bra att tänka på framtiden, men man får inte glömma av nuet. Gör det som är kul och som du vill göra just nu.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.