Jump to content
Annons

Bästa ljudkortet 2009


alex30free (oregistrerad)

Recommended Posts

alex30free (oregistrerad)

Hej,

bästa ljudkortet i mina ögon 2009 är HELT klart

Desktop KOnnekt 6 från TC Electronic

Desktop_Konnekt_Top(1).jpg

Motivering:

  • Har allt man behöver i den lilla hemstudion
  • Användervänligheten och enkelheten, speciellt med fysiska rattar och knappar, plus direkt knappen till mjukvarumixern!
  • Balanserade in-och utgångar
  • Bra pris
  • M40 Reverb

finns det andra förslag, gärna oxå med motiveringar?? Vem håller med mig?? 😄

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Lite svårt att säga vilket som är bäst när det finns så otroligt många olika behov, ditt kort är säkert skitbra om man inte behöver micka upp trumset och liknande...

Men jag skulle vilja slå ett slag för mjukvaran istället...., jag tycker det kvittar hur bra ljudkort man har så länge mjukvaran är krånglig och dryg....

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Jag tycker själv det är det bästa kortet. Haft lite krångel men sen servicepack3 ordnade sig det.....fan va svårt det är att skriva bra när man är full. skål för fan. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har inte testat Konnekt 6 själv men har såklart hört mycket bra om det och tror säkert det är ett mycket bra kort. Av dom kort jag provat i den prisklassen måste jag säga att Digidesign Mbox mini med PT8 imponerar på mig. Kostar runt 3000:- i Sverige men finns billigare i andra länder (köpte min i våras för 2200kr). Det enda jag kan tycka Mboxen saknar är midi i/o men det har mina andra ljudkort så jag klarar mig, och ett USB-midi-interface kostar ju inte många 100-lappar.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja, jag skulle nog så här i efterhand hellre ha köpt ett T.C. kort än mitt focusrite saffire.

Gillar det mesta som T.C. gör, har T.ex tre Triple C kompressorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har också spanat in detta konnekt 6. Har precis det jag behöver.

Men inga drivers för 64 bits W7... 😄

Och så fick jag igång mitt gamla ljudkort under W7 64 bits så där missade TC chansen... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Mboxen är också bra, men tycker att Konnekt 6 är snäppet vassare!

Kan man änvända Mboxen med annat än ProTools?

Jag har själv ett EchoAudio Firewire2, men hade idag köpt Desktop Konnekt 6!

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Kan man änvända Mboxen med annat än ProTools?

Absolut, Digidesign har asio-drivare för alla sina kort. Före XP SP3 funkade inte PT på min förra laptop men jag kunde använda 002:an mot Adobe Audition när jag spelade in ensembleredovisningar i skolan. Sen kunde jag importera audiofilerna i PT och mixa där på min stationära burk.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör M-Audio tycker det både låter bra och funkar bra.

Så alla M-Audio kort är inte kass. Naturligtvis finns det bättre men med tanke på hur lite krångel jag haft under 5 år så är jag nöjd. Hellre krångelfritt än några % bättre ljud + massa % mer strul.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min egen åsikt tycker jag att M-audio Firewire Solo var bäst 2009....varför?

För att M-audio var snabba med att få utt väl fungerande drivare till W7.

För övrigt är det ett riktigt schysst kort med stor flexibilitet.

(Dock gör M-audio en del skit ibland.)

Mvh Linuz

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Jag kör M-Audio tycker det både låter bra och funkar bra.

Så alla M-Audio kort är inte kass. Naturligtvis finns det bättre men med tanke på hur lite krångel jag haft under 5 år så är jag nöjd. Hellre krångelfritt än några % bättre ljud + massa % mer strul.

Ja där ser man hur olika det kan vara. Jag hade bara strul med m-audios drivrutiner. Asion hoppade ur en jävla massa gånger. Var mycket irriterande. 🙂 Spelade ingen roll om man hade de senaste så var det samma sak. Glad jag slipper det nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Här fann jag en bra video där man använde Desktop Konnekt 6

Akustisk guitar direkt och via mikrofon och sedan sång!

Lät rätt bra där i alla fall, inte så mkt brus!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Youtube video avslöjar ingenting skulle jag vilja påstå.

Brus är sällan ett problem med dagens grejer, även dom billigaste prylarna är i princip brusfria.

Jag har ett PCI kort och ingen FW kort, kan tänka mig att det finns nåt äldre FW kort som krånglade för M-Audio.

TC´s drivrutiner var minst sagt kassa i början, nu har dom väl fått till det. Så jag drar inga slutsatser åt ena eller andra hållet.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Ja de har ju sjunkit i pris här nu. beställde mitt från Thomann men idag kan man lika gärna knalla in i vilken butik som helst och köpa för i stort sett samma pris. Du kommer inte att bli missnöjd med ljudet heller. 😆 Sen ett bra gratisreverb som inte drar nån cpu är heller inte helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mitt Konnekt 6 precis när det kom ut och från början hade jag problem med fantommatningen, men efter uppdateringen har det inte varit några problem

och jag är så otroligt nöjd! Enkelt, smidigt och det låter otroligt bra i mina öron! Latencyn håller också måttet väldigt bra. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Medved79 (oregistrerad)

Hej, är det nån som kör pc med konnekt 6?

Skulle vara tacksam om ni postade vad ni har för dator, ska nämligen köpa ny och äger redan ett k6.

Många som har problem med firewirechipet i nyare laptops tydligen.

http://forum.cakewalk.com/tm.aspx?m=1704054

/Björn

Redigerat av Medved79
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...