Jump to content
Annons

Jordlyft och skärm

Recommended Posts

peaveyMike (oregistrerad)
Postat

Tjenare, hoppas detta är rätt forum.

Jag har en IMP2 Direktbox som jag använder (dels) för att splitta en gitarr signal till förstärkare och mixerbord.

Det är jätteviktigt att förstärkaren och mixerbordet har separat jord. IMPen har en funktion som lyfter jorden så att

mixerbordet inte får samma som förstärkaren.

Jag har mätt på IMP'ens kontakter: vid jordlyft så försvinner jorden mycket riktigt från XLR-kontakten. Däremot så är

XLR'ens skärm densamma som förstärkarens jord...

I min XLR-kabel så tycks dess jord förbindas med skärmen - och då är jag där igen!

Vad ska jag göra? Kan jag separera XLR'ens jord från dess skärm?

(Är detta förståeligt? Jag kan posta ett schema om det behövs.)

Tack på förhand

/Michael Ljunggren

Annons
Postat (redigerat)

Michael,

"Ground-lift switchen" lyfter bort jorden från pin-1 i DI-boxen XLR kontakt, men i många färdiglödade mick-sladdar så har dom byglat pin-1 med XLR-kontaktens extra jordanslutning för höljet, och då hjälper inte "ground-lift switchens" funktion, eftersom skärmen kommer då i alla fall att komma i kontakt med DI-boxens jordsystem via boxens metallhölje.

--Bosse

Redigerat av Bo Hansén
peaveyMike (oregistrerad)
Postat
Michael,

"Ground-lift switchen" lyfter bort jorden från pin-1 i DI-boxen XLR kontakt, men i många färdiglödade mick-sladdar så har dom byglat pin-1 med XLR-kontaktens extra jordanslutning för höljet, och då hjälper inte "ground-lift switchens" funktion, eftersom skärmen kommer då i alla fall att komma i kontakt med DI-boxens jordsystem via boxens metallhölje.

--Bosse

Tjena,

Jo det verkar så. Är det meningsfullt eller ens bra att löda loss jorden från skärmen i ena änden?

/Michael

Postat

Ta du bort jord-bygeln i XLR-sladden, kontakten hölje blir ändå jordat vi boxen chassikontakt.

--Bosse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.