Jump to content
Annons

Lämna material för mix


Hocico

Recommended Posts

Hej,

vi är på jakt efter någon som kan tänka sig att mixa våra alster, men vad behövs då egentligen? Kan mycket lite i ämnet så jag ber om ursäkt om detta är dagisnivå för de flesta av er här inne.

Vi arbetar i Cubase med ett antal olika pluggar, har en trummaskin och en hel del effekter på röst och slingor genom ett par boss se50 och 70 lådor.

Om jag nu ska skicka detta till min kontakt som te x kanske använder ett annat program, hur fungerar det? Skickar man alltsammans som en wav fil då eller hur ska jag gå tillväga för att han/hon ska kunna arbeta med våra spår? Enklast är kanske att arbeta med någon jobbar i samma program eller spelar det mindre roll?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det spelar ingen roll om ni har samma program. Men skicka alla wavfiler råa separat. Trummpluggen skickar ni som wav-filer och som midifil. Om det är någon specialeffekt ni vill ha på ett spår så skicka med en wavfil med effekten inbränd och en av samma fast rå. Sedan skiljer sig detta från mixare till mixare vad man vill ha, men så hade jag velat haft det om jag skulle ha gjort jobbet. Se gärna till så att filerna är rensade också, det gör det roligare för den som ska mixa.

Mitt tips är att ni frågar han/hon som ska mixa hur han/hon vill ha det.

OBS! Inga gainpluggar eller liknande. Håll signalnivån så hög som den va när ni spelade in. Det är också tråkigt när det första man får göra är att sänka alla spår för att kunna börja lyssna på råmaterialet.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Döp spåren rätt. Jag brukar vilja ha så mycket info om filerna som möjligt. Har det använts en kompressor vid inspelning och vilken kompressor i så fall. Vad är det för mick ni har spelat in med?

Man hör ju hur man ska bearbeta ljuden i mix men det kan ibland hjälpa att veta vilken mick som använts i vilken preamp. Hur som helst så finns det ingenting tråkigare än att få massa ljudfiler som ska mixas som heter audio1, sudio2 osv. Om ni har använt flera mickar på en tagning så skriv det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Gizmozis och vill tillägga att det helst inte ska vara eq eller kompressor på filerna heller.

Enbart effekter ni tycker ger nån form av karaktär till låten , tex filtersweep eller programmerad delay/reverb.

I Logic kan man bounca ut alla kanaler samtidigt så det finns söker nån som funktion i Cubase oxå.

Och som somGizmozis sa , filerna ska vara rensade , pitchade , sången klippt och synkad ifall det är dubbar etc etc.

Ju mer av förarbetet ni gör själva desto snabbare kommer ni få tillbaka era mixar då mixaren inte behöver sitta en hel dag med att klippa och fica i filerna.

OCH givetvis alla filer döpta till vad dom är , tex R Guit L , R Guit R , R Guit Chorus L etc etc .

Kan oxå vara en bra ide att skicka med eller info och ett par referenspår hur ni vill att det ska låta ungefär , och gärna en relativt färdig Demomix ifall ni kan göra det.Framför allt för sångens och ifall ni har vissa partier ni vill ska låta på ett visst sätt.Bara för att undvika missförstånd.

Glömde det viktigaste av allt , ALLA filer skall vara exakt lika långa oavsett om det bara är ett ljud en gång tre minuter in i låten.

M.a.o alla filer skall bouncas från början till slut , då går det mycket fortare att lägga upp mixen i valfritt programm och gissninsleken om var ljuden ska ligga är borttagen.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Säger likadant, hör med den som ska mixa om hur den vill ha det.

Dock det här med rensningen råder jag dig, kan du det inte, gör inget sådant.

Har själv fått skräckexempel med påslängda denoisers och gates med första bästa preset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba och bra svar. Jag tror inte att det blir ett alternativ att rensa, pitcha, klippa och filtrera bland spåren trots allt, enklare att skicka det till någon som vet vad han/hon gör än att försöka själv och skicka skräp som ändå bara ställer till det. Det finns många andra som är bättre på att få det att låta som vi vill, förhoppningsvis kan vi skicka ett tillräckligt bra grundmaterial för att ge den personen chansen att plocka fram det också.

Redigerat av Hocico
Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Får man fråga vad bandet heter?

Med tanke på ditt Nickname så låter det som om jag skulle vilja höra musiken...., kanske remixa också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man fråga vad bandet heter?

Med tanke på ditt Nickname så låter det som om jag skulle vilja höra musiken...., kanske remixa också...

Arbetsnamnet är Additive Nil, vi har ingenting upplagt än så länge så jag kan inte ge någon provsmakning.

Men inspiration dras från te x Hocico, Dioxyde, Combichrist och andra band i samma eller liknande stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ahh..., låter helt klart intressant..

Skönt att det finns fler här på forumet som inte bara gillar Kiss....

Vi spelar någon slags industrimetal på vårt eget vis..., om du vill höra så.... www.myspace.com/violentworkofartofficial

Vi spelade med Spetsnaz nu i helgen om du känner till dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahh..., låter helt klart intressant..

Skönt att det finns fler här på forumet som inte bara gillar Kiss....

Vi spelar någon slags industrimetal på vårt eget vis..., om du vill höra så.... www.myspace.com/violentworkofartofficial

Vi spelade med Spetsnaz nu i helgen om du känner till dom.

Jag lyssnar på en del industri så jag gillade er musik, i alla fall det som fanns på myspace. Det är ju ett dilemma när man själv inspireras av gitarrer och lite tyngre stil men de andra i projektet är gamla synthare hela bunten och grymtar så fort en gitarr hörs. Det ska vara blip blop you know. 😄

Vad var det för spelning? Bra kombination mellan industri och ebm, spetsnaz är bra har sett dom ett par gånger på olika ställen och de brukar leverera live.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Spelningen var på vår lokala synthklubb, klubb kalabalik.

Det var väldigt trevligt faktiskt och så var det skönt att äntligen lira med Spetsnaz, vi har snackat om det i tio år snart...

www.klubbkalabalik.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...