Jump to content
Annons

Skötselråd för mikrofoner.


wackodacko

Recommended Posts

Hej allihopa!

Har precis köpt en kondensatormikrofon: StudioProjects B1. (Efter provlyssning på Claes eminenta testsida.)

Eftersom jag är helt ny på inspeling o hemma studio så undrar jag om det finns några skötselråd vad gäller mikrofoner.

Kan man låta de stå riggade hela tiden eller gör man bäst att plocka ner dem efter varje inspelning.

Hur känsliga är de egentligen. Kan man förstöra mikrofonen om sångaren står lite för nära mikrofonen?

\\Wacko

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

B1 är en mycket bra val. Bäst i den lägsta prisklassen enligt min mening! :rolleyes:

En sak som kan vara viktig, är att använda puffskydd. Förutom att det skyddar mot otrevliga puff-ljud vid P, T, B etc, så skyddar det också mot saliv som annars kan skada det känsliga membranet.

I övrigt är det egentligen inte så mycket att göra. Den mic jag använder oftast, får vackert sitta på stativet - men med en tygpåse som hängs över, så att det inte kommer in en massa damm i den...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar iaf alltid plocka ner min Mikrofon (ADK Vienna) och lägga ner den i väskan man fick till som skyddar den mot allt. Mest på grund av faktumet att jag inte är den enda i huset men den enda i huset som fattar hur känslig micen är.

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Claes!

Du måste sitta och kolla forum 48 timmar om dan. Hehe

Har sett dig på nästan alla forum inom området.  😄

\\Wacko

:rolleyes:

Är det verkligen så illa...? 🙁

OBS!

Med puffskydd menar jag inte det diskantsugande vindskyddet som medföljer - utan "damstrumpe"-modellen...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade min C1a uppe...mmm..den är vacker. Men så välte katten stativet och sen dess ligger den i lådan... :rolleyes:

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Katten ligger i lådan alltså...  😉

🙂🙂

Dagens I-Landsproblem: Varför vill katter alltid hoppa upp i knäet och gosa så fort man är som mest koncentrerat på datorn och tycker att det rullar på underbart bra ? 🙂

Ja, annars kan man ju alltid använda kattfan som basfälla 😉

"wicked_s" använder ju sin hund som basfälla som han så fint beskriver i denna tråd 😆

EDIT: sorry för liiiite offtopic =)

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Claes - hur märkbart är det med diskantsänkning med den svarta afrofrillan jämfört med modell damstrumpa?

Jag har gjort några inspelningar med sång med den medföljande svarta vindskyddet och har svårt att avgöra om det fattas något?

Har en Studio Projects B1.

//nemo

Redigerat av captain nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att uppängningen blir trött efter en tid om man låter micken sitta uppe hela tiden och att man därför bör plocka ner den när den inte används...

Det låter ju rätt troligt. Men som tur är fick jag med extra "gummiband" till shockmounten. Och jag antar att de inte är så dyra att köpa. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter spontant lite långsökt att gummibandet skulle slitas ut av den lilla belastning en mikrofon innebär. Men jag är ingen hållfasthetexpert...

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört att uppängningen blir trött efter en tid om man låter micken sitta uppe hela tiden och att man därför bör plocka ner den när den inte används...

har också läst det och hört otrevliga historier om folk som låtit den sitta uppe.

så mitt råd är väl att plocka ner den. varför chansa?

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...