Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har letat och letat efter en plugg som lÀgger pÄ ett litet uppspelningshastighetssvaj i stil med en halvdan vinyl- eller bandspelare. NÄgon som kÀnner till en plugg som kan emulera detta? Ska anvÀndas till mastring för att ge lite lofi-kÀnsla.

Annons
Postat
Izotope Vinyl kan.

Antingen sĂ„ Ă€r jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sĂ„dan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-lĂ€ge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig lĂ„ter det bara som lite extra knaster nĂ€r den parametern Ă€r aktiverad. Jag kör Cubase SX3.

Postat
Antingen sĂ„ Ă€r jag döv eller dum i huvudet. Jag hör inte att den Vinyl skapar en sĂ„dan effekt 🙂 Trodde först att det var för att jag körde det utan warp aktiverad, men att köra pluggen i DX-lĂ€ge och aktivera det gjorde ingen skillnad. För mig lĂ„ter det bara som lite extra knaster nĂ€r den parametern Ă€r aktiverad. Jag kör Cubase SX3.

Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lÀr ge lofi-kÀnsla.

Postat
Prova pedalen BOSS Metal Zone. Den lÀr ge lofi-kÀnsla.

Lofi, ja, men kanske inte sĂ„ önskvĂ€rt 🙂 Är som sagt ute efter att fĂ„ intrycket av att det hela spelas upp pĂ„ en bandspelare som inte kan hĂ„lla en jĂ€mn hastighet, synd att man inte har tillgĂ„ng till en sĂ„dan en sĂ„n hĂ€r gĂ„ng.

Elof (oregistrerad)
Postat

SlÀng in filen i en sampler och Äk lite med pitch-hjulet.

Postat

Med risk för att förstöra trÄden... Det va sÄ skönt förr dÄ man bara satte dit fingret pÄ bobinen o sÀnkte hastigheten. Kolin

Postat (redigerat)

Warpfunktionen i iZotope Vinyl fixar det som sagt. De andra parametrarna med knaster, brus osv. stÀnger du bara av.

Minns en tidigare trÄd i Àmnet dÀr nÀmnda plugg gjorde ett snyggt resultat.

EDIT: Japp, dĂ€r hade vi den gamla trĂ„den och hĂ€r kan du höra exempel pĂ„ resultatet. đŸ˜Č

Redigerat av Linus
Postat

Löste detta med DX-pluggen Opcode Fusion:vinyl. Gammal (abandonware?) plugg som dock gjorde svajet rĂ€tt bra, Ă€ven om det var lite otympligt att kontrollera. Även denna var lite buggig och behövdes starta om nĂ„gra gĂ„nger nĂ€r warpfunktionen betedde sig konstigt (tex genom att slĂ€cka ut ena högra kanalen). SjĂ€lva vinylslitsimuleringen i den var dock inte mycket att snacka om..

Ska ta mig tid att titta om jag fÄr igÄng det i Vinyl istÀllet, kÀnns som att den skulle ge ett bÀttre resultat.

Postat (redigerat)

Audioease Speakerphone har alla möjliga emuleringar av skivspelare, bandspelare osv. med svaj, knaster - vad du vill. Man kan fÄ till sjukt bra experimentella och trasiga saker. Kostar och andra sidan en hel massa pengar !

Redigerat av ChrisGus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.