Jump to content
Annons

Får ej terratec X24 FW, hjälp


prototyp

Recommended Posts

Hej!

Skriver denna tråd åt en vän som inte har konto här på studio.

Hon har nyligen köpt ett terratec x24 fw ljudkort men får det ej att fungera.

Kortet fick kontakt med datorn i början men fick inte fram något ljud.

Men sen helt plötsigt försvann kontakten med datorn och sen dess har hon inte fått kontakten tillbaka!

hon har installerat om drivrutiner o.s.v men inget hjälper.

Vad kan det vara tror ni?

Något hon ställt in? Datorn? Eller ljudkort kanske?

Hennes dator är rätt ny och den är väldigt kraftfull! 6 gig ram minne, 1 TB HD! Bra processor har den ochså.

Jag vet själv att jag haft problem med firewire ljudkort förut men när jag köpte ny dator ( en mycket bättre än vad jag hade innan) försvann alla problem.

Och nu fungerar allt perfekt för mig..

Skulle vara super schysst om ni kunde hjälpa till med detta 🙂

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla så att Firewire-chipet inte är Lucent/Agere. Störst chans att det funkar perfekt, är det med TI Firewire-chip.

Vilket chip som sitter på moderkortet borde stå i maualen till moderkortet.

6GB RAM? Då är det alltså 64-bits Windows. Har du de senaste drivrutinerna, så att det är 64-bit kompatibelt?

http://www.terratec.net/en/driver-and-supp...ctproduct=PHASE X24 FireWire

Finns bara för Vista ser det ut som, men det mesta för Vista brukar fungera under W7 också - även om man inte kan vara helt bombsäker...

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Om man har Vista drivrutiner för ett FW ljudkort som man vill använda i W7 så är det bara köra med Vista drivrutinerna i de flesta fall. Men funkar det inte helt perfekt så kan det vara en idé att köra drivrutinerna i "legacy mode". Detta görs i enhetshanteraren i fönstret för ditt ljudkorts drivrutiner om jag inte har helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag som har problemet ='( Det kan vara så att jag måste skaffa nytt FW chipset,vet inte hur man kollar vad det är för chip i redan? men använder det som följde med datorn när jag köpte det...och datorn är knappt 3 månader gammal.

Det som är problemet nu är att när jag försöker installera om drivisarna,har uppdaterade drivisar btw,så får jag upp rutan "connect the device to the computer" och när jag kopplar in ljudkortet får det inte alls kontakt med datorn,och jag kommer inte längre än så,så jag får trycka på avbryt och får upp rutan "installation failed" det som är skumt är att första gången jag installera kortet gick allt bra men kunde inte få nåt ljud ur kortet,sedan råkade jag komma åt FW sladden lite och då försvann den helt från datorn..efter det har det inte kunnat få kontakt alls som Douglas skrev innan.

Och om man vickar lite på FW sladden så hör man det där windows ljudet för när man kopplar in en enhet och kopplar ut den,så det är som det kan vara att sladden inte passar i FW hålet eller att det är glapp i sladden?

Ville bara uppdatera vad problemet var...vill inte köpa nytt chipset i helt onödan när jag nu redan betalat 3000 papp för ett nytt ljudkort =/

Mvh

Bella

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...