Jump to content
Annons

Elbas rakt in genom ljudkort eller via effekt?


Thorell

Recommended Posts

Lite lullig topic kanske.

Idag äger jag ingen el-bas men tänkte skaffa en nu. Jag har inga bas pedaler, dock har jag en Pod 2.0 för gitarr och en AX1500G för gitarr.

Vad blir bäst, att använda nån av dom multieffekterna eller att köra basen genom mitt Tascam US-122L ljudkort och sedan göra något i datorn med soundet?

Ifall mjukvara blir bäst, vad rekomenderas?

Hur gör ni andra när ni spelar in elbas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag brukar köra genom min vox tonelab (liknande pod) på nån ganska ren preset men med lite eq´som låter bra.

ibland läggger jag på ampeg pluggen beronde på hur jag vill ha ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ha en högohmig instrumentingång för att det ska bli så bra som möjligt - och en sådan finns på Pod:en. Om ditt ljudkort har en sådan ingång så går det bra där också - men använd inte en vanlig lineingång, eftersom den kommer att belasta mickarna och ge dig sämre ljud, utan en högohmig instrumentingång (kallas ibland Hi-Z) med minst 1MOhm ingångsimpedans ger dig bäst resultat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ha en högohmig instrumentingång för att det ska bli så bra som möjligt - och en sådan finns på Pod:en. Om ditt ljudkort har en sådan ingång så går det bra där också - men använd inte en vanlig lineingång, eftersom den kommer att belasta mickarna och ge dig sämre ljud, utan en högohmig instrumentingång (kallas ibland Hi-Z) med minst 1MOhm ingångsimpedans ger dig bäst resultat.

Det här är viktigt. Inget skitsnack.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

vid rockinspelningar kör jag alltid med 3 spår på basen!

1)Först använder jag en DI box mellan basen och förstärkaren!

2)Sedan om det finns en förstärkare med DI(DI out) så tar jag förstärkarens DI signal och spelar in den också!

3)Och sedan mickar jag dessutom upp stärkaren!

Så det blir då 3 spår!

Sedan testar jag alltid faserna, lätt att man "cancellera" signalen om man har fasfel, vilket är rätt vanligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Det här är viktigt. Inget skitsnack.

Jäpp. Och om du skaffar Ampeg SVX så rekommenderar jag dig att skaffa cabimpulser eftersom de som sitter i är inte de allra bästa. De låter lite plastiga. Det här gäller inte bara den pluggen utan alla andra gitarrpluggar med. http://recabi.net/site/

har riktigt bra Ampegimpulser och för gitarr med. De kostar allt som allt 15usd vilket är en hundring och det är de värda bara för basimpulserna. Sen har du bl a SIR1 som är ett gratis impulsreverb ladda in impulserna i. Kan säga att det stor skillnad i ljudet med dessa impulser och de som sitter i pluggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag själv sitter i kontrollrummet och gör låtar använder jag den balanserade utgången på min förstärkare (Ashdown MAG200) och sen till preampen (Focusrite Octopre eller Aphex 107). Har även en Ampeg plugin men tycker förstärkare blir bättre. Ofta dubblar jag dock upp kanalerna och lägger pluggen på den ena för att använda nån speciell effekt.

Det finns ett läge på POD:en som heter Tubepreamp och den funkar rätt bra till bas. En EQ och en bra kompressor på kanalen så kan du få till ett rätt bra sound.... beroende på basisten dvs. Det mesta sitter i fingrarna. Några av moduleringarna av gitarrförstärkarna blir som sagt för tunna i basen för att funka så bra.

Om jag spelar in band inne i studion så blandar jag line med uppmickat och ev även plugin. Lite dist på en kanal kan göra susen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...