Jump to content
Annons

Att köpa instrument från USA.


Chrille

Recommended Posts

Såhär ligger det till. Jag ska köpa en Takamine Limited 2000 akustisk gitarr från staterna, via Ebay. Killen har fått massvis med feed back för lyckade köp (ca 300) så det verkar ju pålitligt tycker man, och gitarren säljs verkligen till ett kanonpris!

Har någon här inne någon erfarenhet av ett liknande köp (eller instrumentköp överhuvudtaget internationellt). Vilka extrakostnader bör jag räkna med? Gitarren kommer kosta ca 720USD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är inte säker på hur det funkar att handla från en privatperson

men från butik så har jag för mig att du får lägga på

Frakt, Tull ca3-4% och 25% moms

men jag är ganska säker på att det gäller från privatperson också

Redigerat av norcomp
Link to comment
Dela på andra sajter

hej

vad jag har gjort när jag köpt grejer från utlandet är att säljaren angett att paketat innehåller en gåva. I det fallet betalas igen tull eller moms. men en gitarr e ju förståss ett lite större paket. men det kanske går. hör med säljaren om han e med på det.

lycka tiill

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det värt att försöka

blir säkert dyrare om tullen öppnar och kollar vad som ligger i paketet

Saxat från tullverkets hemsida

För att du ska slippa betala tull och moms för en present som du fått från någon utanför EU gäller att:

 

det är en enstaka försändelse avsedd för dig eller din familjs personliga bruk och

försändelsens värde inte överstiger 500 kronor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, har tänkt på det där. Men som sagt, under 500:-. Förmodligen är det inte ens värt att chansa. Jag utgår ifrån att jag tvingas tulla, trots allt tjänar jag ändå grovt på affären.

Kollade upp med frakt och sådant, vilket har lett till att jag helt dömt ut speditionsfirmor som DHL och UPS. De tar ut helt makalösa summor för en frakt, 2500-3500:-.

Så nu är tanken att det ska skickas via den amerikanska posten. Där kan man även köpa till en försäkring som täcker hela beloppet (för ynka 80:-). Är det någon som provat detta? Det låter bra på alla vis och jag har även hört med svenska posten som erbjuder samma prisnivå ungefär.

Det tycks ju som att man inte har något att förlora ifall man har full försäkring, ifall paketet försvinner så borde det ju utbetalas ett motsvarande belopp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Be honom skriva ner värdet. Svårt för en tjänsteman att veta värdet på en gitarr, det görs stickprover lite då och då men i överlag har tullen dålig bemanning så det mesta slinker igenom. Bäst är om säljaren kan skruva loss halsen (ifall man handlar en elgitarr) så att paketet blir mindre så att paktet inte sticker ut i mängden. Men det kan vara riskabelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med att de lägger på 100 dollar på frakten för en gittar...

Bara för att det är en gitarr? Det låter ju lite konstigt. Paketet kommer hålla sig inom måtten (330cm omkrets) och inom vikten (ca 10kg av 20kg) så varför skulle de lägga på en extrakostnad bara för att det är en gitarr?

Bumpy Rhodes - Jo, det kanske är smart. Men om jag ska köra ut på försäkring så vill jag ju helst försäkra för hela beloppet, bara för att förvissa, och kan då inte tullen se det på något vis. Även om han har skrivit ett lägre värde nånstans? Och hur går man egentligen till väga, ska man bifoga värdehändlingen i något slags invoice i paketet?

Sorry för alla frågor, jag är helt ny på att importera. Tack för responsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du bör räkna med att få betala moms och tull o.s.v. Momsen är på 25 % och tullen på 3-4 %. Sen har jag även hört om folk som sluppit momsen utan att fuska ett dugg. Men det är ju som sagt inget du bör räkna med utan se det mer som en bonus ifall det skulle bli så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer få betala MOMS och tullavgift hur du än vänder på det!

Ska själv köpa en Takamine EF341SC och har kollat upp priserna i staterna som är sjukt låga just nu. Kostar med frakt ungefär 7000 spänn mot 12 000 här hemma. Problemet är att Momsen på 25% tillkommer och då är det ungefär samma pengar att beställa från Tyskland där jag slipper momsen och hamnar på 7500 c:a fast med säkrare leverans osv.

Tullverket tar ut moms på ALLT som skickas utifrån EU. Det enda sättet att slippa undan är att be någon man känner som är i USA köpa varan och ta den med hem som vanligt bagage. Det är just det alternativet jag kollar upp nu annars blir det ett Tyskt köp. Fast från tyskland sparar jag ändå c:a 4000 spänn så jag är nöjd 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell - Hade inte heller tvekat på att beställa från Tyskland men gitarren jag ska handla är grymt svår att få tag i. Finns i 150 ex världen över så det gäller att man hittar någon som säljer begagnat, vilket jag hade tur och gjorde. Nu hoppas jag bara att inte affären går i stöpet, det vore helt enormt knäckande.

Men man får i princip räkna med moms alltså? Ja, jo, väntade mig nästan det men någonstans höll man ändå hoppet uppe. Hur som helst blir det ENORMT mycket billigare än om jag skulle hitta gitarren i Sverige. (Jämför med Takamine Limited 2002 som JAM säljer för 24 999:-.)

Nudel - Du befinner dig händelsevis inte i närheten av Ohio? Annars är jag lite intresserad av ett par hörlurar (Sennheiser HD 280 Pro). Men att du hämtar hem gratis är ju nästan lite för mycket. Vill du inte få ut något alls av affären? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man ju vara medveten om att just akustiska gitarrer är mycket känsliga för förändringar i temperatur, luftfuktighet o.s.v. Det finns ju en risk att du får problem med sprickor, vridna halsar och liknande. Frågan är du hur kul det är att reklamera till USA. Jag personligen hade tvekat för att göra åtminstonne större inköp av den typen utanför Europa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Chrille,

Jag köpte en Gibson av en snubbe i USA via Ebay, och där gick allt vägen (tur de)

med endast email-kontakt.

Har för mig att frakten kostade ca $100, Han skrev ner värdet på gitarren

till ca $160 tror jag när den egentligen kostade $1100.

Fick betala Tull på ca 600:-

Så hade den försvunnit så hade jag nog ångrat mig 😄

Det gick vägen för mig iaf.

Lycka till

// S

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Sounden

Okej. Grattis till ett bra köp då! Hur konkret gick han till väga med att skriva ner värdet? Skrev han ut något slags fake-kvitto och pulade ner i paketet?

Och hur packades det egentligen, i hardcase? Via vilket postbolag? Sorry för mkt frågor, är nämligen mitt uppe i köpet nu!

Sen så undrar jag det här med försäkring, ponera nu att jag skulle ha försäkrat den för 800USD. Försäkringen måste ju göras från "deras sida" så att säga, så försäkringspengarna borde ju även de hamna hos personen jag köper ifrån? Eller hur funkar det?

Särskilt nu när köpet blir lite utanför Ebay (det är samma kille. Jag förlorade auktionen men "reservpriset" var inte uppnått så jag erbjöd han det vid sidan av, men han verkar verkligen grymt trovärdig. Det har hela tiden varit jag som varit påflugen.)

Men jag undrar med försäkring. Kommer det kraftigt försvåras av att köpet så att säga inte är "officiellt"?

Redigerat av Chrille
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är det någon som har erfarenhet av att handla från Ebay i USA och vet vilka avgifter som kan tillkomma? Har hittat Gretsch-gitarrer billigt men med tull och annat kanske det till slut blir lika dyrt som att köpa via annons i Sverige.

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte bärbara högtalare till min mp3spelare och åkte dit i tullen o fick tulla 27% så det blir en slant om det är dyra grejer. Om man köper privat kan dom skicka det som "gift" så kan man slippa tull....i think 😛

Frakten brukar ju va dyr med, min kosta lika mycket som produkten, men de va den värd 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Moms (25%) och eventuell tull kommer alltid till. Momsen läggs även på frakten och eventuell försäkringskostnad, har jag för mig.

Man ska vara försiktig med att ange för lågt värde eller "gift", eftersom man är rökt direkt om paketet kommer bort eller skadas. Utan ett relevant värde, så blir det ingen ersättning alls i ett sådant läge. Dessutom handlar det om varusmuggling - något som också är straffbart för båda parterna. Är man villig att ta de riskerna, så kan man ju chansa... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja är det en privatperson, ibland affärer, så kan du be dom markera gift, men det gäller bara så länge den totala kostnaden för frakt + vara inte går över 500 kr.

Trots att det ibland är dyra saker jag beställt från ebay usa så ber jag dom skriva ett mycket lägre värde på varan. Då kan man göra bra köp.

Du får inte ut mycket pengar om nåt händer men det har aldrig hänt mig nåt som tur är.

Om du hittar det du vill ha inom EU så är det bäst såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nämnt ovan så gäller bara tullfritt för gåvor så länge det understiger 500kr inklusive frakten. Det du kan göra är att be dom skriva "warrenty replacement" och då går den igenom som garantivara. Works like a charm! 😕

Be dom kolla upp först vad frakten blir. Jag tänkte nyligen köpa ett klaviatur till vrakpris men sen visade det sig att frakten för spektaklet skulle bli 417$!! Då var det mindre intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...