Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör jag för att göra en traditionell insert pÄ master i Pro Tools 8.0 LE? Har t ex en analog kompressor som jag gÀrna vill anvÀnda.

Har testat en metod; skicka ut mixen pÄ Analog 7-8, genom kompressorn, in pÄ Analog 7-8 och skapa en stereo-aux-kanal som skickar ljudet till mastern. Mastern har utgÄngarna pÄ Analog 1-2.

MEN, sololyssningen fungerar inte dÄ.

Som Bounce Source kan jag bara vÀlja Analog 1-2 eller Bus 5-6.

Hur gör ni?

Annons
Postat

Om jag var du skulle jag vÀlja att skicka alla kanaler till out 7-8, skapa en master pÄ den kanalen och stÀlla in mixen sÄ du blir nöjd. Ta signalen frÄn 7-8, koppla till kompressorn och sen tillbaks in pÄ 7-8. Gör ett audiospÄr med ingÄng 7-8 och slÄ pÄ rec arm för det spÄret. Tryck alt-k för att aktivera input only monitoring som gör att kanalen lyssnar pÄ inkommande ljudsignal nÀr den Àr recarmad.

Det steget Àr viktigt för att du ska kunna lyssna - om du har den i normallÀget auto input kommer ljudspÄret att bli tyst nÀr du trycker play - enda sÀttet att höra din mix dÄ blir att hela tiden spela in. Med input only aktiverad kan du spela upp samtidigt som du lyssnar pÄ inkommande ljud frÄn den kanalen.

Ut frÄn det audiospÄret skickar du till dina högtalare. NÀr du ska spara ner kollar du att spÄret Àr rec armat och trycker spela in. Denna metod kallas ofta för bounce/record to track och innebÀr att man spelar in ljudfiler till sitt spÄr istÀllet för att anvÀnda bounce to disk.

Ett annat alternativ Àr ju att anvÀnda hardware insert-funktionen. DÀr vÀljer du utgÄngspar som insert i listan dÀr man vanligtvis vÀljer pluggar (IstÀllet för multi-mono eller multichannel vÀljer du i/o lÀngst ner). Du mÄste ta in och ut signalen pÄ parallella kanaler - skickar du ut pÄ 7-8 mÄste du ta in pÄ 7-8. Funkar ocksÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.