Jump to content
Annons

Digitalt trumset max 7000 kr.


JayLo

Recommended Posts

Jag är sugen på ett digitalt trumset för enklare användning i min hemmastudio. Jag är en total novis på trumsidan och kan knappt spela alls. Vad rekommenderas? Jag spelar pop/indie, men har blivit lite rädd för de synthliknande samplingarna av billiga digitrumset som jag hör på nätet. Går det inte att undvika att få total skit när jag inte vill pröjsa mer än absolut max 6000-7000 kronor (gärna mindre)? Det är alltså till för att dels lära mig spela lite mer hjälpligt och dessutom spela in en del. Tilläggas bör att jag planerar att lira in med midi och därmed kanske kunna få tips på lite skön mjukvara för att få det hela att låta lite bättre iallafall. (Gratis?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har sedan några år tillbaka ett Roland TD3-KW. Begagnat skall det ligga inom din budget. Klart nöjd med mitt set speciellt att virveln har skinnliknande yta att banka på.

Stor skillnad mot dom vanliga grå/svarta plattorna. Funkar även bra ihop med trumpluggar som EZDrummer, Superior drummer, DFH, BFD etc

Både jag och grabben bankar allt som oftast på det och hittils inte några problem med det alls. Robust.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på ett digitalt trumset för enklare användning i min hemmastudio. Jag är en total novis på trumsidan och kan knappt spela alls. Vad rekommenderas? Jag spelar pop/indie, men har blivit lite rädd för de synthliknande samplingarna av billiga digitrumset som jag hör på nätet. Går det inte att undvika att få total skit när jag inte vill pröjsa mer än absolut max 6000-7000 kronor (gärna mindre)? Det är alltså till för att dels lära mig spela lite mer hjälpligt och dessutom spela in en del. Tilläggas bör att jag planerar att lira in med midi och därmed kanske kunna få tips på lite skön mjukvara för att få det hela att låta lite bättre iallafall. (Gratis?)

Hmm... kan man inte koppla digitaltrumsetet till datorn och använda typ Addictive Drums version 1.5 för 2000 SEK? De ljuden är ju kalasbra. Sedan ska du "bara" skaffa ett digitaltrumset att slå på. På www.gear4music har man bra priser iaf.

4300 SEK kostar t.ex. detta set från Alesis, DM5 Pro, hos dem:

preview.jpg

Är själv intresserad av detta område.

🙂

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset. Jag är hemmahörande i Linköping och beg.-utbudet är minst sagt begränsat, tyvärr. Medeli, är det bara skit?

det mesta går att skicka medd bussgods för några hundra. även till linköping. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Roland HD1V-drums. Undrar om det är bra.... 5800 SEK för allt på bilden.

preview.jpg

Man får med en modul med en massa trumljud och andra konstiga ljud också.

Men... kan man använda Add drums version 1.5 till detta? Hur kopplar man det?

edit:prisjustering

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Roland HD1V-drums. Undrar om det är bra.... 5300 SEK för allt på bilden.

Man får med en modul med en massa trumljud och andra konstiga ljud också.

Men... kan man använda Add drums version 1.5 till detta? Hur kopplar man det?

//:debatt

Du kopplar det till valfri plugin i datorn via MIDI

Så du kan använda vilket trumset som helst egentligen.

Alesis dm5, eller ett billigt Fame set (musicstores märke) eller Roland TD-3 (beggat finns för 7000), eller det du föreslog, eller Alesis dm6 .. eller ett riktigt trumset med triggmickar

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, tack hwasser!

Då kanske jag fluktar in på Gear4Musics eget set 502-J som verkar låta kanonbra. Bara 3800 SEK för hela denna uppsättning:

preview.jpg

SPECIFIKATIONER:

Drum Pads: 5 drum pads (1x snare, 1x kick and 3x tom), 3 cymbal / hi-hat pads, 1 kick pedal, 1 hi-hat control pedal

Voices: 215 multi-sampled voices

Drum kits: 20 preset kits, 10 user kits - fully editable

Songs: 50 preset songs

Controls: Power switch, start / stop, save, kit, voice / volume, song / volume, drum off, Click. Hi-hat, crash ride, hi-hat control, snare, tom 1, tom 2, tom 3, kick, volume, tempo

Connectors: midi out, kick, snare, tom 1, tom 2, tom 3, ride, crash, hi-hat control, kick, aux. in, output (L/mono & R), phones, power jack.

Behövs ingen midi in eller midi through?

Tror keyboard/trum-förstärkaren Laney AH100 som jag hört i ett annat sammanhang och som de tar 1800 SEK för är ett bra komplement till detta set.

Hör in på detta set här!

😉

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Köp ett begagnat Roland td-6v istället.

Skriver det delvis föratt jag vill sälja mitt. Men också för att när jag valde det så var det överlägset mest prisvärt tycker jag. Är faktiskt tok nöjd med mitt men ska skaffa ett akustiskt set så då behöver jag inte mina digitala trummor längre.

Lyssan på det

fast det är den äldre modulen iofs... Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

[...]

Men... kan man använda Add drums version 1.5 till detta? Hur kopplar man det?

[...]

Du kopplar in trumsetet precis som ett midiklaviatur - antingen via MIDI IN i ljudkortet eller möjligtvis via USB (ganska ovanligt för edrums, tror jag). Om din DAW är inställd på att ta emot midisignaler från ljudkortet är det bara att rec-aktivera Addictive Drums-kanalen och lira på - efter att du valt HD1 som Map Preset på BEATS-sidan. Har du ett annat kit är det möjligt att det inte följer med ett Map Preset för det, så då får du mappa upp det manuellt via Map Window.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Har jag förstått detta rätt - om jag vill använda Superior Drummer till ett digitalt trumset så kan jag i princip köpa vilket skit som helst på JAM eller 4sound? 😛

Rätta mig om jag har fel, men är triggningsmekaniken dålig så blir det dåligt oavsett hur bra trumljud du har?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Ja! Om triggningen är dålig så blir det bara skräp av hela settet med. Om inte ljuden triggas rätt så kommer du ju behöva rätta till så mycket att det vore lika bra att ha programerat trummorna helt och hållet i från början. Har du slagplattor som inte triggar exakt när du slår så kommer det att låta som att du spelarfel helatiden. Registrerar de inte hur hårt du slår så kommer det att låta onaturligt med. Har det inte flera zoner, på samma pads, så kan du inte både ride/crash, virvel/kant osv utan att använda en hel slagplatta. Så det kan vara väldigt stor skillnad på de olika setten. Dessutom så känns de ju olika att spela på med. Det kan vara svårare att hitta spelskänslan med vissa än med andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni pratar om ljud och triggern. Men glöm inte spelkänsla.

En virvel med rejält nät-skinn har en helt annan fysisk respons jämfört med en plastskiva. Den känslan är viktig för att över huvudtaget kunna spela och skaffa/underhålla bra virvelteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni pratar om ljud och triggern. Men glöm inte spelkänsla.

En virvel med rejält nät-skinn har en helt annan fysisk respons jämfört med en plastskiva. Den känslan är viktig för att över huvudtaget kunna spela och skaffa/underhålla bra virvelteknik.

+1 Gummiplatta för virvel är INTE kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Rent spontant säger jag Yamaha DTXplorer för den budgeten. Grejen är att ligger du i den zonen får du inte några bra ljud ur själva modulen.

Det får du f.ö inte även om du skulle gå upp tio papp till. Av det följer alltså att det räcker om du skaffar en rimlig uppsättning pads med tillhörande modul så du kan trigga vst-trummor i datorn. Själv har jag ett modifierat dtxpress för det ändamålet och det fungerar lysande med triggning av Addictive Drums och EZ-drummer. I stort kommer det an på triggning och spelkänsla - och både mesh heads och gummiditon har sina för- respektive nackdelar.

Såhär inom parentes sagt hade jag INTE köpt Roland HD1, av fler skäl än ett. Även om det är "Roland" har jag tydligt för mig

att modulen på det setet inte tillåter att man ändrar midi notes o.d, vilket kan bli trist om man inte får triggat det ljud man tänkt.

Sedan bara det faktum att baskagge och hi-hat-pedal är fastvuxet i setet tycker jag drar ner en del. Många kan se det som en fördel

vad gäller portabilitet, men inte kul om man börjar få ont efter en simpel halvtimme.

Annars funkar alltid beggat - om folk inte vill ta fantasisummor.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Köp ett begagnat Roland td-6v istället.

Skriver det delvis föratt jag vill sälja mitt. Men också för att när jag valde det så var det överlägset mest prisvärt tycker jag. Är faktiskt tok nöjd med mitt men ska skaffa ett akustiskt set så då behöver jag inte mina digitala trummor längre.

Lyssan på det

fast det är den äldre modulen iofs...

om detta låter intressant så har ja ett komplett pearl export serien från -98 bara hafft det uppställt här hemma har alldrig varit ute och spelat med det jag vill nu bli av med det för att jag har ett Roland td-6kv. cymbalerna är gamla men skicket på trummorna och stativen är på topp.

pm om detta värkar intressant.

MVH: vdrummer

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är också på jakt efter ett eltrumset.

Mina alternativ är nog Yamaha DTXplorer (ca 7000) eller beggat Roland TD-något.

Läste en som har bra erfarenheter i tråden här, men finns fler som testat yamaha? Är det "färdigmappat" om man kör tex AD eller Superior? Idealet vore ju att koppla in via USB/Midi, slå igång trumpluggen, och starta banka.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

har fått ett erbjudande om att köpa ALESIS DM5 modulen för 1200kr av en snubbe,

har just nu ett yamaha dtxpress II med pads som nu börjar att gå sönder, (modulen)

frågan är kan jag koppla in ALESIS DM5 med mina nuvarnade pads,? och är det ett bra köp?, ( spelar lite trummor men vill mest ha nåt och köra typ ezdrummer in i datorn med midi)

vore tacksam för svar

/William

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...