Jump to content
Annons

Lära sig dragspel


warniee

Recommended Posts

Hej, Jag har länge funderat på att försöka lära mig att spela dragspel.

Undrar om det är extremt svårt att lära sig? har nämligen aldrig har spelat nått instrument överhuvudtaget.

Vad finns det för dragspel som är lämpligt för nybörjare?

MVH Dennis

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, Jag har länge funderat på att försöka lära mig att spela dragspel.

Undrar om det är extremt svårt att lära sig? har nämligen aldrig har spelat nått instrument överhuvudtaget.

Vad finns det för dragspel som är lämpligt för nybörjare?

MVH Dennis

Nu är inte jag något proffs. Men.

Själv vet jag inte om vissa dragspel egentligen är "bättre" för nybörjare. Det finns små och stora instrument, och ju större desto mer kapabel är den - tekniken är densamma för nästan alla sorter. Jag skulle råda dig till att skaffa fram det du helt enkelt kan få tag på, men gärna en med ordentliga basrader.

Vad ska man egentligen säga om dragspel, förutom att det är fantastiskt... Ja, det är väl kanske inte det instrumentet som ger omedelbara resultat, men därmed inte sagt att det är extremt svårt. När jag först började vela inför dragspel tyckte jag att de, ja speciellt knappspelen, verkade fullständigt obegripliga, omöjliga att ha att göra med, men när jag väl satte mig in i det kom allting till mig som oerhört logiskt.

Om du aldrig spelat ett instrument tidigare blir det ju såklar lite kämpigare, men alla måste ju någon gång lära sig musikgrunderna från botten.

Skaffa fram ett dragspel. Läs musikteori. Ta ut låtar. Spela på som bara fan. Picture yourself do it. Then do it.

/V

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på om du ska ha knapp eller pianodragspel egentligen. Pianodragspel är det lättaste att börja med om man lirat piano innan.

Se upp för att skaffa ett durspel, dom går bara i en tonart och är inte lika kul. Du har basen+ackord i vänsterhanden och melodi i högerhanden.

Vänsterhanden bygger på att du har en baston på en knapp och har ackord och färgningar till det ackordet på knapparna bredvid. Ackorden går enligt kvintcirkeln, så det är enkelt att spela enkla kadenser men krävs mer övning att röra sig mellan bastoner, spela basgångar och att byta ackord obehindrat. Men köp ett och prova, det är svinkul 😄

lycka till med spelandet

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar ett knappdragspel, det är lite svårare i början, men har många fördelar.

Exvis blir greppen exakt samma i alla tonarter, bara att translatera handen...

Man får oftare ett större tonomfång, försök tex nå 2 oktaver på ett pianodragspel....

Det gör man lätt på knapp.

Köp ett litet, lätt dragspel 8.5 kg eller lättare. Därmed går extremt många på Blocket bort.

Det finns stora, tunga dragspel som låter jättebra men det är ingen som vill ha dem.

Kolla bara hur många hyllmeter stora, tunga dragspel det står till salu på Karlssons Musik...

Rekommenderas att köpa av en handlare med garanti, dragspel innehåller många rörliga delar

och det kan bli svårt och dyrt att laga.

Beg. dragspel stämmer ofta asdåligt, stämning är svårt och dyrt.

Sen finns det massa olika sounds eller stämmor, själv gillar jag lagom violinstämning och ren ton.

Alla har inte violinstämning och en del har överdrivet mkt musette.

Ett vettigt beg spel kostar ca 5000.

/dallen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...