Jump to content
Annons

Vilse i Gitarrdjungeln!


Mjauwkis

Recommended Posts

Så här är det mina vänner.

I Januari får mitt band en ny trummis och då ska jag lägga basen på hyllan och ta positionen som 1a Gitarrist.

Fattig student som man är så har jag bara en budget på 6000 svenska kronor och jag har kollat runt en massa... herregud vad svårt det är!

Jag är en Fender människa... men jag är även intresserad av alla möjliga gitarrer.

Jag kommer använda mig av echo/delay, dist, tremolo pedaler m.m och jag letar efter en gitarr som kan låta vackert men med hjälp av något kan ryta till riktigt härligt. (Spelar Post-rock, Screamo, Hardcore)

Jag har hört att man ska köra med humbuckers eftersom det inte ska brusa lika mycket när man använder effekter, vet iofs inte om det är sant.

Jag har kollat runt på lite alla möjliga guror här är några av dom:

Alla fenders från japan (Speciellt Jazzmaster och Jaguar, jag tycker dom är häftiga eftersom dom är lite mer udda än Tele och Strata)

PRS Paul Reed Smith Santana SE

PRS SE one

Hagström F200

Epiphones med lite högre "standard" också japansk tillverkade.

Någon enstaka Gibson LP men dom är bra mycket dyrare om man inte ska ha något skräp. Har prövat på några "Faded" men dom var alldeles för svajiga och böjbara för mig.

Samt en del Japanska kopior och lite annat smått och gått.

Jag vet inte vart jag har hört att MIJ/CIJ är bättre än dom som är tillverkade någon annanstans (kanske i undantag av USA då) men ni kanske kan förklara varför det är så?

Hur som helst, vad jag är ute efter är alltså hjälp med att hitta en bra gitarr som passar mig ny eller begagnad.

Tack på förhand

EDIT: Glömde säga att svaj-arm är ett stort plus!

/Mjauwkis

Redigerat av Mjauwkis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...