Jump to content
Annons

Fråga om elbas del 2


merbid

Recommended Posts

Nu har jag lött ihop allt enligt ett kopplingschema jag blev tipsad om här i forumet, men ändå så får jag bara brus ur basen. Kan det vara fel på själva inputjacket?

Någon som vet hur man kan kolla vad som är fel? Har provat olika sladdar men ingen verkar vilka funka.

Tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...nu ska den bli flis...

Easy easy.....pottar är inte så dyra, ej heller mikrofoner (om det nu är det här). Är basen bra för övrigt (sjysst hals, bra mekanik etc etc) och med bra sustain (märker du om du sätter den mot ett bord e d och "torrspelar", fortplantas ljudet till bordskivan är det kalas) är det värt att lägga lite tid och pengar på den. Har du möjlighet så lägg gärna upp ett par bilder på den. Tänker du göra flis av den så är jag eventuellt intresserad av att ta en närmare titt innan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)
Upphör bruset när du tar på strängarna med vänsterhanden är det definitivt fel på avskärmningen.

Om han tar på strängarna med högerhanden då? 🙂

Alla kan inte vara högerhänta. En del är valhänta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. det var rätt schysst ring i basen, så jag beslutade mig för att ta bort alla sladdar och köpa nya pottar (ska köpa ett par för 80:- styck på Musikbörsen i stockholm, de menade att det var bra grejer) men jag kommer fan behöva hjälp med alla jävla sladdar som jag tog bort idag. Har ett kopplingsschema, men det säger mig inte mycket eftersom mina elektronikkunskaper består av dimmiga och sömniga minnen från nian och det var ett tag sen..

men så här ser det ut.

-de två micarna är kopplade till varandra med en svart sladd.

-från vardera mic går det en svart, respektive en röd sladd

-dessa två går till volympotten.

-mellan volym och ton går det en svart och en blå/svart sladd med ett motstånd på 2A.

-från volymen går det en svart sladd till inputjacket

-från tonen går det en ljusare blå sladd till inputjacket.

-från inputjacket går en svart sladd till in under stallet.

kan någon förklara vad som är vad? hittar ingen information om vad som är vad i elektronikens värld på nätet...

Link to comment
Dela på andra sajter

-från vardera mic går det en svart, respektive en röd sladd

-dessa två går till volympotten.

Den röda ska gå till volympotten och den svarta ska gå till jord d v s samma som minus(-)/jord på teleutgången.

Men är det dubbla mikrofoner? Har basen en svitch så du kan välja mellan hals- och stallmik, eller är det en "delad mik" där sitter, en för E/A-strängarna och en för D/G-strängarna? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, den svarta räcker inte längre än till volymen..

det är gd ae asså delat. ingen switch..

så jag måste förlänga den svarta och dra den rakt till inputjacket?

men kan det vara så att den svarta från micen går via allt annat till telejacket?

fan vad skumt allt är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett "lödöra" på potten som är minus(-)/jord. Brukar finnas ett litet "-"tecken där. Om inte så är det det "lödöra" som sitter i höljet på potten. 😆 Finns det inget "lödöra" avsett för minus/jord brukar man löda kabeln direkt på höljet... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör en enkel genomgång. Jorden är gemensam för följande: Höljet på pottarna, de svarta kablarna från mikarna och minus på teleutgången. Vid bekymmer med "brum", brus eller känslighet för radiosignaler kan man komplettera med ytterligare en jord, d v s en kabel som fästs i en av skruvarna som håller stallet.

Signalkabeln från miken (i ditt fall den röda) går till (+) på volympotten, ut via (+2) vidare till (+) på tonpotten, men även till (+) på teleutgången. Observera att märkningarna (+)/(+2) kan skilja sig. Ibland står det bara 1 och 2. Å andra sidan spelar det ingen roll hur du kopplar signalkabeln på pottarna, så länge du inte kopplar den på jord.

Det som gör mig konfunderad här är motståndet mellan pottarna. Motstånd mäts inte i Ampere (A), utan i ohm (hittar inte det j-a tecknet på tangentbordet) så jag förutsätter att det är ohm du menar. Det här KAN förekomma då mikrofon och pott/pottar inte är avsedda för varandra, d v s volymen är max fast potten bara står på 3, eller diskanten är för ljus fast tonpotten står på 2. Ibland görs vissa patentlösningar (både hemmavarianter och fabriks) så det är inte helt uteslutet här.

Nu har du ju beställt nya pottar, och de har säkert helt andra värden än de som sitter på. Har de olika värden så be försäljaren specificera vilken som är avsedd för volym respektive ton (de kan se exakt likadana ut). Notera då också värdena på dem då det står tryckt på baksidan. Och vid montering av signalkabeln mellan dem så hade jag utelämnat motståndet. Skulle det visa sig senare att det behövs (vilket jag betvivlar) så är det lätt att klämma dit i efterhand. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så, nu har jag ritat ner det här som du skrev och det borde ju funka tycker jag (eftersom det blev så fint på papper 😄 ) så imorgon ska jag ta o köra ihop det här som du skrev och sen ska vi se om det funkar! Nu har jag ju fan med all rätt mitt G i naturkunskap!

Hör av mig om det går bra eller dåligt, om det går illa kan du ju ta en titt ifall det är något du vill ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

...och det borde ju funka tycker jag (eftersom det blev så fint på papper 😕 ) ...

😉😆😆 Det går säkert bra. Tänk bara på att om pottarna inte har lödöron för jord, utan du måste fästa jordkabeln på potthöljet, så försök minimera tiden det tar för att löda fast kabeln. I värsta fall kan du smälta lindningslacken eller fördärva axeln. Med andra ord: En bra lödkolv, ren lödspets, rejält med värme, riktigt elektroniklödtenn. Dit med tråden, värm och håll tennet mot potthöljet. Så fort önskad mängd tenn har smält på höljet och "bakat" in tråden tar du bort lödkolven och blås, blås, blås....samtidigt som du snurrar på pottaxeln.

Skulle första försöket misslyckas så vänta tills potten har svalnat riktigt (kan vara varmt invändigt en bra stund) innan du lödar igen.

Skulle ju vara synd om du hettar sönder en ny pott..... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja! Jag lyckades göra allt rätt! Men tyvärr så var inputjacket lite slitet det med så det ska oxå bytas innan jag orkar dra på alla strängar.. att det ska vara så mycket fix.. 😲 men imorgon så har jag ett instrument till...

Tack för hjälpen allihopa, nu kan jag det här oxå!

Det blev inget motstånd extra, men eftersom det funkade, utom just glappet i telejacket, så jag skippar det!

Link to comment
Dela på andra sajter

WUHU!!! basen är skitbra!

nu återstår bara inköp av lite fräcka volym och tonsnurror och jag har en nice bas oxå.. Slaptap, du skrev att om ljudet fortplantar sig.... det gör det rejält, har inte hört en elbas som låter så mkt utan stärkare nånsin, men jag är ju lite noob när det gäller basar! Lägger ut en liten bild i nästa vecka när jag får min kamera tebax!

😉😆:rolleyes:😮😄😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...