about (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 hejsan allihopa 😛 Jag ber först om ursäkt om jag tar någon annans dyrbara tid för att stålla in riktig nybörjarfråga. Jag har för tillfället en MacBook med både Logic och garageband. Tänkte börja spela in sång och gitarr och även lyssna på andras låtar genom datorn. Jag har genom att läsa tidigare inlägg m.m insett att monitorerna ESI nEar 05 (elr 06) ska hålla en bra standard för sitt låga pris och skulle nog passa mig helt perfa. 🙂 Till frågan.. Hur gör jag för att på billigast, proffsigast samt simplaste sättet koppla in ett par av dessa monitorer? De enda ingångarna jag har som kan vara av intresse är den vanliga 3,5 ljudutgången, samt ett par usb och firewire 🙂 Tackar alla så hemskt mkt för svar och hoppas ni förstår vad jag vill ha hjälp med. Har även försökt att söka min hittade inte de jag letade efter.. 🙂
Anders F Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Hejsan Två sätt som jag ser det. Antingen köper du ett externt ljudkort med volymkontroll för monitorerna. Eller så försöker du hitta bara en volymkontroll som kan kopplas direkt till utgången från ditt inbyggda ljudkort. MVH Anders
Gilbert Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 (redigerat) Antingen ett externt ljudkort med volymkontroll för utgångarna eller ett litet mixerbord alt. dedikerad volympotentiometer. Redigerat 29 november 2009 av Gilbert
Linus Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Tänkte börja spela in sång och gitarr I vad tänkte du koppla in sångmikrofonen? Extern mikpreamp lajnad till Macbookens ljudkort? Eller externt ljudkort med inbyggd preamp?
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Här är ett av de enklaste sätten att lösa ditt dilemma http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=1...mp;artno=236954 Här är ett som är bättre och kostar lite mer http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=2...mp;artno=198673
about (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 I vad tänkte du koppla in sångmikrofonen? Extern mikpreamp lajnad till Macbookens ljudkort? Eller externt ljudkort med inbyggd preamp? Jag tänkte ta det via ett externt ljudkort, kommer inte på namnet nu men hittade ett för ett par tusen på en macforum för ett tag sedan 🙂 mer än så vet jag inte 🙂 har du några tips elr förslag så tackar jag gärna 🙂
about (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 (redigerat) Vill även tacka så mycket för de seriösa och trevliga svar jag fick 🙂 kommer ni på något mer eller har andra förslag så skriv på 🙂 Förresten, om jag använder ett "vanligt" externt ljudkort så menar ni att usb är de bästa (enda?) alternativet? 🙂 Redigerat 29 november 2009 av about
about (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 Hur är det med Apogee's produkter som Duet och One? Märkte att de ligger i en hög men även rimlig prisklass 🙂 och sista frågan 🙂 om jag köper ett ljudkort, tex Apogees Duet, så kan jag använda de för att spela in, lyssna på monitorer och lyssna via hörlurar med andra ord? elr förväntar jag mig för mycket nu? 🙂
Glaskatten (oregistrerad) Postat 29 november 2009 Postat 29 november 2009 (redigerat) Vill även tacka så mycket för de seriösa och trevliga svar jag fick 🙂 kommer ni på något mer eller har andra förslag så skriv på 🙂 Förresten, om jag använder ett "vanligt" externt ljudkort så menar ni att usb är de bästa (enda?) alternativet? 🙂 Har din Mac Book Firewire som du skrev så är ju ofta FW-kort eller FW-mixers bättre men lite dyrare. Redigerat 29 november 2009 av Glaskatten
ACody Postat 3 december 2009 Postat 3 december 2009 Hur är det med Apogee's produkter som Duet och One? Märkte att de ligger i en hög men även rimlig prisklass 🙂 och sista frågan 😄om jag köper ett ljudkort, tex Apogees Duet, så kan jag använda de för att spela in, lyssna på monitorer och lyssna via hörlurar med andra ord? elr förväntar jag mig för mycket nu? 😄 Jag har ett Apogee One och funkar finemang! Enda minus med det är att det inte finns en utgång för monitorer och en till hörlurar, så man får switcha kablar om du ska lägga sång och andra akustiska instrument. Och 1-in räcker bra för mig, så det är inga problem med det.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.