Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Jag känner mig lite dålig på vad det kallas, men då man spelar in musik/röst, etc. så låter det ju aldrig bra om volymen överstiger rött,

eftersom volymen då brister och det låter riktigt illa.

Jag har ett stort problem att hålla mig under den gränsen, och jag förstår inte varför.

Jag försöker hålla " mindre viktiga " toner i bakgrunden och bära fram de " mer viktiga " tonerna i musik jag gör, så att det inte blir samma

volym på alla spår, eftersom det då lätt stegrar volymen så det visar rött i volym-mätaren ( Heter det att ljudet klipper ? ).

Hur som helst så är det största problemet då jag gjort klart musiken och ska lägga på röst i låten. Då finns det inte mycket plats ALLS kvar

för rösten att få plats i låten, utan man kan knappt höra vad som sägs, eftersom volymen lär vara så låg på röstspåret för att ljudet inte ska brista/klippa/gå över rött.

Är det någon som vet vad jag gör för fel ? Finns det kanske något typiskt ? Har använt mig av EQ och Compressor och allt jag kan tänka mig för att få ljudet

att flyta ihop, men tycker inte jag lyckas så bra.

Så lyssnar man t,ex. på låtar av David Guetta, och han lyckas i sina låtar hålla riktigt hög volym på både musik OCH röst, utan att det klipper en enda gång.

Förvisso så låter det kanske dumt att jämföra sig med honom, men ni förstår hur jag menar.

Jag har lagt upp ett exempel på en bit av en låt jag bara slagit ihop för att visa ungefär hur det låter då jag gjort så bra jag kan med att få ljudet att "flyta ihop", hör ni något jag gjort fel i låten som kanske påverkar volymen extra mycket ?

Skulle jag t,ex. lägga på röst på det där ljudspåret så skulle jag bara kunna ha ytterst lite, och då så pass lite att det knappt hörs vad som sägs.

Hoppas ni förstår ungefär vad jag menar, kan inte formulera det på något bättre sätt.

tack på förhand! 😄

testatestatesta.mp3

Annons
Postat

Hejsan

Det distar och klipper om musiken. Sänk alla reglar i mixern lite, du kan sänka dem så att du har gått om headroom att lägga in sången också. Om du är nöjd med mixen av musiken så gör ett gruppspår eller vad det kan heta i ditt daw så du sänker allt men behåller inbördes förhållanden.

Nästa gång så mixa med lägre peak.

MVH

Anders

Postat

bara sänk mastern och lägg på en limiter där om du vill få upp volymen?

(du behöver inte sänka de individuella kanalerna om du inte vill, går lika bra att sänka mastern)

Postat
Hejsan

Det distar och klipper om musiken. Sänk alla reglar i mixern lite, du kan sänka dem så att du har gått om headroom att lägga in sången också. Om du är nöjd med mixen av musiken så gör ett gruppspår eller vad det kan heta i ditt daw så du sänker allt men behåller inbördes förhållanden.

Nästa gång så mixa med lägre peak.

MVH

Anders

Okej ! 3 frågor:

- Nu sitter jag i Fl studio 9 med det där, men funkar det lika där ?

- Vad står " daw" för ?

- Vad menar du med att mixa med lägre peak ?

Nu låter jag kanske jättedum, men lär ändå göra de så jag förstår precis vad du menar 😄 hehe

Postat
bara sänk mastern och lägg på en limiter där om du vill få upp volymen?

(du behöver inte sänka de individuella kanalerna om du inte vill, går lika bra att sänka mastern)

Okej ! Nu svarar jag lite likt som jag svarade till Gizmozis.

Jag sitter i Fl studio 9 med det här nu, funkar det lika där ?

Det där med att lägga på en limiter har jag nog inte hört talas om ? Hur funkar de ? 😄

Postat
Okej ! 3 frågor:

- Nu sitter jag i Fl studio 9 med det där, men funkar det lika där ?

- Vad står " daw" för ?

- Vad menar du med att mixa med lägre peak ?

Nu låter jag kanske jättedum, men lär ändå göra de så jag förstår precis vad du menar 😮 hehe

1. Inte en aning, men du kan som sagt sänka mastern också, men jag personligen brukar mixa så att jag får min peak runt -3db när allt är med. Brukar aldrig behöva röra masterregeln.

2.Digital audio workstation (musikprogram alltså)

3. Att man mixar så att man inte får klipp i summeringen, men att det ändå inte håller allt för låg volym. Lättast tycker jag är att jobba med grupper för att uppnå detta.

Men huvudsaken är att det ska inte klippa i din masteregel.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.