Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag använder mest VST-plug-ins och dylik annan software när jag gör musik. Behöver jag ens ett dyrt ljudkort? Det är väl i regel om man använder live-instrument som man märker någon skillnad? Vad fyller ljudkortet för funktion egentligen? Har grymt dålig koll på det här. Hoppas någon kan upplysa mig!

Annons
Postat
Jag använder mest VST-plug-ins och dylik annan software när jag gör musik. Behöver jag ens ett dyrt ljudkort? Det är väl i regel om man använder live-instrument som man märker någon skillnad? Vad fyller ljudkortet för funktion egentligen? Har grymt dålig koll på det här. Hoppas någon kan upplysa mig!

olika ljudkort har olika funktioner

man väljer mellan hur många in/ut-gångar och kvaliteten på omvandlarna

och typ på ingångar xlr, fantommatning spdif mm

midi har inget med ljudkort att göra utan är ett eget interface med egna drivrutiner

men många ljudkort har även ett inbyggt midiinterface

latencyn kan skilja mellan olika kort vilket är viktigt om man spelar live med vsti

även om du inte spelar in audio är lyssningen viktig vid tex mixning

därför är ett standardkort inte att rekommendera då omvandlarna oftast inte är så bra

men även billiga ljudkort för musikproduktion har bra omvandlare idag så de funkar för mixning

Postat (redigerat)

Det jag främst vill kunna göra är att arbeta med East West Quantum Leap-serien. Fungerar Audiophile 2496 för det ändamålet?

Redigerat av DonDampf
Postat
Det jag främst vill kunna göra är att arbeta med East West Quantum Leap-serien. Fungerar Audiophile 2496 för det ändamålet?

Kör du bara med pluggar och samplingar spelar det inte så stor roll vilket kort du har.

Men usb eller fierwier kan öka prestandand snabbheten.

Ljudkvaliten är den samma på det dyraste ljudkortet som det billigaste då menar jag när du har mixat ner din färdiga låt, det är bara 1 och 0 i en dator.

Men det kan vara bra att ha ett litet bättre ljudkort för när du mixar din låt hör du bättre vad som låter bra m.m.

Postat
Kör du bara med pluggar och samplingar spelar det inte så stor roll vilket kort du har.

Men usb eller fierwier kan öka prestandand snabbheten.

Vänta lite här...

Det som är snabbast och kan ge lägst latency, är utan tvekan PCI- och PCIe-kort. Firewire och USB kan aldrig ge samma hastighet som ett internt ljudkort. Det är därför exempelvis Lynx har bundlat Aurora8 med Firewire-interface, men inte Aurora16 - för man kan inte vara säker på att det funkar tillräckligt bra över Firewire (som är snabbare än USB2 i praktiska tillämpningar) med 16 samtidiga kanaler in/ut i 96kHz. Med ett internt PCI-kort är det däremot inga problem.

Ljudkvaliten är den samma på det dyraste ljudkortet som det billigaste då menar jag när du har mixat ner din färdiga låt, det är bara 1 och 0 i en dator.

Men det kan vara bra att ha ett litet bättre ljudkort för när du mixar din låt hör du bättre vad som låter bra m.m.

Precis! Själva mixen påverkas inte av ljudkortet i sig, utan det är bara det man spelar in genom det och alltså går genom AD-omvandlaren och analogdelen med. Indirekt påverkar ljudkortet däremot även vid mix, eftersom man ju mixar enligt vad man hör genom ljudkortet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.