Jump to content
Annons

Digidesign Eleven Rack


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Tjenna!!

Hur funkar denna sak egentligen? det står nåt om dsp kraft, vill det så säga att om jag spelar in gitarr via min eleven rack i cubase, kan jag då sedan digital ändra ljudet?

Eller hur har dom tänkt? Funkar denna till cubase eller måste man ha prootools?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Så vitt jag vet fungerar det som ett vanligt ljudkort också, Pro tools LE följer med, men fungerar säkert bra med Cubase.

Elevenracks dsp-kraft gör att den processerar gitarrsimulatorn och effekterna som finns i racket utan datorns hjälp. Vilket är bra eftersom man slipper latency problem osv.. och datorn slipper processera gitarrsimulatorn och effektera vilket är hur bra som helst!

Hoppas detta hjälpte lite, kan ha glömt något!

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej..får dra ner i musikaffären o fråga efter en demostration .. den e fin..ska till london snart, kanske kan fixa lite billigare där...

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Så vitt jag vet fungerar det som ett vanligt ljudkort också, Pro tools LE följer med, men fungerar säkert bra med Cubase.

det är inte säkert att den funkar mot Cubase eftersom den är avsedd för Pro Tools som använder plugins i RTAS-format istället för VST som Cubase använder.

Link to comment
Dela på andra sajter

som jag förstått så fungerar det i cubase eftersom elevenrack har dspmotor, men det som kanske inte fungerar är att få upp hårdvaran som plugin i cubase som man får i pro tools just pga rtas-formatet.

men elevenracket har ju alla knappar på självaste hårdvaran!

..hehe, men varför stanna i cubase om man får med pro tools le? 😮

Redigerat av Number2
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jo den ska funka till Cubase och andra DAWs. Det som däremot inte funkar är DI. Det går bara med PT

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
Jo den ska funka till Cubase och andra DAWs. Det som däremot inte funkar är DI. Det går bara med PT

Vad menar du med DI??? kan inte sånna formlar

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)
som jag förstått så fungerar det i cubase eftersom elevenrack har dspmotor, men det som kanske inte fungerar är att få upp hårdvaran som plugin i cubase som man får i pro tools just pga rtas-formatet.

men elevenracket har ju alla knappar på självaste hårdvaran!

..hehe, men varför stanna i cubase om man får med pro tools le? 😮

Jo iförsig...Varför stanna i cubase när man får pro tools, det är väl i stort set same shit...Men nu har man lärt sig cubase ju:)

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
som jag förstått så fungerar det i cubase eftersom elevenrack har dspmotor, men det som kanske inte fungerar är att få upp hårdvaran som plugin i cubase som man får i pro tools just pga rtas-formatet.

men elevenracket har ju alla knappar på självaste hårdvaran!

ja, man kan ju använda den som extern effektburk men som dsp för pluggen Eleven vet jag inte.

Jo den ska funka till Cubase och andra DAWs. Det som däremot inte funkar är DI. Det går bara med PT

var har du hittat det? (nyfiken)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
afan gilbert.....men vad fan menar die hard med DI?? e de nåt digitalt eller va???

Om du köper Eleven Rack så kan du bara använda Pro Tools med antingen Digi Rack eller m-audios ljudkort. Går inte med några andra.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du köper Eleven Rack så kan du bara använda Pro Tools med antingen Digi Rack eller m-audios ljudkort. Går inte med några andra.

Nja!

Inte hela sanningen. Självklart kan du använda den till andra system. Men då går man miste om dom snittsiga funktionerna.

Visst det kanske kan vara bra att kunna ändra gitarrljudet eller re-ampa. Men seriöst, varför kan man inte ställa in rätt ljud från början? Och att spela in det direkta ljudet från gitarren kan man ju göra ändå!

Jag som kör Logic ändå funderar starkt på att köpa en Eleven Rack. Polaren var inne i In Flames studio och bandade lite grunder. Och dom hade just Eleven Rack. Och den lät tydligen svinbra. Bäst hitills av alla gitarrpluggar! Det man fortfarande inte får med är ju "fyrtolva-uhmf-et" och det vill man ju ändå aldrig ha med!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

okej...det vill alltså säga att om jag inte kör pro tools så kommer jag inte att kunna använda denna rack digitalt och ändra gitarrljudet efter inspelning? jag kör cubase 5 ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej...det vill alltså säga att om jag inte kör pro tools så kommer jag inte att kunna använda denna rack digitalt och ändra gitarrljudet efter inspelning? jag kör cubase 5 ju.

Nu vet jag inte hur det är eftersom jag själv inte är intresserad av den då jag redan äger TDM-versionen och är trött på pluggar 😑 Men iaf, du får ju med pro tools LE. Så om du verkligen vill ha den så kan du i värsta fall spela in gitarrspåren i pro tools och göra allt annat i Cubase om du känner att du inte vill lämna Cubase. Eller så spelar du in i Pro tools och mixar i Cubase.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Nja!

Inte hela sanningen. Självklart kan du använda den till andra system. Men då går man miste om dom snittsiga funktionerna.

Visst det kanske kan vara bra att kunna ändra gitarrljudet eller re-ampa. Men seriöst, varför kan man inte ställa in rätt ljud från början? Och att spela in det direkta ljudet från gitarren kan man ju göra ändå!

Jag som kör Logic ändå funderar starkt på att köpa en Eleven Rack. Polaren var inne i In Flames studio och bandade lite grunder. Och dom hade just Eleven Rack. Och den lät tydligen svinbra. Bäst hitills av alla gitarrpluggar! Det man fortfarande inte får med är ju "fyrtolva-uhmf-et" och det vill man ju ändå aldrig ha med!

Njä nu missförstod du mig. Det jag menade var att Eleven Rack funkar till andra DAWs, som jag skrev tidigare, men att PT bara funkar med några få.

Redigerat av DieHard
Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
vad skilder egentligen pro tools från cubase?

Att PT är industristandard och används i stort sett alla studios världen över.

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Det är bara kolla infon som finns om Eleven Rack. 🙂

Det enda jag har hittat är det här:

Eleven Rack combines hyper-realistic guitar amp and effects tones with a dual-DSP-powered interface and studio-standard Pro Tools LE® software to create the ultimate recording solution for guitar players.

och det kan tolkas lite hur som helst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...