Jump to content
Annons

Hur mycket tar skivbolagen av skivförsäljningen generellt?


adama

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge undrat hur mycket mindre artister får ut rent procentiellt av sitt skivbolag. Jag har fått uppfattningen att många skivbolag på senare dagar låter banden själva stå för skivproduktionens kostnad (inspelning & upptryck), och endast står för promotion, distribution och säljbiten.

Nu vet jag ju att detta givetvis beror på bandets storlek och säljvärde, men är det möjligt att ange en generell siffra för marknaden?

Om ett skivbolag signat upp ett ännu oetablerat band och låtit dem stå för produktionen. Hur mycket är en vanlig siffra för skivbolaget att roffa åt sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej "adama"!

Som du skriver ser avtalen väldigt olika ut: genre / major el indie / historia / osv - det finns massor av faktorer som spelar in!

För en så kallad masterdeal, där bandet tar med sig en färdig platta till bordet, är allt mellan 20-50% vanligt, hos vissa småetiketter kan man t o m få mer än så! Idag när digitalmarknaden gör skivbolagets andel lite svårare att försvara, bara en bråkdel av forna tiders initialkostnader finns ju kvar när det gäller att släppa nytt, då är förhandlingsläget också bättre, framförallt mot de mindre bolagen!!

Den andra sortens avtal ger betydligt mindre och, upplever jag precis som du, är allt mer sällsynta idag.

Lycka till med karriären!!

Link to comment
Dela på andra sajter

skivbolaget "tar" resten - om man nu kan uttrycka sig så, när det faktiskt är skivbolaget som ordnar att det alls blir någon skivförsäljning!

exactemundo

man "får" ju förhoppningsvis nåt för det dom "tar" - annars bör man ju inte skriva nåt kontrakt alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara berätta av egna erfarenheter. Men 99 skrev vi på för Century media som på den tiden(har ingen koll nu) var ett av Europas största bolag. Som nytt band fick ju vi en kass deal och hanade långt ner i prioteringsordningen. men vi räknade ut att vi fick ca 1,50 kr var i bandet(vi var 5 st i bandet) per skiva. På den tiden sålde ju skivor ändå bra så det blev ju ändå lite.

Då betalade skivbolaget 3 veckor studiotid, reklam, tröjor etc. Något vi aldrig själva hade kunnat fixa då.

Men idag är nog läget helt annorlunda

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för svaren!

Ja, jag frågar både som artist och nystartat skivbolag. Jag brinner ju för musik och vill verkligen ge ut musik, men finner det nästan hopplöst att skriva en deal som ens är OKEJ för båda parter.

Men om man kör efter ett sk licensavtal. Där bandet kommer med en färdig inspelning MED färdigtryckt platta och design, rubb och stubb.

Är det vettigt av ett skivbolag att ta 50 %?

Om man då utgår från att skivbolaget gör ett promotionutskick till över 200 adressater, distribuerar musiken till de stora onlinebutikerna och givetvis alla de digitala tjänsterna, samt lägger ner engagemang och vilja, typ hjälper till med releaseparty, övriga spelningar, affischering och allt sånt.

Och på självaste releasepartyt och andra spelningar. Är det vettigt att ta samma andel där som genom övrig försäljning, när bandet säljer plattan som merch? Jag menar, just den biten där mitt skivbolag faktiskt inte agerat som mellanhand någonstans alls förutom att produkten är utgiven av oss.

Ja, vad tycker ni?😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du resonerar bakvänt!

För det första kan man kanske fråga sig vad ett band som har en färdig skiva, tryckt med omslag och allt ska med ett skivbolag till? Det låter mer som om de behöver en distributör!

Tanken är att skivbolaget skapar en produkt av musiken, färdiginspelad eller ej. Denna produkt ska skivbolaget exemplarframställa, distribuera och licensiera vidare. Så är grundprincipen.

För att ett band ska skriva på ett avtal där deras royalty - efter avdrag för vissa av dina omkostnader - uppgår till 50% måste du kunna visa att det är en bra affär för dem.

Det handlar inte om att du ska "ta" en del av deras pengar, det handlar om att du ska sälja deras musik med ensamrätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du resonerar bakvänt!

För det första kan man kanske fråga sig vad ett band som har en färdig skiva, tryckt med omslag och allt ska med ett skivbolag till? Det låter mer som om de behöver en distributör!

Tanken är att skivbolaget skapar en produkt av musiken, färdiginspelad eller ej. Denna produkt ska skivbolaget exemplarframställa, distribuera och licensiera vidare. Så är grundprincipen.

För att ett band ska skriva på ett avtal där deras royalty - efter avdrag för vissa av dina omkostnader - uppgår till 50% måste du kunna visa att det är en bra affär för dem.

Det handlar inte om att du ska "ta" en del av deras pengar, det handlar om att du ska sälja deras musik med ensamrätt.

Håller med dig där, helt klart. Har bandet produkten klar så behöver de någon som kan dra ögon åt produkten så att den säljer eller får uppmärksamhet på annat sätt (så att livespelningarna säljer tex ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...