Jump to content
Annons

Kortkommando för att påverka flera kanaler?


mannen

Recommended Posts

Har jobbat mycket i ProTools förut och där använde jag alt/shift+alt-klickning hela tiden. Vad som händer då är att det man gör, till exempel lägger till en insert, påverkar alla respektive alla markerade kanaler. Nu när jag gått över till Cubase är det otroligt frustrerande att jag inte hittar samma funktion. Jag känner till att man kan länka ihop kanaler så att volymreglagen sitter ihop, men detta påverkar ju inte allt på kanalerna. Dessutom måste man ju in i menyer och böka både före och efter (om man vill unlinka). I ProTools kan man lägga till alt-tangenten på i stort sett allt som går att klicka på.

Ett exempel är då jag ska börja mixa ett projekt och vill lägga till en EQ i början på alla kanaler.

Förvånar mig lite om inte en så grundläggande grej finns. Någon som har lösningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ett exempel är då jag ska börja mixa ett projekt och vill lägga till en EQ i början på alla kanaler.

Under Key Commands så är det ju bara att adda praktiskt taget det du vill som inte är där per default. Under Tool Modifier (preferences) så har du ett antal kommandon för alternativa funktioner som du söker. Dom kan man förstås ändra på om man känner för det.

För att lösa vad du frågar efter så är det bara att öppna mixern i extended så att du ser alla inserts. Lägg din eq på din första kanal och dra och släpp med alt intryckt kanal för kanal. Går snabbare än man tror.

För att dedikera samma outputs på ett gäng markerade spår till en gruppkanal så funkar det dock som du önskar. (via shift)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...