Jump to content
Annons

midi problem

Mr.Drumhead (oregistrerad)

Recommended Posts

Postat

Hej Jag använder Cubase sx3 och har ett Focusrite Saffire ljudkort, plus att jag använder alesis dm5 med ddrum trigg mikar ej "redshot".

Jag spelar in via dm5:an midi utgång in i ljudkortets midiingång, använder där ett midi spår och en trummap. För att sedan använda Drum kit from hell och dess ljud. Mitt problem är att jag får in midi info på midispåret som man kan säga består av flera kanaler "typ" virveln hamnar på spår 1 och bastrumman på spår 3 o.s.v Men när jag sedan öppna Drum kit from hell så låter dess bastrumma på spår 1. Jag har läst alla manualer för cubase, alesis och drumkitt from hell som var med när jag köpte dessa. Där står bara om man använder ett keyboard 😕 Jag vill ju att när jag slår på min virvel så ska det låta ifrån drum kitt from hells virvel och likadant med bastrumman samt mina fyra pukor. Jag förstår att något måste ändras antingen ifrån alesis dm5 eller i drum kitt from hell. Men jag vet inte hur man gör, så snälla hjälp.

Någon prata om GM inställningar men jag vet inte vad det är, så snälla förklara tydligt.

Mvh Mathias

Annons
Postat

"Trigger note assignment" på sid 44 i dm5-manualen?

Om jag nu tolkat rätt att du benämner en MidiNot som kanaler och spår...

Sen har jag en liten tendens till att prata först och tänka efter sedan, men det är nog vad jag skulle prova: ändra midinoten för triggern i dm5'an tills den spelar rätt ljud. Eller går det att "rikta" olika midinoter mot olika ljud i dfh?

Postat

Jag har redan testat detta å det fungerade inte, Japp det är Midinot som jag menar som kanal/spår ursäkta att jag inte kan all termologi.

Mvh Mathias

"Trigger note assignment" på sid 44 i dm5-manualen?

Om jag nu tolkat rätt att du benämner en MidiNot som kanaler och spår...

Sen har jag en liten tendens till att prata först och tänka efter sedan, men det är nog vad jag skulle prova: ändra midinoten för triggern i dm5'an tills den spelar rätt ljud. Eller går det att "rikta" olika midinoter mot olika ljud i dfh?

Postat

Haha, rätt terminologi är inget att be om ursäkt för. Jag sitter själv och funderar på vad "pop-up menu" kan ha för bra svenskt namn, trots att jag jobbat som it-utvecklare i flera år. 🥰

Det hjälpte heller inte att ställa den där "pop-up grejen" på GM map? GM har jag fått för mig står för general midi, och är väl någon slags standard för att tex rätt ljud finns på rätt plats.

Altså, när trumspåret är markerat, så skall det finnas en pop-meny någonstans i vänstra kolumnen där man kan välja "no map", "gm map" eller helt enkelt ställa in en egen konfig på en drum map med "drum map setup". Tror det står lite mer förklarat i cubasemanualen på sid 575 å frammåt hur man ställer in sin egen drum map.

Låter annars lite knepigt att det inte skulle funka från början. Fast jag sitter väl snart i samma sits, eftersom jag håller på att packa upp mitt eget DM5 pro kit. 😆

Postat

Jag löste det, knappen "trigg mix" tror jag att den heter, måste vara intryckt plus att man måste spara varje ändring. Men det står inget om det i manualen.

Tack för hjälpen

Haha, rätt terminologi är inget att be om ursäkt för. Jag sitter själv och funderar på vad "pop-up menu" kan ha för bra svenskt namn, trots att jag jobbat som it-utvecklare i flera år. 😛

Det hjälpte heller inte att ställa den där "pop-up grejen" på GM map? GM har jag fått för mig står för general midi, och är väl någon slags standard för att tex rätt ljud finns på rätt plats.

Altså, när trumspåret är markerat, så skall det finnas en pop-meny någonstans i vänstra kolumnen där man kan välja "no map", "gm map" eller helt enkelt ställa in en egen konfig på en drum map med "drum map setup". Tror det står lite mer förklarat i cubasemanualen på sid 575 å frammåt hur man ställer in sin egen drum map.

Låter annars lite knepigt att det inte skulle funka från början. Fast jag sitter väl snart i samma sits, eftersom jag håller på att packa upp mitt eget DM5 pro kit. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.