Jump to content
Annons

Billig semistudio på min arbetsplats :-D


julledrulle

Recommended Posts

Hej. Jag arbetar som kyrkomusiker, komponerar och spelar in låtar till körer och solister flera gånger /termin

När vi hade "röjardag" så tömde vi rummet/förrådet intill mitt skrivbord och med mina arbetskamraters tillåtelse ska jag nu få göra om det till studio...

...*LYCKLIG* !!!! 😛

Nu får det inte kosta för mycket för min budget är smal men å andra sidan ska det inte bli en riktig studio, bara ett rum med tort ljud

samt lite programuppgraderingar i min nya burk ev. ;-) Jag ska använda rumet mestadels till sång-insp men också stråk, och blås typ

Detta har jag redan: * Ordentligt snabb dator med externt E-MU 0404

* Yamaha P-250 som piano + midi-klav (Min älskling näst efter min hustru förstås)

* Kondensatormick TSM MT47

* VST-instrument har jag (smörobröd + GPO)

* Cubase LE

NU TILL FRÅGAN: Jag behöver

1. Bra lurar att kunna mixa i MEN helst inte så långt över 1000-lappen :-s därav inga monitorer *snyft*

2. Behöver jag uppgradera Cubase LE, varför (Vad är LE4? är den stor skillnad?) fungerar annars bra med LE nu.

3. Behöver jag någon Compressor eller finns det bra i Cubase LE (detta är lite pinsamt men jag håller på nu att lära mig...därav punkt fyra)

4. Literatur i grundlägande Mixning / Mastering (den här gången SKA jag dyka ner i ämnet:-p )

5. Har köpt en luddig heltäckningsmatta...men väggarna...Äggkartonger = Billigast/enklast eller?

6. Ska vi ha dubbelglas eller plexi-ruta eller kanske något annat i väggen? (åter igen ganska billigt är bra)

7. Hur löser man tätheten i vägghålet där alla sladdar ska gå in i "studion"?

8. Vi har ett mixerbord här (Mackie 8-kanals) Är det värt att koppla allt genom det eller ska man mixa i Cubase bara?

HAR JAG GLÖMT NÅGOT UPPENBART :-s

Tack på förhand alla tålmodiga människor som orkat plöja igenom denna start på tråden :-p

Från en - Glad Pianist/Organist med hjärtat i Jazz, Gospel och Blues

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

1. Bra lurar att kunna mixa i MEN helst inte så långt över 1000-lappen :-s därav inga monitorer *snyft*

Jag gillar Audio Technica ATH-50M

2. Behöver jag uppgradera Cubase LE, varför (Vad är LE4? är den stor skillnad?) fungerar annars bra med LE nu.

Den heter väl Cubase Essential numer. Lite fler instrument och effekter. Uppgradera när du känner av begränsningarna.

3. Behöver jag någon Compressor eller finns det bra i Cubase LE (detta är lite pinsamt men jag håller på nu att lära mig...därav punkt fyra)

Ja, det finns en bra kompressor. Annars kan du ladda hem följande gratis kompressorer:

http://www.kjaerhusaudio.com/classic-compressor.php

http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=5

4. Literatur i grundlägande Mixning / Mastering (den här gången SKA jag dyka ner i ämnet:-p )

Pass

5. Har köpt en luddig heltäckningsmatta...men väggarna...Äggkartonger = Billigast/enklast eller?

Pass

6. Ska vi ha dubbelglas eller plexi-ruta eller kanske något annat i väggen? (åter igen ganska billigt är bra)

Jag gillar att spela in och mixa i samma rum om det är ett litet rum och inte dela upp det lilla utrymmet. Har du ett rum extra så skulle jag strunta i glasruta. Bättre att lägga pengar på att förbättra akustiken.

7. Hur löser man tätheten i vägghålet där alla sladdar ska gå in i "studion"?

Kontakter på varje sida om väggen.

8. Vi har ett mixerbord här (Mackie 8-kanals) Är det värt att koppla allt genom det eller ska man mixa i Cubase bara?

Mix sker nog enklast i Cubase med tanke på att du bara har 2 utgångar på kortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Äggkartonger är ingen bra idé alls, även om de säkert är billiga. Ett par skivor glasull går för ca 350 spänn, och det kommer garanterat vara en värd investering. Sedan tillkommer ett par meter trä och lite tyg, men det är inga jättekostnader för att göra ett par absorbenter. Läs runt lite mer i byggdelen här så ska du se att du hittar det mesta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående akustikbehandling, så kan du läsa en del om det mest grundläggande i min artikel i Kontrollrummets Wiki. 😄

ASK Video har instruktions-DVD som behandlar mixning och mastering, så det kan kanske vara något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så nu har vi hittat en mjuk och lite tjockare heltäckningsmatta iaf. ligger fint i rummet.

Glasull har vi funderat på men flyger inte det en massa små glaspartiklar ut i rummet då (och ner i våra lungor :-S )

Är en betongvägg nu, hjälper något så simpelt som uppspikade liggunderlag, eller ska man montera in en gardinstång och

hänga veckade gardiner där inne? (gärna blommiga....NOT)

Behövs speciellt fönster eller kan jag bara köpa ett innefönster? plast? glas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Liggunderlag kommer inte att göra mycket nytta, utan det måste vara ett mjukt och absorberande material. Gardiner/draperier absorberar bara diskant och gör att ljudet känns dött.

Glasull fungerar betydligt bättre - men det behöver förstås kläs in för att inte vara fult och för att inte släppa fibrer. Smidigast är att köra över ytan på glasullen med spraylim och sedan lägger man helt enkelt på tyget innan limmet torkar, så att tyget fäster i det och man slipper leka syslöjd för att få ihop det...

Det kommer däremot inte att kunna lösa eventuella problem med stående vågor, men det ger bra effekt på flutter och efterklang i ett brett register, så i bästa fall kan det räcka. Problemet är att man ofta drabbas av stående vågor också - och sådana kan bara bekämpas genom att man bygger avstämda basfällor för problemfrekvenserna själv (om man inte vill lägga ner hiskligt mycket pengar...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Liggunderlag kommer inte att göra mycket nytta, utan det måste vara ett mjukt och absorberande material. Gardiner/draperier absorberar bara diskant och gör att ljudet känns dött.

Glasull fungerar betydligt bättre - men det behöver förstås kläs in för att inte vara fult och för att inte släppa fibrer. Smidigast är att köra över ytan på glasullen med spraylim och sedan lägger man helt enkelt på tyget innan limmet torkar, så att tyget fäster i det och man slipper leka syslöjd för att få ihop det...

Det kommer däremot inte att kunna lösa eventuella problem med stående vågor, men det ger bra effekt på flutter och efterklang i ett brett register, så i bästa fall kan det räcka. Problemet är att man ofta drabbas av stående vågor också - och sådana kan bara bekämpas genom att man bygger avstämda basfällor för problemfrekvenserna själv (om man inte vill lägga ner hiskligt mycket pengar...).

Aha ok det låter som ett spår att följa.

Men "spraylim" kan det köpas hos en vanlig bygghandel?

Vilket tyg bör man använda? Något gammalt lakan?

På glasullen finns det en hårdare sida och en "ulligare" vilken bör man spraylimma tyg på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...