Jump to content
Annons

Jag vill ge ut en EP nu


KaptenKresh

Recommended Posts

Annons

Skicka in dina låtar för professionel mastring och ta kontakt med ett distributionsförlag som kan få upp dina grejer på itunes, spotify och alla andra ställen de säljer musik på elektroniskt som de har kontrakt med. De kan säkert hjälpa dig att trycka upp ett par hundra ex av din demo om du vill det, men tryck inte upp för många som många gör och får grejerna liggandes. Det brukar oftast fungera så att du betalar nån tusenlapp i grundavgift och sedan ett par hundra per låt eller så. Albumart kan vara bra att ordna också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, skulle vilja ge ut min minimal techno/tech house nu eftersom jag börjar tycka att det låter riktigt bra.

Jag är redan typ beredd på att bli dödad i och med den tråden som kommer få mig att framstå som 12 år och riktigt naiv men whatever.

Tips?

Kresh

Det är ju bara att börja skicka ut låtarna till bolag då...

Leta efter labels på tex myspace eller beatport, ta reda på demo adressen och skicka...

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, skulle vilja ge ut min minimal techno/tech house nu eftersom jag börjar tycka att det låter riktigt bra.

Jag är redan typ beredd på att bli dödad i och med den tråden som kommer få mig att framstå som 12 år och riktigt naiv men whatever.

Tips?

Om du vill komma ut som artist/dj etc måste du jobba för det.Finns nästan inga skivbolag som vill satsa på en helt färsk artist utan rutin och erfarenhet.

Så försök att fixa gigs , spela in låtar med andra ( co-writes ) , gör remixer på andras låtar etc etc etc för att skapa dig själv ett namn och varumärke.

Du kan även kolla upp Musichelp.se Dom kan lägga upp dina låtar på i stort sett alla webbutiker MEN

det kommer att göra liten nytta om folk inte vet att du finns där.

Så fixa till din myspace så att den ser mer proffesionell ut.Fixa till låtarna du har där, dom e riktigt inte i samma klass som annat man hör.

Fixa spelningar,Co-writes,Remix jobb,Börja skapa dig själv ett namn m.m m.m.

Det är en lång uppförsbacke men kan i slutändan för vissa vara värt det.

Och som det sagt lägg upp en eller två låtar på alla forum och sidor du kan tänka dig , nätradiokanaler , radiokanaler etc etc för att sprida din musik till en större skara.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill komma ut som artist/dj etc måste du jobba för det.Finns nästan inga skivbolag som vill satsa på en helt färsk artist utan rutin och erfarenhet.[...]

Fast när det gäller elektronisk dansmusik och mp3-släpp så kan det räcka med att man som färsking har en enda stark låt. Som jag fattat det är det ändå vanligast att man sajnar låt för låt, istället för att man ger bort rättigheterna för all sin musik x år framåt. Sen kan man kanske inte räkna med en massa intäkter och promotion, men det kan vara en bra start iallafall.

EDIT: ...och att lägga ut pengar på Mastring och fysiska demoskivor tycker jag verkar overkill. Mixa så bra det går och skicka iväg mp3:an till lite olika labels istället.

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow, tack för alla tips! 😄

Och hur fungerar det här med att starta eget? Det tipset har jag fått, och hur mycket dyrare blir det om man trycker vinyl till exempel?

Tack 🙂

Kresh

En vinyltolva till bra pris går runt på 300 sålda ex. Tillverkningskostnad för 500 whitelabels i discobags är cirka tio tusen spänn.

Att sälja 300 tolvor idag däremot, det är näst intill omöjligt om man inte redan har ett namn - och har du ingen distributör är det inte att tänka på alls.

Du tycker du är tillräckligt bra för att släppa? Ok, men tycker någon annan det också? Det är vad allt handlar om.

Klart att du kan lägga upp dina låtar på nån sån där tunecore-grej och sälja tre downloads till en utvecklingsstörd amerikan som snott pappas kontokort och råkat trycka BUY några gånger just framför din låt, men är det vad du egentligen vill?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skicka in dina låtar för professionel mastring och ta kontakt med ett distributionsförlag som kan få upp dina grejer på itunes, spotify och alla andra ställen de säljer musik på elektroniskt som de har kontrakt med. De kan säkert hjälpa dig att trycka upp ett par hundra ex av din demo om du vill det, men tryck inte upp för många som många gör och får grejerna liggandes. Det brukar oftast fungera så att du betalar nån tusenlapp i grundavgift och sedan ett par hundra per låt eller så. Albumart kan vara bra att ordna också!

Varför betala för att få låten mastrad? Han sa ju nyss att det lät bra, då kan han säkert mastra själv?

Nu för tiden så finns det ju bolag som mastrar åt en, tamken är god men först och främst borde han se över om detta verkligen är nödvändingt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du vill komma ut som artist/dj etc måste du jobba för det.Finns nästan inga skivbolag som vill satsa på en helt färsk artist utan rutin och erfarenhet.

Så försök att fixa gigs , spela in låtar med andra ( co-writes ) , gör remixer på andras låtar etc etc etc för att skapa dig själv ett namn och varumärke.

Håller inte riktigt med, har du en riktigt bra låt så kommer du att bli signad... däremot kan det vara svårare att få remix jobb som okänd artist

Varför betala för att få låten mastrad? Han sa ju nyss att det lät bra, då kan han säkert mastra själv?

Nu för tiden så finns det ju bolag som mastrar åt en, tamken är god men först och främst borde han se över om detta verkligen är nödvändingt.

Håller med, är låten tillräckligt bra så kommer bolaget vilja satsa på dig.... och då kommer du att få låtarna masterade professionellt

Link to comment
Dela på andra sajter

lyssnade på produktionerna och låter som vilken fl-studio ungdomsproducent som helst. Dessa låtar saknar enligt mig huvud idén med det som har med house/trance att göra... ATT MAN KAN DANSA TILL DET. får beklaga den hårda kritiken absolut inget illa menat. jag ser ingen som helst idé att trycka upp dessa låtar på en ep och ännu mindre på vinyl då du troligen kommer att kasta dessa pengarna i skön. Det jag tycker du ska göra däremot är att signa för recordunion eller zimbalam och skapa en digital ep som du sen ser till ska hamna på spotify eller liknande. Finns ingen idé att lägga ut låtarna på itunes etc

Link to comment
Dela på andra sajter

håller helt med nattvaktaren här. det känns dessutom som om du gör det lite svårt för dig. egentligen e det inte speciellt komplicerad. do as...

1. gör den musik du vill göra.

2. kolla liknande proddar & vilka labels sånt släpps på

3. skicka demos till de bolagen

de kommer sedan att släppa skiten förutsatt att du håller bra nivå. de kommer även att göra allt det du inte kan. Alltså skicka ut låten på promo till "rätt" artister, få den spelad på klubbar etc, välja distributionsmetod etc. Och här är ju en tummregel att du får vad du förtjänar. idag kan nämligen alla bli signade på nått litet obskyrt bolag som eghentligen inte innebär mer än att en 12-åring utan nån som helst erfarenhet "startar label" och med nöd får ut musiken på beatport. hur många tror du bnånsin får reda på det "släppet"? Andra sidan, som e bra mycket svårare, är att hamna hos ett av de stora dansbolagen som vet hur man får ut skiten och faktiskt lägger lite krut p sina släpp. Men det förutsätter att du e bra nog. Så testa o se om du får svar från olika labels. Av dömma på det jag lyssnade på tror jag det tyvärr kan bli svårt att hamna hos många andra än 12-åringens bolag.

Att hålla på och trycka upp en egen 12a e för mig helt obegripligt. Du kommer slänga 10 lök i sjön och sitta på ett par kartonger plast som ingen vill ha. Hade du tänkt att sälja dem på gator & torg lr?

Menar inte att låta barsk, men det verkar ha gått nått sorts troll i att alla ska släppa skivor och letar efter nån sorts genväg. Du kommer komma dit tids nog. När du har låtarna som krävs. work work work.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...