Jump to content
Annons

Thailand och sydostasien


Neko

Recommended Posts

Poängen är alltså att man är en sämre människa för att man bryr sig om något där ens anhöriga har försvunnit idag, mer än något som hände för tio år sedan?

Är det inte bättre att världen trots allt bryr sig nu?

Förklara gärna för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 74
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Poängen är alltså att man är en sämre människa för att man bryr sig om något där ens anhöriga har försvunnit idag, mer än något som hände för tio år sedan?

En liten detalj som är lite ironisk är att alla svenskar blir jättesugna på att hjälpa thailändare att bygga upp sina liv igen, eftersom så många svenskar omkommit? Lite uppochner för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

trist o veta att monga av de venner man fick nere i thailand for 6 veckor sen antagligen har omkommit.. 🙂

ja vet inte om de bara e jag men jag hade hellre vart der nere en her ner det hende.. att hjelpa till genom att skenka pengar tycker jag er ett uselt forsok att retta sitt samvete.. ska man verkligen hjelpa till ska man vara der nere. tror de hade gett en tankestellare.. vi er alldeles for trygga i denna delen av europa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är alltså att man är en sämre människa för att man bryr sig om något där ens anhöriga har försvunnit idag, mer än något som hände för tio år sedan?

Är det inte bättre att världen trots allt bryr sig nu?

Förklara gärna för mig.

Poängen som jag ser det är att om det skulle hända samma sak som i Rwanda idag hade inte en jävel brytt sig.

Saken är den att typ samma sak händer faktiskt idag i många ställen i världen, t.ex i Sudan och norra Uganda, men det är inte en jävel som bryr sig.

Sem kommer en flodvåg och slår ut vårt turistställe och några svenskar omkommer, då är det jättesynd om alla tailändare.

Missförstå mig inte, det som hänt Asien är fruktansvärt på alla sätt, jag tycker bara att det är lustigt hur man kan ge blanka fan i vissa situationer och typ gråta över vissa.

Link to comment
Dela på andra sajter

trist o veta att monga av de venner man fick nere i thailand for 6 veckor sen antagligen har omkommit.. 🙂

ja vet inte om de bara e jag men jag hade hellre vart der nere en her ner det hende.. att hjelpa till genom att skenka pengar tycker jag er ett uselt forsok att retta sitt samvete.. ska man verkligen hjelpa till ska man vara der nere. tror de hade gett en tankestellare.. vi er alldeles for trygga i denna delen av europa...

? 😛

Hmm. Jo, jag förstår hur du menar, men det är tur inte alla tänker så, för då hade de inte fått in alla dessa hundratals miljoner som verkligen behövs...

Är du i London nu förresten? Mtp avsaknaden av åäö.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Poängen är alltså att man är en sämre människa för att man bryr sig om något där ens anhöriga har försvunnit idag, mer än något som hände för tio år sedan?

Är det inte bättre att världen trots allt bryr sig nu?

Förklara gärna för mig.

Poängen som jag ser det är att om det skulle hända samma sak som i Rwanda idag hade inte en jävel brytt sig.

Saken är den att typ samma sak händer faktiskt idag i många ställen i världen, t.ex i Sudan och norra Uganda, men det är inte en jävel som bryr sig.

Sem kommer en flodvåg och slår ut vårt turistställe och några svenskar omkommer, då är det jättesynd om alla tailändare.

Missförstå mig inte, det som hänt Asien är fruktansvärt på alla sätt, jag tycker bara att det är lustigt hur man kan ge blanka fan i vissa situationer och typ gråta över vissa.

Jo, det är verkligen anmärkningsvärt, men speciellt konstigt tycker jag inte det är. Det är väl klart att man alltid blir mer berörd av sånt som ligger en närmare på olika sätt; geografiskt, genetiskt, kulturellt, socialt, eller-vad-som... på samma sätt som du bryr dig mer om din lokalblaska och din flickvän än min lokalblaska och min flickvän. Fast i helt andra dimensioner. Visst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om en katastrof skulle slå ut ett ställe i Afrika med ett par tiotusen döda som följd, så tror jag nog att några skulle bry sig. Skillnaden är väl att den svält och de krig som pågår har pågått så länge. Katastrofen i Asien kom så plötsligt.

Och det var ju inte nationell sorgedag för thailändarnas skull. Klart man bryr sig när svenskar saknas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är verkligen fruktansvärt när sådant här händer. Några bekanta till farsan klarade sig tydligen undan med livet i behåll, vilket givetvis är en lättnad.

Även om det är absurt att svenska liv värderas högre än lankesiska, thailändska eller indiska diton är det till viss del förståeligt eftersom det berör fler människor. Vad som däremot är svårt att förstå är svenska mediers försök att måla ut regeringen i allmänhet och Laila Freivalds i synnerhet som kallhjärtade psykopater.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)
Såg på text-TV att "pop-eliten" samlas kring en typ Band Aid-låt för att stödja katastrofens offer; Cliff Richards, Boy George och Oliva Newton-John....!!!!  😳

Du är säker på att det är en "ny" nyhet och inte en nyhet från 82? 😳

Vilket bottenskrap de lyckats få ihop...

Redigerat av equinoxe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rensat krafigt i tråden mot bakgrund av några anmälningar som kommit in.

Angående inlägget om morden i Rwanda där vi inte brydde oss måste jag inflika en detalj jag tror många har missat:

Hur många var det som brydde sig om Aceh-provinsen innan katastrofen? Visst, Bertil Lindtner på SvD har som enda svensk sett till att då och då rapportera om kriget mellan den indonesiska militären och den inhemska gerillan och de andra tidningarna har nappat när de efter 15 år insett att GAM-ledaren bor i Norsborg. Men detta är trots allt en mycket senkommen rapportering efter de minst 30 år av de förgripanden som skett i provinsen. Jag reste själv mycket i Aceh för några år sedan och fick flera, trodde jag, livslånga vänner. Många finns troligen inte längre. De har inte varit kontaktbara.

En av dem vittnade om massgravar (hon höll på med identifieringsarbete) som fick Balkan att blekna. Men ingen brydde sig. Inte här. Att sedan Aceheserna har gjort allt för att hindra utländsk rapportering ifrån området borde ju ha gjort saken ännu mer het för någotsånär utbildade journalister.

Så till en positiv poäng. Aceh har fått en oerhörd uppmärksamhet tack vare att Thailand är ett västerländskt paradis. Jag är tämligen säker på att katatrofens utbredning i Aceh inte hade fått samma uppmärksamhet som den får nu i bara farten och i jagandet på de höga dödstal som tsunamin förde med sig. Aceh ligger minst lika långt borta från vårt medvetande som Rwanda gör. Fram till nu.

I den bästa av världar kan medieuppmärksamheten kring Aceh innebära ett ökat tryck på den indonesiska presidenten och GAM-ledaren att tillsammans lösa konflikten tillsammans så att denna långvariga konflikt kan få ett slut.

Det räddar inte dem som nu är döda, men det kan leda till att de efterlevande äntligen kan få ett drägligt liv utan förtryck.

Någon som orkade läsa hela inlägget? 😆

EDIT: dbd, nej, jag bölade inte vid morden på tutsierna i Rwanda, men jag bölar när nära går bort. Precis så fungerar också journalistiken. Man rapporterar om det som ligger närmast. Ibland äckligt selektivt.

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...